Precizia lunetistului din Navy SEAL salvează nenumărate vieţi pe câmpul de luptă şi îl transformă într-o legendă. Însă odată înapoiat la soţia şi copiii săi, Chris îşi dă seama că războiul nu poate fi lăsat pur şi simplu în urmă.

RegizorClint Eastwood

Scenariu : Jason Hall, Chrs Kyle (carte), Scott McEwen (carte), James Defelice (carte)

Gen: Acţiune, Biografic, Dramă

Lansare : 23 ianuarie 2015

Durata : 132 min

Studio : Village Roadshow Pictures, Mad Chance Productions, 22nd & Indiana Pictures, Malpaso Productions

Distribuitor Freeman Entertainment

Clasificare :  N. 15

Actori :

Bradley Cooper     …    Chris Kyle
Kyle Gallner    …     Goat-Winston
Cole Konis     …    Young Chris Kyle
Ben Reed    …     Wayne Kyle
Sienna Miller    …    Taya

Sumar: “Precizia lunetistului din Navy SEAL salvează nenumărate vieţi pe câmpul de luptă şi îl transformă într-o legendă. Însă odată înapoiat la soţia şi copiii săi, Chris îşi dă seama că războiul nu poate fi lăsat pur şi simplu în urmă.” IMDB

Despre: Chris este trimis în Irak cu unica misiune de a-şi proteja camarazii pe câmpul de luptă. Acurateţea ţintei sale a salvat multe vieţi, motiv pentru care colegii de arme l-au supranumit „Legenda”. Însă povestea lui a ajuns dincolo de liniile inamicilor, care au pus preţ pe capul său şi l-au transformat în ţintă râvnită pentru insurgenţi. Cu toate dramele războilui, Chris se mai loveşte şi de datoria de a fi soţ şi tată model pentru familia care îl aşteaptă acasă.

În ciuda pericolului şi a dorului de casă, militarul duce la bun sfârşit patru misiuni de război, în care nu-şi lasă în urmă niciun camarad. Totuşi, odată ajuns lângă soţie şi copii, îşi dă seama că traumele de pe câmpul de luptă nu îi vor da pace niciodată.

RECENZIE:

Producţiile biografice nominalizate la Oscaruri anul acesta stau drept testament că oamenii iubesc acest gen de filme. Şi nu pentru faptele săvârşite sau descoperirile ce sunt demne de admiraţie, ci pentru că, vezi dom’le, doar prin ecranul din faţa noastră mai putem învăţa ceva.

AS-01609rAmerican Sniper are o poveste ce atrage publicul, în special gloatele auto-proclamate de patrioţi americani, însă apariţia genericului aduce şi concluzia dezamăgitoare: este un film mediocru concentrat exclusiv pe întâmplările din viaţa lui Chris Kyle, celebrul lunetist texan ce a acumulat pe parcursul celor patru misiuni ale forţelor speciale 160 de morţi. Pelicula nu face altceva decât să zugrăvească faimoasa bătălie dintre patrioţii americani şi sălbatici „those evil fucking savages”, principiu forţat cu succes de împrejurări asupra spectatorilor.

Mi-am dorit ca acest film să fie bun. Când îl avem pe Bradley Cooper în rolul principal, acum un „regular” în ediţia anuală a premiilor Oscar, şi pe Clint Eastwood în postura de regizor intrăm în cinematograf cu aşteptări mari.

Filmul este plin de testosteron, convenţional, previzibil şi pierde oportunitatea de a spune o poveste puternică şi însufleţită, astfel ne putem întoarce resemnaţi la Louis Zamperini pentru textele motivaţionale. Încă din tinereţe, tânărul Christopher este învăţat de tatăl său că există doar trei tipuri de oameni „sheep, wolves and sheepdogs”, băiatul înrămându-se astfel în ideea că el trebuie să-i ajute pe cei mai puţin puternici ca el, aflându-se, evident, în ultima categorie. Şi-a imaginat însă vreodată că va ajunge să-i împuşte pe cei din prima?

Încă din început există indicii că protagonistul încearcă să-şi biruie problemele emoţionale, dar secvenţele AS-FP-0148din experienţa sa ca Navy SEAL cu care alternează le anulează pe cele dintâi, acestea pierzându-şi din valoare şi semnificaţie. Putem presupune că părţile extinse ce implică lupta reprezintă fundaţia pentru depresia nervoasă ce-l aştepta după colţ, dar nu e nevoie de 120 de minute de material filmat ca să demonstrezi că războiul e iadul pe pământ. Dar dacă vrei să spui partea asta de poveste, trebuie să incluzi că războiul e iadul pe pământ şi îi afectează din plin pe participanţi. Filmul nu glorifică războiul, doar că afişează prea mult din acesta, fără un context sau o explicaţie validă.

În ciuda faptului că pelicula are defecte serioase în ceea ce îi priveşte structura narativă şi punctul de focus, din punct de vedere tehnic este impresionant. Secvenţele de luptă sunt, fără nicio îndoială, bine realizate, însă apare un tipar: luptă, Kyle se întoarce acasă, are parte de o ceartă cu soţia care îi spune să nu se întoarcă, el se întoarce, iar luptă. Se vrea analiză psihologică de la acest film, însă nu se poate lucra cu nimic, neavând profunzime. Deşi este un film care te prinde în acţiune, singurul conflict atribuit personajului principal este faptul că vrea să meargă la război când viaţa nu îl lasă.

AS-05952rCooper încearcă să aducă pe marile ecrane un Chris Kyle aplaudat şi iubit de America, însă replicile livrate şi interpretarea acestuia sunt la fel de false ca bebeluşul folosit ca prop în film. Taya Kyle a Siennei Miller devine acea enervant de plictisitoare, lipsită de individualitate, fadă, ştearsă casnică pe care o găseşti mie-n sută în suburbs-urile texane. Merită însă un shout out pentru că a reuşit să lucreze cu ce i s-a oferit în scenariu, care lasă de dorit.

Pelicula a fost plată, asemeni personajelor, singurele momente relevante au fost, evident, cele care îi implicau pe lunetiştii părţilor adversare. Tensiunea a fost construită corect aici, însă, din păcate, este uşor de observat că la aceste părţi s-a lucrat cel mai mult, Eastwood bazându-se foarte mult şi pe CGI.

Ştiam deja că este un film în care apare un soldat bântuit de fantoma războiului, însă am mai văzut asta şi în alte pelicule. Ceea ce este nou e că Eastwood nu te obligă să-l admiri sau să te temi de Chris Kyle, tot ce vrea este să-i respecţi amintirea.

Postere:

american-sniper23ianuarieTrailere:

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.