Doi dintre cei 11 participanţi care în urmă cu o lună şi-au prezentat ideile de scenariu în faţa unui juriu specializat, la prima sesiune Bucharest Script Lab, au fost recent selectaţi pentru lucrul la un serial de televiziune sub îndrumarea producătorului Andrei Boncea.

Cele două cursante se numesc Loredana Ghidarcea şi Elena Eana. Ele au intrat în faza de “predevelopment pitch” cu un proiect comun intitulat “Despre ieri şi azi”, o dramă romantică a cărei poveste – de dragoste, dintre o studentă şi profesorul ei – are loc în România comunistă a anilor ‘80, dar cu repercusiuni în prezent, în anii 2000.

Loredana Ghidarcea este absolventă de Comunicare şi Relaţii Publice la SNSPA Bucureşti. Face deja scenaristică de vreo 4-5 ani. Din noiembrie 2008, până în martie 2011, ea a fost scenarist la serialul “Efect 30”, difuzat pe Prima TV. Înainte de asta colaborase cu revista Tabu la primul roman chick lit din România. În 2012 a participat la un workshop de scenaristică organizat de MediaPro Pictures cu tema romcom şi sitcom. “Pe noi, BSLab ne-a ajutat şi pentru faptul că am rămas în atenţia oamenilor din industrie şi ne-am păstrat conexiunile pe care le aveam. Dacă ceea ce vom face de acum încolo se va concretiza în vreun film, asta depinde numai de talentul nostru”, ne-a spuns Loredana.

Elena Eana este absolventă a UNATC “I.L. Caragiale”, Facultatea de film, secţia Comunicare Audiovizuală – specializarea Scenaristică/Publicitate/Media.

[pull_quote_center]“A fost o experienţă frumoasă în care am învăţat foarte multe lucruri”,[/pull_quote_center]

ne-a spuns Elena.

[pull_quote_center]“Cred că cel mai important este faptul că am fost puşi în legătură, noi între noi, scenariştii. A fost bine şi ca exerciţiu de echipă. Pentru că la noi se merge foarte mult pe ideea că scenaristul trebuie să fie unul singur… În al doilea rând, am avut din nou ocazia să lucrăm cu Gareth Brookes. Căruia trebuie să-i mulţumim pentru ceea ce ne-a învăţat. Mai ales pe partea de pitching. Aici, noi, scenariştii, avem o problemă. Ne scriem scenariul şi apoi nu ştim ce să facem cu el. Gareth ne-a învăţat cum să-l punem într-o formă anume, cum să-l vindem, cum se scriu frazele acelea cheie care atrag atenţia unui producător. Pe de altă parte, la BSLab am putut intra în legătură cu producători, cu oamenii din industire. Noi, într-o lună de atelier, am reuşit să ne dezvoltăm proiectul de la stadiul de simplă idee la stadiul de outline. Lucru care e foarte important şi, ca dovadă, se pare că a atras un producător.”[/pull_quote_center]

De asemenea, unul dintre scenariile prezentate la final de sesiune (“Crăciun în România”, de Alexandru Jecu) a fost ales ca având potenţial și va intra în ceea se numește procesul de dezvoltare a proiectului: va fi regândit pe alocuri, documentat, rescris, iar în momentul în care rezultatul final va fi ceea ce caută un producător, va fi produs, se va concretiza într-un film.

Regizoarea Cristina Iacob va lucra pe scenariu împreună cu Alexandru Jecu, de săptămâna viitoare. Cristina Iacob este cea care a inițiat și organizat BSLab, totodată preşedintele fondator al Asociaţiei Scenariştilor din România (ASCER).

În afară de cele două scenariste, alţi doi participanţi au atras atenţia în urma laboratotorului BSLab. Cei doi se numesc Maria Spirache şi Alexandru Jecu. Maria Spirache are deja experienţă în domeniu după o colaborare la scenariul Selfie (2014), un film despre liceeni care va intra pe ecrane în luna mai. Alexandru Jecu este şi autorul scenariului care va intra ulterior în dezvoltare. Sub titlul “Crăciun în România”, acesta este o poveste inedită despre un tânăr african din Burkina Faso, rătăcit prin Bucureşti, fără acte şi fără bani, în preajma Crăciunului. Cei doi, Maria Spirache şi Alexandru Jecu, colaborează deja cu producătorii de la MediaPro pentru un serial de televiziune, ei fiind descoperiţi în urma unui atelier de scenaristică anterior condus de acelaşi profesor de la BSLab, Gareth Brookes.

