Macbeth – Recenzie

Clasificare : N-15

Michael Fassbender     …     Macbeth
Marion Cotillard     …     Lady Macbeth
Sean Harris     …     Macduff
Elizabeth Debicki     …     Lady Macduff
David Thewlis     …     Duncan

Sinopsis: Macbeth este povestea unui războinic neînfricat şi conducător inspirat de ambiţie şi dorinţă. O interpretare palpitantă a realităţilor dramatice ale momentului şi o reimaginare a ceea ce trebuie să fi fost perioada de război pentru unul dintre cele mai faimoase şi convingătoare personaje ale lui Shakespeare, o poveste despre pasiune şi ambiţie ce distrug totul, fixată într-un peisaj scoţian afectat de război.

De-a lungul timpului, Macbeth, piesa de teatru scrisă de William Shakespeare și publicată în 1606, a cunoscut numeroase ecranizări. Pe lângă cele adaptate pentru societatea din prezent, anume Joe MacBeth, regizată de Ken Hughes și apărută în 1955, sau în funcție de cultura țării de proveniență a regizorului, în această categorie putându-se aminti Throne of Blood, capodoperă a japonezului Akira Kurosawa apărută în 1958, și mai puțin cunoscutul Maqbool al regizorului indian Vishal Bhardwaj, celebra tragedie a cunoscut și fidelitatea și faima, o dată în 1948, datorită lui Orson Welles, și a doua oară în 1971, într-un alt film regizat de Roman Polanski, astfel că decizia lui Justin Kurzel de a aduce în atenția publicului cinefil un nou Macbeth a părut, cel puțin inițial, una greșită.

tumblr_nut7luVcLJ1qetb0ho1_1280

Și pe cât de greșită mi s-a părut în momentul în care proiectul a primit undă verde, pe atât de inspirată mi se pare a fi acum. Cu atât mai mult cu cât regizorul australian a reușit să facă ceea ce nimeni n-a reușit până acum: să creeze cea mai bună adaptare filmică a piesei, păstrând versurile lui Shakespeare, dar trecând, totuși, de textul impus, și explorând universul pus la dispoziție. Cinematografia realizată de Adam Arkapaw, cel care a făcut memorabile și numeroase cadre din Lore (2012) sau primul sezon True Detective (2014),  este excelentă, reușind să-ți taie de câteva ori răsuflarea. Simetria, culoarea și detaliile fiecărei secvențe sunt uimitoare, iar momentele slow-motion și freeze-frames nu fac altceva decât să le încununeze cu măiestrie într-unul dintre cele mai frumoase din punct de vedere estetic filme făcute vreodată.

428cQCo

Personajele aduse în pragul nebuniei sunt interpretate impecabil de Michael Fassbender și Marion Cotillard, care ajung să-ți repugne în lupta lor pentru putere. Majoritatea replicilor originale au fost păstrate, iar poezia lui Shakespeare pusă pe muzica lui Jed Kurzel reușește să sporească atmosfera și așa stranie care predomină încă din incipit. Sângeros, inovativ și intens, noul Macbeth este o capodoperă estetică care nu face compromisuri și care reușește să uimească prin imensitate și prin vuietul furiei înăbușit de un final visător, care te bântuie.

Macbeth este distribuit în România de OdeonFilm și va ajunge în cinematografe din 16 octombrie.

macbeth