Chuck Norris vs Communism prezintă povestea uimitoare a casetelor video piratate care au transformat vocea unei femei într-un simbol al libertății, și care au permis unor milioane de români să păcălească regimul represiv comunist.

Regizor : Ilinca Calugareanu

Scenariu : Ilinca Calugareanu

Gen : Documentar, Comedie, Istoric

Lansare : 26 noiembrie 2015

Durata : 78 min

Studio :   Vernon Films

Distribuitor : HBO (HBO Europe)

Clasificare : AP 12

Irina Margareta Nistor
Ana Maria Moldovan     …     Irina Nistor

La mijlocul anilor ‘80, mii de filme de la Hollywood au fost introduse ilegal în țară, printr-o operațiune bine pusă la punct care s-a lărgit tot mai mult ajungând în casele a milioane de români. Filmele au fost dublate de o traducătoare curajoasă a cărei voce distinctivă a captivat întreaga națiune și a devenit un simbol al libertății. Poveștile curajoase cu actori de acțiune, ca Chuck Norris și Jean-Claude Van Damme, au captivat imaginația fiecărui copil, însă locurile exotice și contextele din filme au fost cele care au hipnotizat această audiență unică. Pentru prima dată oamenii au văzut ce le lipsește cu adevărat: supermarket-uri pline cu alimente, capcanele bogăției, ultima modă, mașini de lux și, mai ales, libertate.

Documentarul spune povestea Irinei Margareta Nistor, o femeie foarte determinată și pasionată a cărei voce pătrunzătoare și marcantă a inspirat o țară întreagă. În timpul zilei Irina traducea filmele Comitetului de Cenzori a Televiziunii Naționale, asistând zilnic la absurditățile sistemului comunist care eradica rapid orice informație din Vest. Pe afaceristul Zamfir, care comercializa casete video, l-a întâlnit în 1985 când a dublat vocea tuturor personajelor din filmele vândute de el pe piața neagră – de la Chuck Norris și De Niro, până la Jane Fonda și ET.

Născut în ’80, perioada revoluționară a VHS-urilor (casetelor video) m-a prins prin școala generală și Doamne ce frumos a fost!

Născut și crescut în Pantelimon, la bloc, după ’85, aproape seară de seară se făceau “vizionări”. Filmele cu “carate” erau un ingredient permanent în meniu și veneau “pe sub mână” de la vecini cu relații. Pregăteam floricele și palete de creveți, bere și cico; toți vecinii ne adunam la puținii cu video și savuram ore-n șir tot felul de filme.

Majoritatea erau dublate de o voce caldă care întotdeauna intra în pielea personajului pe care-l traducea. În timp, acea voce era parte din filme. Dacă nimeream un film care să nu aibă vocea ei, era dat deoparte sau era marcat ca fiind “contrafăcut”.

Această perioadă cinefilă a continuat până la revoluție, VHS-ul rămânând singura noastră sursă, singura fereastră interzisă către lumea de-afară. De la filmele cu Van Damme, Bruce Lee, Chuck Norris și până la desene animate, filme de groază și SF (Alien, Predator, Terminator), acestea au fost cred clipele care scoteau lumea din viața monotonă de zi cu zi și aveau o influență subconștient-directă de a lupta împotriva interzicerii lor în România și de dorința de evadare către libertate.

Am trăit cu adevărat acea perioadă; a fost foarte importantă pentru mine, pentru țară, pentru imaginație și creativitate și a fost și un catalizator al voinței de a lupta pentru libertate.

După ’89 situația a continuat dar s-a mai ameliorat, încet încet VHS-ul dispărând și fiind înlocuit de CD-uri, DVD-uri, Blu-ray, internet șamd.

chuck

Auzisem de mult de Chuck Norris versus comunism. L-am susținut și-n revista noastră, @FiLM unde am avut onoarea de a discuta cu doamna Irina Margareta Nistor, acea voce caldă care se pare că avea și corp și era o persoană extraodinară.

Documentarul este pur și simplu spectaculos (cel puțin pentru cei care au trăit acea perioadă), iar la poveste contribuie și câteva persoane cunoscute din massmedia românească. CN vs C este amuzant la început, dar nuanțele de gri sunt peste tot. E o poveste tristă adusă la zi. O reamintire că doamna Irina Margareta Nistor și pasiunea dânsei pentru filme a contribuit mai mult decât credeam la ceea ce suntem azi. Pe bune. O suna supereroic, dar este purul adevăr.

Nu e niciun secret că noi suntem “poporul cu televizorul”. Acel cub cu imagini era scăparea românului din cotidian în perioada post Ceaușistă și s-a păstrat și acum. Cinematografele sunt aici, acum, atât câte sunt, pentru că ne plac filmele, televizoarele se vând bine și sunt în orice apartament de bloc (în unele chiar și câte două), pentru că ne plac filmele. Ce poate fi mai potrivit sâmbătă seara sau în zile precum aceasta (plouă de rupe la București) decât un film bun (sau nu) alături de persoana de suflet sau animăluțul de companie?

Ăștia suntem noi, dragi români, niște cinefili!

Poate că tu sau tu, sau tu (sau tu), nu știi asta, dar înăuntru arde pasiunea de a vedea o telenovelă, un film noir, un desene 3D amuzant, o dramă de Oscar, un scurt-metraj, o reclamă mișto sau un filmuleț cu pisicuțe versus castraveți! 🙂

Recunoaște!

Chuck Norris versus comunism, co-produs de HBO Europe, va fi difuzat în premieră pe 26 noiembrie, de la ora 20:00, la HBO și pe HBO GO.

Câteva cuvinte despre documentar s-au spus și la matinalul de pe Radio 1.