Cei 11 cursanţi care şi-au prezentat ideile la final de sesiune au fost: Răzvan Badea, Nicoleta Brătescu, Ana-Carola Buzatov, Rodica Dominteanu, Elena Eana, Loredana Ghidarcea, George Ganea, Alexandru Jecu, Claudia Margarit, Cătălin Olaru şi Maria Spirache. Au fost, printre altele, poveşti de dragoste în comunism, comedii romantice, poveşti cu criminali, comedii în care au loc foarte multe farse şi poveşti de dragoste cu elemente fantastice.

De menţionat că prezentarea lucrărilor de către cei care au urmat cursurile BSLab a fost un prim exerciţiu de acest fel al cursanţilor, juriul neţinând cont neapărat de modul cum şi-a prezentat fiecare proiectul, cât de “valoarea scenariului şi de potenţialul lui”.

Cristina Iacob spune:

[pull_quote_center]“Concluzia care reiese la finalul laboratorului îmi confirmă ideea iniţială, de la care a pornit acest demers. Şi anume că, existând o comunitate care ne pune laolaltă, scenariști, regizori, producători, putem să dezvoltăm încet, încet industria de film. Un film porneşte de la o poveste bună! Cred că, în sfârşit, facem un exerciţiu benefic pentru filmele româneşti şi pentru viitorul celor care termină universitatea de arte. La acest laborator, scenariştii au avut şansa să-şi perfecţioneze scenariile, să se verifice, să se motiveze de la regizori consacraţi şi, ulterior, munca lor să fie prezentată regizorilor şi producătorilor. Eu sunt foarte încântată că am întâlnit tineri cu care pot forma o echipă”.[/pull_quote_center]

Despre Bucharest Script  Lab (BSLab)

Prima sesiune a Bucharest Script Lab (BSLab) s-a adresat scenariştilor de film şi televiziune care vor să se perfecţioneze în acest domeniu, dar şi celor care intenţionează să deprindă această meserie.

Principala condiţie pentru participanţi a fost să aibă deja o idee/ premisă/ outline/ un scenariu de film de ficţiune, idee pe care au dezvoltat-o în cele două luni şi jumătate de curs. Laboratorul a avut menirea de a-i învăţa pe participanţi lucrul în echipă şi caracteristicile acestuia: brainstorming, inovaţie, originalitate. Scopul laboratorului a fost să îi determine pe participanţi să aprofundeze abilităţile deja deprinse.

Cursul a fost susţinut de Gareth Brookes, scenarist şi story editor cu o experienţă de mai bine de 30 de ani în film şi televiziune, pentru companii precum Freemantle Media, Sony Pictures şi, în prezent, pentru Media Pro Entertainment.

Numărul maxim de participanţi la curs a fost de 15 persoane. Pe 12 februarie, 11 dintre cursanţi şi-au prezentat ideile lor de scenarii în faţa unui juriu specializat format din regizoarea Cristina Iacob, preşedintele fondator al Asociaţiei Scenariştilor din România (ASCER), Andrei Boncea (producător şi co-producător al peste 70 de filme, printre care “Sunt o babă comunistă”, “Weekend cu mama”, “California Dreamin’”, “Furia”, “Filantropica”, “Amen” sau nominalizatul la Oscar, “Joyeux Noel”), producătorul Mişu Predescu (a produs miniseria TV “Sex Traffic”, recompensată cu opt premii BAFTA), scenarista Andreea Catană şi producătorul Radu Stancu.

Următoarea sesiune a Bucharest Script Lab va avea loc în toamnă. Iar gazda şi profesorul său va fi un român, numele lui însă nu va fi deocamdată divulgat.

În prima lună din vară, un alt atelier organizat de ASCER îl va avea invitat pe respectatul profesor de scenaristică Dumitru Carabăţ.

Referinţe online:  Asociaţia Scenariştilor Români – site oficial; Bucharest Script Lab – pe Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.