Durata : 100 min

Studio : Pixar Animation Studios, Walt Disney Picture

Distribuitor : Forum Film

Clasificare : AG

Raymond Ochoa     …     Arlo (voce)
Jack Bright     …     Spot (voce)

Filmul îl aruncă pe Arlo în niște ținuturi vaste, într-o sălbăticie neatinsă, care îl obligă să-și confrunte temerile. Peisajul maiestuos și adesea intimidant ajunge să îl copleșească pe Arlo. Natura poate intimida pe oricine. Inclusiv un ditamai dinozaurul.

Realizatorii au pornit de la ideea că până și un dinozaur impozant se poate simți mic și insignifiant dacă e pus în decorul potrivit. Împrejurimile sălbatice îi intensifică temerile lui Arlo.

Salutare „tovarăși cinefili”!

Pe vremea când eram eu copil, (da, fost-am și eu copil odată) singurele desene animate la care aveam acces erau „Bălănel și Miaunel”, „Mihaela”, „Nu zait pagadi” și mai târziu „Tom și Jerry”, și cam atât.

O să vă întrebați ce m-a apucat să încep acest review așa. Păi, e simplu. Subiectul zilei este producția celor de Disney/PixarBunul Dinozaur”/The Good Dinosaur. Am plecat de acasă cu premiza greșită că o să fie un alt film de desene animate slab, făcut la normă, și de la care o să plec plictisit și fără a putea scrie nimic bun despre el. Și, dacă stăm puțin să ne gândim, premiza putea fi îndreptățită, dacă e să ținem cont de ce s-a mai produs în ultimii ani pe acest segment de film. De la „Lion King”, „Ice Age” și „Wall-E” nu am mai gustat un film de animație așa cum trebuie. Dacă mai luăm în calcul și faptul că, în prezent, la TV, se difuzează așa-zise desene animate, care mai de care mai ciudate, pline de violență și dialoguri stupide, puteam face presupunerea că și acest film ar fi putut fi doar un alt film de animație pentru cei mici, plin de scălâmbăieli, sunete ciudate, stridente și dialoguri seci, insipide și pline de învățăminte seci. Din fericire dragi adulți filmul lui Peter Sohn nu este nimic din cele enumerate mai sus, ba dimpotrivă, chiar a meritat efortul de a purta ochelarii 3D pe nas la vizionare.

De vină pentru această nouă producție Pixar, sunt Peter Sohn, Erik Benson, Meg LeFauve, Kelsey Mann și Bob Peterson. Ideea acestui film îi aparține lui Peter Sohn, și da, este același Peter Sohn care a lucrat și la “Ratatouille”, “The Incredibles” și “Monsters University”. În filmul despre care discutăm azi, Peter poate fi auzit în rolul lui Forrest Woodbush.

arlo

În povestea noastră avem de-a face cu un personaj ciudat, atipic, mai exact el există într-o lume atipică, o planetă Terra care nu a fost lovită acum 65 milioane de ani în urmă de un asteroid, și astfel dinozaurii nu au dispărut, ci, atipic, au evoluat. Numele lui este Arlo și este un apatozaur (nu intrăm în detalii ce specie e… o să îl vedeți), cel mai mic dintr-o familie numeroasă, dar, din păcate și cel mai năpăstuit de soartă, fiind mic, prăpădit și plin de frică… ce s-o mai ascundem după tufișuri… un laș. Această lașitate, din păcate, pe de-o parte, dar, pe parcurs, și din fericire, îl pune pe Arlo în ipostaze urâte în cadrul familiei, dar și în unele foarte amuzante (a râs toată sala, de la prichindei la adulți). Peter Sohn împreună cu echipa de la Disney/Pixar au imaginat lumea lui Arlo vie și aici vorbim literalmente vie, cadrele generale din peliculă fiind chiar peisaje filmate de producători folosind camere de înaltă definiție, colorată… mai colorată decât picturile post-moderniste semnate de Salvador Dalí.

Lumea lui Arlo este o lume în plină schimbare, plină de neprevăzut, de pericole neștiute, de furtuni devastatoare, dar și de prieteni dintre cei mai bizari și mai ciudați.

… dar stați! Să o luăm cu începutul și să vă spun că familia Apatozaur, formată din Poppa, Momma, Libby, Buck și personajul nostru principal, Arlo, trăiau fericiți. Aveau o fermă (de aici încep lucrurile atipice), pe care o lucrau împreună în fiecare zi ca să aibe ce să mănânce toată familia. Și ca totul să aibe și o intrigă, mai apare și un personaj, în aparență cel rău, și anume Spot, un pui de om, sălbatic, nebunatic (aduce puțin cu Scrat din Ice Age, care aleargă după ghindă).

spot

Toată liniștea familiei este dată peste cap de Spot în momentul în care Poppa bănuiește o creatură care le fură agoniseala lor din depozitul de porumb. Poppa și Arlo iau urma hoțului și, din păcate, se pornește o furtună de nicăieri, iar Poppa moare salvându-și puiul, pe Arlo. Din acest punct începe aventura personajului nostru și în același timp și lupta lui cu frica, cu lumea în care se pierde, rămânând aproape singur… doar cu creatura Spot. Cei doi pornesc la drum spre casa lui Arlo și dau nas în nas cu tot felul de situații, amuzante, tensionate, și pline de învățăminte în cele din urmă.

Imaginația lui Peter Sohn & Co merge mai departe și ni-l aduce pe Arlo față în față cu trei personaje, în aparență fioroase, dar sunt niște Tiranosaurus Rex văcari. Da, ați citit bine,  TRex văcari și situațiile comice continuă. Prefer să mă opresc aici spunând că filmul la care am plecat cu premizele și preconcepțiile prezentate la început, este cu totul altceva decât m-am așteptat. Încă odată cei de la Pixar, pentru că ei sunt geniile din spatele acestei producții, au reușit să aducă pe ecrane o poveste reușită, cu puternice mesaje sociale, asta dacă urmărești să le găsești (credeți-mă, ele există), plină de umor, acțiune și plină de culoare.

Dacă mai punem la socoteală faptul că, așa cum spuneam mai devreme, băieții de la Pixar au avut ideea genială de a suprapune peste peisaje reale partea de animație… avem toate ingredientele unui film reușit, nu de Oscar, dar reușit. Este un film la care puteți merge cu întreaga familie, de la mic la mare, și de la care, fiecare în parte, atât cât poate să înțeleagă, va pleca cu un anumit mesaj.

arlo-spot

Filmul, distribuit de Forum Film, este dublat în romană și rulează la cinema în format Real 3D și 3D.

Așa că,” tovarăși cinefili”, vă invit la „The Good Dinosaur”! Merită!