Distribuitor: Independența Film
Independența Filmicare: N-15

Jesuthasan Antonythasan   …     Dheepan
Kalieaswari Srinivasan     …     Yalini
Claudine Vinasithamby   …     Illayaal
Vincent Rottiers   …     Brahim

Fugind din calea războiului civil din Sri Lanka, un fost soldat, o femeie tânără și o fetiță pretind că sunt o familie pentru a trece granițele. Refugiați în Franța, într-un oraș problematic, abia cunoscându-se unii pe alții, ei încearcă să-și construiască un cămin.

Singurul meu contact cu Jacques Audiard înainte de Dheepan fusese Rust and Bone, de care auzisem doar pentru că era cu Marion Cotillard. Nici de Dheepan nu știam foarte multe, în afară de faptul că luase Palm D’Orul și că, tratând subiectul refugiaților, va avea o lansare extrem de potrivită, având în vedere contextul politic din prezent și problemele cu care lumea se confruntă. Astfel că la ieșirea din cinematograf m-a încercat un sentiment ciudat, de tristețe, pentru povestea filmului și pentru felul în care tratăm oamenii pe care-i etichetăm fără a-i cunoaște, dar totodată de fericire, pentru c-am dat de un film foarte bun și un regizor care are multe de oferit.

DHEEPAN

Filmul spune povestea lui Dheepan, a cărui cea mai aspră dorință este aceea de a părăsi Sri Lanka răscolită de război. Alături de Yalini și orfana Illayaal, acesta reușește să întemeieze o falsă familie care-l ajută să-și ducă la îndeplinire dorința, dar lucrurile nu par să iasă exact așa cum își imaginase, cu atât mai mult cu cât în noul său cartier din Franța se petrec lucruri care-i sunt necunoscute și interzise. Chiar dacă în incipitul simbolic adună frunze uscate de palmier cu care incendiază însemnele militare deținute, semnalizând, astfel, un nou început, destinul lui Dheeepan se apropie, de-a lungul filmului, amenințător de mult de cel de care a încercat din puteri să scape. Această înfruntare a temerilor din final, această eliberare a tensiunii acumulate, dă filmului o senzație sufocantă de ciclicitate, susținută și de apariția elefantului zeificat, dar epilogul forțat, extrem de nelalocul lui, reușește să spargă această buclă și s-o transforme într-o experiență de dezvoltare personală pentru personajul principal.

Trecând peste mici defecte precum titlul, acesta nefăcând dreptate personajului principal feminin, care este exploatat la fel de mult ca și cel masculin, sau finalul care pare desprins din cu totul alt univers, filmul arată și sună extrem de bine. Imaginea nou-venitului Eponine Momenceau este pe alocuri hipnotică, cadrele cu Dheepan purtând bentița cu lumini pentru copii fiind de o tristețe sfâșietoare, iar muzica tânărului Nicolas Jaar sporește misterul regăsit în jurul rău-făcătorilor din vecinătate într-un mod agitant. Bazându-se în principal pe studiul personajelor și pe relațiile dintre acestea, chiar dacă cea cu fiica, venind din ambele părți, este mai ignorată, Dheepan este unul dintre cele mai remarcabile și emoționante filme din selecția din acest an de la Cannes.

dheepan