Concussion – Recenzie

0
2581

Un thriller dramatic bazat pe incredibila dar adevărata poveste a imigrantului Benner Omalu, un strălucit neuropatolog, care făcând o importantă descoperire medicală a ajuns, ca și David împotriva lui Goliat, să se lupte cu una dintre cele mai puternice instituții ale lumii.

Regizor: Peter Landesman

Scenariu: Peter Landesman

Gen: Biografic, Drama, Sport

Lansare: 5 februarie

Durata: 123 min

Studio: Sony Pictures

Distribuitor: InterCom Film

Clasificare: N.12

Will Smith … Dr. Bennet Omalu
Alec Baldwin … Dr. Julian Bailes
Albert Brooks … Dr. Cyril Wecht
David Morse … Mike Webster

Dr. Bennet Omalu, un medic neuropatolog, face prima descoperire a unui traume intercrainiene la un fotbalist profesionist și încearcă să avertizeze lumea. Un thriller dramatic bazat pe incredibila dar adevărata poveste a imigrantului Benner Omalu, un strălucit neuropatolog, care făcând o importantă descoperire medicală a ajuns, ca și David împotriva lui Goliat, să se lupte cu una dintre cele mai puternice instituții ale lumii.

Toată lumea iubește fotbalul… indiferent de consecințe!

Salutare “tovarăși cinefili”!

Trăim într-o perioadă în care cei mari și puternici fac legea, o perioadă în care cei puternici, prin orice mijloace încearcă și în unele cazuri reușesc, să manipuleze informația și să ascundă sub preș ceea ce nu trebuie să se știe.

Will Smith și Dr. Bennet Omalu
Will Smith și Dr. Bennet Omalu

“Concussion/Trauma”, film scris și regizat de Peter Landesman, spune o altfel de poveste, o poveste bazată pe fapte mai mult decât reale, de-a dreptul dramatice.

Dar, ca să putem continua recenzia trebuie să vorbim puțin despre personajul negativ al filmului, care nu este una sau mai multe persoane, ci o adevărată industrie cu ramificații în economia americană de vreo două secole. Personajul negativ al filmului de față este NFL (National Football League).

Istoria National Football League a început în 1920, când reprezentanți ai mai multor ligi profesioniste de fotbal american și a unor echipe neafiliate s-au întâlnit într-o reprezentanță Hupmobile din Canton, Ohio. Liga pe care au format-o s-a numit American Professional Football Conference, reprezentanții au realizat un acord informal privind structura programului și obligația de a stabili un campion la finalul sezonului. Participanți se schimbau foarte des în primele sezoane ale noii ligi. Din 1922 campionatul a căpătat numele actual de National Football League. Din echipele ce au participat la primul sezon din 1920 doar două mai activează : Decatur Staleys (acum: Chicago Bears) și Chicago Cardinals (acum: Arizona Cardinals). În anii ’20 și ’30 ai secolului XX liga s-a stabilizat și a căpătat progresiv o structură asemănătoare cu cea actuală. Primul meci de campionat, o adevărată finală a competiției s-a desfășurat în 1933.

Will Smith și Alec Baldwin, Sony Pictures

Participarea negrilor a fost interzisă între 1927 și 1945, de abia în primul sezon de după al Doilea Război Mondial s-a permis revenirea acestora în loturile echipelor NFL. Tot după cel de al Doilea Război Mondial funcția de Președinte al ligii a evoluat în cea actuală de Comisar NFL, aceasta a fost inspirată de funcția deja existentă în Major League Baseball. Echipele au devenit mai viabile din punct de vedere financiar, ultima echipă a dat faliment în 1952. În sezonul 1958 meciul pentru campionat a devenit cunoscut sub supranumele de „The Greatest Game Ever Played“. NFL începea să se transforme în una dintre cele mai populare ligi din Statele Unite. American Football League era o ligă rivală ce a fost înființată.  în 1959. Succesul de care s-a bucurat această ligă a dus la o fuziune între aceasta și vechea NFL. După această fuziune liga s-a mărit considerabil și a apărut Super Bowl, ce a devenit treptat cel mai urmărit eveniment televizat din SUA. Pe parcursul anilor ’70, ’80 și ’90 liga s-a extins până a ajuns la numărul actual de trezeci și două de echipe. Datorită negocierii unor contracte colective de muncă cu sindicatul jucătorilor în anii ’90 ai secolului trecut NFL a reușit să se mențină proftablă și să devină singura mare competiție ce nu a fost afectată de o grevă generală a fotbaliștilor. Super Bowl-ul, în fotbalul american profesionist, este meciul pentru campionat a National Football League (NFL). Meciul, împreună cu festivitățile, alcătuiesc duminica Super Bowl (Super Bowl Sunday). În timp a devenit cel mai urmărit program de televiziune din Statele Unite ale Americii și este ca o sărbătoare națională.

