Primul invitat de anul acesta al Asociației Scenariștilor Români (ASCER) și al lui Gareth Brookes – gazda şi trainer-ul Bucharest Script Lab (BSLab) – va fi, miercurea viitoare, 15 ianuarie, regizorul şi scenaristul Corneliu Porumboiu.

Bucharest-Script-Lab_afis

Seminarul pe care Corneliu Porumboiu îl va susține în fața participanților la Bucharest Script Lab va dura două ore și va avea loc de la ora 11:00, la sediul Asociației Scenariștilor Români (ASCER) dinstrada Pitar Moș, nr. 19. Sesiunea specială este deschisă publicului, iar taxa de participare este de 150 RON. Pentru înscrieri, un mail la: inscrieri@asociatiascenaristilor.ro, pâna la data de 14 ianuarie.

Bucharest Script Lab se adresează scenariştilor de film şi televiziune aflaţi pe diferite nivele de pregătire, începători sau mai puţin începători, care vor să se perfecţioneze în acest domeniu. Laboratorul se adresează şi celor care intenţionează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus, deasemenea au şi exercițiul scrisului. Prima sesiune a Bucharest Script Lab se desfăşoară în perioada 18 noiembrie 2013 – 31 ianuarie 2014 şi are 15 participanți selectați. Cursurile sunt susținute de Gareth Brookes – cunoscut scenarist şi story editor britanic, care are în fiecare săptămână un cineast invitat ce va suține un seminar la care sunt așteptați atât participanții BSLab, cât și toți cei care doresc să îi asculte și să discute cu realizatorii de film și de televiziune invitați.

Invitații precedenți au fost: producătorii Andrei Boncea și Mişu Predescu, regizorul, scenaristul și producătorul Cătălin Mitulescu şi regizorul Ioan Cărmăzan.

Corneliu Porumboiu şi amintirile legate de cinema

Într-un interviu acordat revistei Film Menu, Corneliu Porumboiu îşi amintea prima sa relaţie cu lumea filmului:

[quote_box_center]“Până la 18 ani am locuit în Vaslui. Am dat după aceea la ASE în Bucureşti, unde am şi intrat. Pe atunci eram un consumator oarecare de cinema – vedeam multe filme pe casete video, din zona Bruce Lee, filme de acţiune etc. În liceu citeam literatură clasică (Cehov, Dostoievski), dar nu scriam beletristică, nu eram implicat în nimic creativ. Nu mă gândeam că o să ajung să fac cinema. În perioada petrecută în Vaslui aveam acces exclusiv la cinema popular. Aveam un aparat video şi mai veneau prietenii cu filme pe la mine. Apoi, mai ţin minte că toate chefurile din liceu începeau doar după ce se termina episodul din „Twin Peaks”, serial difuzat o dată pe săptămână, în weekend-uri. Eu nu eram fan, dar ceilalţi insistau să ne uităm la serial şi abia apoi să petrecem. Cam astea sunt în mare amintirile mele legate de cinema.”[/quote_box_center]

Cum a fost cu A fost sau n-a fost?

Corneliu Porumboiu, regizorul şi scenaristul lui A fost sau n-a fost? spune despre cum a fost gândit lungmetrajul:

[quote_box_center] “Prima parte a filmului A fost sau n-a fost? era gândită iniţial ca o reconstituire a operatorului care filmează emisiunea. (…) Ar fi trebuit, la modul ideal, să se dea senzaţia că operatorul recompune ziua aceea din viaţa personajelor. Ar fi trebuit să se asemene, practic, cu ceea ce am simţit eu când am văzut emisiunea care stă la baza poveştii din A fost sau n-a fost?.”[/quote_box_center]

Porumboiu scrie sau, din contră, e în stare să abandoneze un scenariu la care lucrează în funcţie de ceea ce simte.

[quote_box_center]  “Scenariul la A fost sau n-a fost? l-am scris în câteva săptămâni, în cadrul unei rezidenţe de şase luni câştigate la Cannes, în timpul căreia ar fi trebuit, de fapt, să finalizez alt scenariu – ceea ce am şi făcut, doar că în luna şi jumătate de stat la Paris care îmi mai rămăsese după încheierea scenariului filmului iniţial, am scris A fost sau n-a fost? ca un fel de joacă, încercând să ies din celălalt, pentru că nu îl mai simţeam.”[/quote_box_center]

[quote_box_center]  “E un soi de paradox după care funcţionez: deşi mă interesează imediatul şi am un soi de dorinţă (de factură fotografică aproape) de a capta clipa, în acelaşi timp îmi dau seama că lucrez cu un anumit instrument şi simt nevoia să mă distanţez de subiectul meu. Toate filmele mele provin cumva din contradicţia asta. Cred că fiecare dintre noi are o grilă de lectură: numai poziţia în care eşti vizavi de evenimentul respectiv, plus tipul tău de lectură, te determină să-l percepi automat distorsionat. Nu cred în existenţa obiectivităţii absolute. Şi cred că în filme îmi asum această poziţie a mea. Apoi, lucrând cu materialul, filmând ceva, bineînţeles că un film se recompune. Orice film e o construcţie. Când scriu scenariile, mă concentrez foarte mult pe actul 1, pentru că ştiu că dacă îmi definitivez acolo personajele, mă conduc ele în restul acţiunii. Nu pot să lucrez pe treatment, sau cu altcineva (am încercat, de altfel). Tot timpul revin la actul 1.”[/quote_box_center]

Porumboiu recunoaşte că “nu stă în scenariu”. Îl interesează mai mult un soi de căutare, şi din ce în ce mai mult filmele sale se duc în zona procesului de realizare a unui film:

[quote_box_center]  “Schimb foarte mult la filmare, niciun film nu l-am filmat motamo în raport cu scenariul. Tot timpul am început filmarea scenariilor atunci când am simţit că a venit momentul, chiar dacă mai aveam mult de lucru la ele. Era necesar doar ca acestea să conţină un soi de lucru pe care simţeam nevoia să îl spun neapărat la acel moment.”[/quote_box_center]

A fost sau n-a fost?, Polițist, adjectiv, Metabolism – trei filme, trei metode diferite

[quote_box_center] “La A fost sau n-a fost? am avut televiziunea – bucata aia era bine scrisă, cu niște teme care reveneau și pe care le-am reglat din scriitură în repetiții.

În schimb, la Polițist, adjectiv nimeni nu înțelegea scenariul pentru că toate duratele din film erau cuprinse într-o frază: <<Merge pe-o stradă. Merge pe încă o stradă>>. Eu știam ritmul, orașul (n.r.: Vaslui). Cei care citeau ziceau că-i prea puțin. Dialogurile, însă, erau toate scrise. Ce-am adăugat în timpul documentării au fost rapoartele scrise și schema de la final. În rest, știam foarte multe încă dinainte de etapa filmării.

În Metabolism m-am aruncat să-l regizez cu doar cinci, șase secvențe bine puse la punct. Mă interesează și metoda de lucru și nu-mi place să stau într-o chestie fixa – etapa unu, etapa doi etc. M-ar interesa să fiu de acum mai liber cu personajele, să nu mai stau atât de mult în text, textele să nu le mai bibilesc atât de mult.”, [/quote_box_center]

spune Corneliu Porumboiu în interviul acordat Film Menu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.