Regizorul Stere Gulea (Moromeţii, Sunt o babă comunistă, Piaţa Universităţii – România, Stare de fapt) va susţine vinerea aceasta un seminar în faţa participanţilor la Bucharest Script Lab (BSLab). Evenimentul va avea loc la sediul Asociaţiei Scenariştilor Români (ASCER) din strada Pitar Moș, nr. 19.

Seminarul începe la ora 11.00, durează două ore şi va fi deschis publicului. Taxa de participare este de 150 de lei. Cei interesaţi pot trimite un mail pe adresa inscrieri@asociatiascenaristilor.ro.

Stere Gulea este ultimul dintr-o serie lungă de nume sonore care au îndrumat scenariştii prezenţi la cursurile laboratorului de scenaristică sus-numit. Ceilalţi cineaşti invitaţi de organizatorii BSLab la prima lui sesiune au fost: regizorii și scenariștii Nae Caranfil, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu și Ioan Cărmăzan și producătorii Andrei Boncea și Mişu Predescu.

Bucharest Script Lab este un demers al Asociaţiei Scenariştilor Români (ASCER), şi se adresează scenariştilor de film şi televiziune aflaţi pe diferite niveluri de pregătire, care vor să se perfecţioneze în acest domeniu. Laboratorul se adresează şi celor care intenţionează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus, de asemenea au şi exerciţiul scrisului.

Stere Gulea s-a născut pe 2 august 1943, în Constanţa. Este unul dintre regizorii clasici ai cinematografiei românești, scenarist, de asemenea, cel mai cunoscut film al lui fiind capodopera Moromeţii, ecranizare a romanului lui Marin Preda. Stere Gulea a condus Televiziunea Română  în perioada 1996-1998.

Printre filmele sale se numără: Sunt o babă comunistă (2013), Weekend cu mama (2009), Hacker (serial tv, 2004), Stare de fapt (1996), Vulpe – Vânător (1993), Piaţa Universităţii – România (1991), Moromeţii (1988), Ochi de urs (1983), Castelul din Carpaţi (1981), Iarba verde de acasă (1978), Sub pecetea tainei (film de televiziune, 1974).

Cu ocazia lansării lungmetrajului Sunt o babă comunistă, în 2013, Stere Gulea spunea într-un interviu pentru Adevărul:

[quote_box_center]“Verosimilitatea, credibilitatea în cinematografie este pâinea noastră, degeaba ai idei bune dacă nu-i convingi pe spectatori de «aici» şi «acum»”.[/quote_box_center]

Cum a început Stere Gulea.

[quote_box_center]“După ce am absolvit  IATC, secţia de teorie, „Teatrologie-Filmologie”, având prieteni care făceau Regie, am început să-mi dau seama că nu-mi place teoria. Fusesem repartizat la Studioul Cinematografic Bucureşti ca redactor, adică un ajutor de scenarist. Citeam scenarii, făceam referate. Asta era în ’70. E, în vara lui ’70, au fost nişte inundaţii catastrofale. Alături de nişte colegi care terminaseră Regia, Dan Piţa şi Mircea Veroiu, am avut ideea de a face un documentar – „Apa ca un bivol negru”, [/quote_box_center]

spune Stere Gulea într-un interviu din ziarul Adevărul.

Despre tendinţa de azi din cinematografia românească.

[quote_box_center]“Fără doar şi poate, este vorba despre un salt important către firesc şi realism”, consideră Gulea. “E un alt stil cinematografic, e o altă concepţie. Şi nu e doar a cineaştilor români, e a unei noi generaţii. Pentru tinerii din noua generaţie, cred că este şi o nuanţă polemică faţă de cinematografia de dinainte, care era falsă, era stupidă, contrafăcută. Fiind nişte oameni care au trăit până pe la majorat în comunism, deci au văzut aceste filme şi au fost revoltaţi de falsul din ele, au vrut să arate realitatea cât mai brutal.”[/quote_box_center]

Cel mai bun film din acest nou curent. Regizorul Stere Gulea:

[quote_box_center]“Capul de serie a fost, totuşi, Marfa şi banii. Cristi Puiu este şeful de şcoală. Şi a demonstrat asta prin filmele sale ulterioare, ca Moartea domnului Lăzărescu – un film puternic, care a schimbat peisajul cinematografic românesc. Mai bine asezonat cinematografic este 4,3,2. Dă şi minimalismului ce trebuie să-i dea, dar şi construieşte mai aproape de gustul publicului. Nu e doar un experiment estetic absolut. E mai cinema. Mai este şi A fost sau n-a fost, care a adus o inteligenţă şi un umor… “, [/quote_box_center]

spune Stere Gulea în acelaşi interviu.

Aceasta a fost prima sesiune a Bucharest Script Lab. A avut 15 participanţi selectaţi şi s-a desfăşurat în perioada 18 noiembrie 2013 – 31 ianuarie 2014. Gazda şi trainer-ul BSLab a fost Gareth Brookes, cunoscut scenarist şi story editor britanic, care în ultimii ani a activat mai mult în Europa de Est, actualmente chiar locuieşte şi lucrează din Bucureşti. În fiecare săptămână, Gareth Brookes a avut invitat câte un cunoscut cineast, care a suţinut un seminar. La aceste seminarii au putut asista, alături de participanţii BSLab, toţi cei care au dorit să îi asculte şi să discute cu realizatorii de film şi de televiziune.

Asociația ASCER este înființată de Cristina Jacob – regizor şi scenarist al lungmetrajului „Selfie“ (2014, în post-producție), regizor şi producător pentru scurtmetrajele „În film la Naşu’“ (2012), „Mircea Veroiu“ (2010).

Bucharest Script Lab (BSLab) – mai multe detalii

Cursul (ținut în limba engleză, scenariile redactacte în limba română) se adresează scenariştilor de film şi televiziune aflaţi pe diferite nivele de pregătire, începători sau mai puţin începători, care vor să se perfecţioneze în acest domeniu. Laboratorul se adresează şi celor care intenţionează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus, deasemenea au şi exercițiul scrisului.

Cursul este interactiv, și fiecare dintre participanți va putea avea în portofoliu, la finalul celor 2 luni, un dosar de pitch (de prezentare pentru potențiali producători/regizori), împreună cu un scenariu final pentru proiectul său.

Numărul de participanți la curs este de 15 persoane. Nu există limită de vârstă. Taxa de participare este de 200 RON și include accesul la sesiunile speciale. Toate sesiunile laboratorului de scenarii vor avea loc la sediul Asociației Scenariștilor Români dinstrada Pitar Moș, nr. 19.  

Mai multe informații la zi se găsesc pe site și pe pagina de Facebook a evenimentului, sau la email inscrieri@asociatiascenaristilor.ro.

Structura cursului:

Etapa I: 18 noiembrie – 13 decembrie 2013: 8 sesiuni, câte 2 sesiuni /săptămână cu durata de câte 4 ore

Etapa II: 13 decembrie 2013 – 13 ianuarie 2014: scrierea scenariilor pe baza input-ului din Etapa I

Etapa III: 13 ianuarie – 30 ianuarie 2014: 6 sesiuni, câte 2 sesiuni/săptămână cu durata de câte 4 ore – finalizarea scenariilor

Etapa IV: 31 ianuarie 2014 – sesiune de pitch: fiecare participant își va susține proiectului personal.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.