Cel de-al patrulea invitat al Asociației Scenariștilor Români (ASCER) și al lui Gareth Brookes – cunoscut scenarist şi story editor britanic, gazda şi trainer-ul Bucharest Script Lab (BSLab) – este producătorul Andrei Boncea.Seminarul susținut ieri a durat două ore la sediul ASCER. Sesiunea specială a fost deschisă publicului, iar taxa de participare a fost de 150 RON. Bucharest Script Lab (18 noiembrie 2013 – 31 ianuarie 2014) a demarat în urmă cu o lună și are 15 participanți selectați.

Andrei Boncea a răspuns participanţilor la orice întrebare legată de dificultăţile dar şi satisfacţiile realizării unui film.

Despre laboratorul de scenaristică organizat de ASCER, Andrei Boncea spune:

[quote_box_center]“Bucharest Script Lab este o iniţiativă foarte importantă pentru tinerii scriitori în căutarea unui producător. Am avut privilegiul să lucrez cu Gareth Brookes în televiziune şi apreciez în mod deosebit metoda lui de pregătire a scenariilor.”[/quote_box_center]

Invitații precedenți au fost: regizorul, scenaristul și producătorul Cătălin Mitulescu, producătorul Mişu Predescu și regizorul Ioan Cărmăzan.

“Profesorii” Costa Gavras şi Cristian Nemescu

Andrei Boncea îşi aminteşte despre începuturile carierei sale de producător alături de marele cineast Costa Gavras:

[quote_box_center]“Filmul Amen, în regia lui Costa Gavras a fost la vremea respectivă cea mai importantă producţie realizată în România după căderea comunismului. Am avut privilegiul să fac parte din echipa acestui film şi să învăţ în câteva luni de la Irina Chiriţă, directorul de producţie al filmului şi Michele Ray Gavras, producătorul filmului, tot ceea ce este important în realizarea unui film de mare anvergură.

Ceea ce m-a marcat însă a fost dedicaţia pentru pregătirea filmului, măiestria în lucrul cu actorii şi, mai ales, generozitatea lui Costa Gavras faţă de o echipă începătoare, însă pasionată”.[/quote_box_center]

Apoi, alături de Cristian Nemescu, la California Dreamin’:

[quote_box_center]“Am încercat acelaşi sentiment în timpul realizării filmului California Dreamin. Chiar dacă era la primul lui film de lungmetraj, Cristian Nemescu avea graţia, tenacitatea şi iscusinţa unui mare maestru. A fost o producţie relativ complicată, însă Cristian a condus proiectul şi echipa cu o uşurinţă şi o stăpânire greu de egalat, semn al unui mare cineast. Cu atât mai mult, dispariţia lui tragică este o pierdere de neînlocuit pentru filmul românesc, însă mai ales pentru mine și pentru cei care am fost în jurul lui și am fi avut privilegiul să îi stăm în preajmă la următoarele lui filme memorabile.”[/quote_box_center]

Magia filmului este chiar realizarea lui

Andrei Boncea consideră că magia filmul este chiar procesul realizării lui:

[quote_box_center]“Să porneşti de la o idee, la un scenariu, şi apoi să îl pui în scenă în faţa camerelor, cu actori înzestraţi, deconstruit în scene şi locaţii, timp de o lună sau mai mult, zi de zi, cu o echipă talentată şi organizată ca un mecanism formidabil.”

“Cineva făcea o analogie interesantă: filmele sunt precum catedralele. Construcţii gigantice, de o frumuseţe nepământeană, cu armonii şi detalii structurale extraordinare și o organizare fabuloasă a spațiului și chiar a timpului. Atunci când intri într-o astfel de minune arhitecturală, timpul are o altă dimensiune, o altă curgere. Catedralele sunt făcute să încerci sentimentul apropierii de divinitate. Să încerci mirarea, fascinația, revelația. Într-un fel același sentiment pe care îl aștepți atunci când te așezi în sala de cinema înaintea unui mare film.”

“Toate marile catedrale au fost construite în evul mediu de echipe unite de meșteri și arhitecți care mergeau dintr-un loc, ridicau un edificiu magnific o dată la câteva luni sau ani și se mutau apoi în alt loc ca să o ia de la capăt”, continuă Andrei Boncea. “Cred că același lucru înseamna și echipa de film. Ucenicia, și lucrul alături de un mare maestru, un mare constructor de povești și de emoții superlative sunt elementele esentiale ale acestei profesii.”[/quote_box_center]

Cum recunoaște producătorul Boncea un scenariu bun

[quote_box_center] “Recunoști un scenariu bun după primele trei pagini”,[/quote_box_center]

este de părere Andrei Boncea.

[quote_box_center]“Firește, un scenariu este o etapă intermediară în realizarea unui film, așa cum este și sinopsis-ul și outline-ul. Importantă este capacitatea scriitorului de a capta atenția unui producător cu povestea pe care vrea să o spună.”[/quote_box_center]

Oricine poate să scrie. Puțini reușesc să spună o poveste

 Producătorul Boncea spune că

[quote_box_center]“Oricine se poate adapta relativ ușor tehnicii literare de scris sub forma unui scenariu de film. Însă foarte puțin reușesc să spună o poveste. Să creeze acea structură invizibilă, acea arhitectură inefabilă care este transpusă în imagini și secvențe de un regizor iscusit. Sunt multe metode care pot fi practicate pentru a ajunge la un scenariu bun, pentru a fi realizat. Însă ceea ce este important, indiferent de metoda folosită, este puterea poveștii pe care o spui, emoția pe care o crează și personajele care populează lumea imaginară pe care o creezi.”[/quote_box_center]

În perioada 2000 – 2013, Andrei Boncea a fost producătorul a peste 70 de filme, românești și străine, pentru tv sau cinema, iar ASCER – Asociaţia Scenariştilor din România îşi propune să reprezinte drepturile celor care scriu filme, să le ofere oportunităţi de a-şi vedea scripturile transformate în imagini.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.