The Revenant este inspirat de romanul lui Michael Punke, bazat pe fapte reale. Acţiunea se petrece în America de Nord, în 1823, iar în centrul ei se află Hugh Glass (DiCaprio), membru al unei expediţii în Munţii Stâncoşi, unde este prins de un urs grizzly şi sfârtecat.

Regizor:   Alejandro González Iñárritu

Scenariu:   Alejandro González Iñárritu,  Mark L. Smith

Gen: Aventură, Dramă, Thriller

Lansare: 22 ianuarie

Durata: 2h 36m

Studio: 20th Century Fox

Distribuitor: Odeon Film

Clasificare: I.M.

Actori:

Leonardo DiCaprio     …    Hugh Glass
Tom Hardy     …     John Fitzgerald

Sinopsis:

The Revenant este inspirat de romanul lui Michael Punke, bazat pe fapte reale. Acţiunea se petrece în America de Nord, în 1823, iar în centrul ei se află Hugh Glass (DiCaprio), membru al unei expediţii în Munţii Stâncoşi, unde este prins de un urs grizzly şi sfârtecat. Căpitanul grupului lasă în urmă trei oameni pentru a-i ţine companie în ultimele clipe de viaţă şi pentru a-i săpa mormântul, dar, de frică să nu fie prinşi de indieni, cei trei îi iau lui Glass armele şi echipamentul şi fug. Însă eroul îngrozitoarei confruntări cu ursul grizzly nu moare: se târăşte, deşi mutilat, mai bine de 300 de kilometri prin sălbăticie, animat de sumbre planuri de răzbunare împotriva celor care l-au părăsit.

Recenzie:

La începutul secolului XIX, Hugh Glass, un colonist și vânători de blănuri, caută răzbunarea împotriva celor care l-au lăsat să moară în urma atacului unui urs din timpul unei expediții de-a lungul râului Missouri.

3Regizorul care ne-a încântat cu ”Biutiful” sau cu laureatul ”Birdman” de anul trecut, arată că poate fi consecvent în munca sa, regăsind mai mult ca sigur noua sa peliculă pe listele Academiei pentru ediția Oscarurilor din 2016. Chiar din nume ne putem da seama că întregul aspect brutal și sângeros constituie o carcasă pentru metamorfoza spirituală prin care se presupune că trece personajul lui DiCaprio; revenant are la dispoziție mai multe sensuri – o ființă supranaturală care se întoarce din morți, o persoană care revine după o lungă absență sau o persoană ori un lucru renăscut, pe cel din urmă concentrându-se Iñárritu.

Echipa filmului îl face de râs pe Bear Grylls; condițiile prin care au fost trecuți Leo, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter și restul au oscilat între frigul din Canada, care nu a cooperat cu stipulațiile scenariului, și cel din Argentina. Parcă în presă mai mult s-a vorbit despre circumstanțele și dificultățile pe care au trebuit să le îndure decât despre film în sine – și, până la urmă, partea cu care intră oricine în contact inițial asta e, stratul obviu primând în detrimentul celui obscur. În scenariul stropit cu sânge semnat de Mark L. Smith avem valorile antice specifice perioadei în care mai multe culturi sunt la cuțite, onoarea, testarea credinței și însușirea nedreaptă de către ”păgâni” a unui pământ cu care alții au crescut (aplicându-se, desigur, din perspectiva cărui personaj privim evenimentele).

4

Pădurile aduc aminte de analogiile și simbolistica lui Lynch din Twin Peaks, unde avem de a face cu un alt Hawk, care-i explică lui Cooper care-i treaba cu tradiția lor: un clopot care bate dar nu sună, un templu derăpănat, un stâlp rece în locul unui om mort, Dumnezeu e natura etc, toate aceste elemente plasate aparent strategic, nu recompensează decât vag pentru lipsa dezvoltării unor legături esențiale pentru înțelegerea motivației pro-răzbunare a protagonistului, cum ar fi cea dintre el și fiul său.

2Focusul îl reprezintă călătoria anevoioasă a lui Glass, personajele fiind adjuvante – Domhnall Gleeson, care a avut o ascensiune strălucitoare anul acesta: Star Wars, Ex Machina, Brooklyn este căpitanul Andrew Henry, cel care conduce expediția, Will Poulter în rolul minor al lui Jim Bridger, un tânăr slab, cu mustrări de conștiință și detestabilul John Fitzgerald al lui Tom Hardy, despre care ni se oferă îndeajuns pentru a observa de ce personajul lui intră în conflict cu cel al lui DiCaprio. Însă, adevărata bătălie să dă (bear with me now, bear, ha ha, get it?)* în mintea lui Glass și în mijlocul naturii (friend or foe?), totul fiind filmat cu grijă ”in sequence” cu lumină naturală de Emmanuel Lubezki, deținătorul a două Oscaruri, același om cu care Iñárritu a lucrat la Birdman.

Datorită acestuia ne putem bucura de rarele, dar minunatele momente de respiro prin care putem admira natura în întreaga ei măreție înainte de a fi năpăstuită de primii consumeriști. Aceasta, deși este de multe ori potrivnică personajelor, pare să fie îmblânzită de Glass și de nativii americani Pawnee, peisajul fiind antrenat și de coloana sonoră a lui Bryce Dessner și Carsten Nicolai, căreia îi putem alătura simfonia gemetelor și a blestemelor mormăite de Hugh Glass – 60% din jocul lui Leonardo DiCaprio. Iar asta vă răspunde la întrebarea care-i arde pe toți în privința Oscarului.

room1

The Revenant este o odă în cinstea naturii care vrea să vă bântuie până în măduva oaselor, dar este umbrită de caracterul previzibil al finalului și limitarea personajului principal, totul rezumându-se la felul în care ne întoarcem sau nu la rădăcini.

*Someone stop me

Câteva cuvinte despre film s-au spus și la matinalul de pe Radio 1.

The Revenant / “The Revenant: Legenda lui Hugh Glass” va intra din 22 ianuarie în cinematografe și este distribuit în România de Odeon Film.

Postere:

revenant-ro

Trailere:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.