Mulți cântăreți importanţi au cântat în deschiderea Super Bowl-ului și în timpul ceremoniilor din pauza meciului. Duminica Super Bowl este a doua mare zi în privința consumului de mâncare din S.U.A.. Drepturile de televizare ale Super Bowl-ului sunt deținute în fiecare an de o singură televiziune importantă (în curent, NBC) în S.U.A. , iar difuzarea anuală este faimoasă datorită celei mai scumpe publicitați din an. Ca rezultat, publicitatea urmarită în timpul Super Bowl-ului a devenit un obicei a acestui eveniment anual. Super Bowl-ul s-a jucat pentru prima oară pe 15 ianuarie 1967 ca parte a înțelegerii dintre NFL și rivalul său mai tânăr American Football League (AFL) în care campioana fiecărei ligi trebuia să joace într-un meci numit “AFL-NFL World Championship Game”. După ce ligile au fuzionat în 1970, Super Bowl-ul a devenit meciul pentru campionatul NFL, meci jucat între campioanele celor două conferințe:

Will Smith și Gugu Mbatha-Raw, Sony Pictures

American Football Conference (AFC) și National Football Conference (NFC). Din moment ce sezonul NFL se extinde în noul an, pentru a identifica fiecare meci se folosesc numere romane, diferite fată de anul în care a fost ținut. De exemplu, Super Bowl XLIII, jucat în februarie 2009, face parte de fapt din sezonul 2008. NFL a avut anul trecut venituri de 7,24 miliarde de dolari, provenite în principal din plata drepturilor de transmisie ale meciurilor din liga nord-americană, pe care le-a împărţit celor 32 de echipe din campionat. Asta a însemnat un buget de 224,6 milioane de dolari pentru fiecare echipă, bani proveniţi în cea mai mare parte doar de la televiziuni. NFL a încheiat contracte în sezonul trecut de peste 5 miliarde de dolari. Spoturile publicitare difuzate în timpul finalei din 2015, SuperBowl,  s-au vândut cu 4,5 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde, un nou record în domeniu.

Și mai pe scurt, fotbalul american, pentru americani, este la fel de important ca și 4 iulie, Ziua Americii.

S-au mai făcut filme pe tema fotbalului american de-a lungul timpului, doar dacă ne aducem aminte de spectaculosul film regizat de Oliver Stone, Any Given Sunday, sau de pelicula în care îl regăsim pe Bruce Willis, The Last Boy Scout, șamd.

În filmele enumerate mai sus, portretizarea a fost făcută prin ochii unui antrenor pasionat de acest joc, interpretat în Any Given Sunday de Al Pacino sau prin ochii unui detectiv și ai unui fost jucător profesionist în The Last Boy Scout, dar NFL nu a fost niciodată portretizat așa cum este in Concussion. Trebuie să înțelegem că puterea celor care conduc destinele NFL la acest moment are ramificații adânci în politicul american și că orice acuzație sau lovitură dată sistemului, de facto, ajunge să fie omorâtă în fașă.

Tell the truth!

Will Smith întruchipează în filmul nostru un personaj real, și anume Dr. Bennet Omalu, un emigrant nigerian ajuns în America pentru a-și face o carieră, pe muncă cinstită. Un om cu anumite valori morale și profesionale deosebite care se vede ajuns în fața unei dileme și a unei lupte cu un sistem corupt până în măduva oaselor, NFL. Dacă ne aducem aminte de transformările sale din alte filme menite să fie nominalizate sau chiar să câștige Oscarul, și ne amintim aici de The Pursuit of Happyness, sau de I am Legend, nu ar trebui să ne mire faptul că și de această dată transformarea este dusă la perfecțiune și că își asumă nu numai personajul dar și istoria acestuia printr-un joc de excepție și că este un rol de Oscar.

Will Smith - Dr. Bennet Omalu, Sony Pictures
Will Smith – Dr. Bennet Omalu, Sony Pictures

Lumea lui este dată peste cap în momentul în care sistemul în care credea încearcă să-i închidă gura și să-l distrugă. Personajul său, în urma unei descoperiri importante, duce o luptă interioară, în primul rând, și apoi cu sistemul, pentru a-și publica și pentru a rezolva o adevărată dramă a jucătorilor profesioniști de fotbal american. Ignorat la început, hărțuit pe parcursul a 3 ani, atât de cei din NFL, dar și de FBI, în cele din urmă personajul nostru reușește să dezlănțuie un adevărat tzunami la nivelul întregii corporații numite NFL.

Nu mai intru în detalii, ci vă las să vedeți singuri filmul, un adevărat festin actoricesc făcut de Will Smith și de un Alec Baldwin îmbătrânit, mai matur decât îl văzusem ultima oară în Rock of Ages sau în Mission: Impossible – Rogue Nation.

Acestea fiind zise, vă salut “tovarăși cinefili”, să vă curgă filme bune prin fața ochilor și ne auzim, în fiecare dimineață, de luni până vineri, de la 07:30, la Radio 1 România.

Filmul “Concussion/Trauma” este distribuit de InterCom Film şi va avea premiera pe 5 februarie 2016, fiind distribuit în format 2D.

Concussion - Recenzie