Regizor: Silviu Munteanu

Scenariu: Silviu Munteanu

Gen: Documentar

Studio: TNT Studio

Clasificare: A.G.

Sinopsis: “Balta Albă” este un documentar despre muzica și povestile unui număr mare de artiști, locuitori ai acestui cartier bucureștean, cuprinzând 30 de ani de istorie muzicală și nu numai.

Dacă pentru contabilii, vânzătorii și asistenții de marketing botezați printre lanțurile interminabile de blocuri și ansambluri rezindențiale ale sectorului trei, Ozana, Titan și Sălăjan reprezintă o alarmă ce sună mult prea devreme sau un televizor ce pune în stand by mintea după opt ore de muncă, pentru artiștii pe care i-a născut, Balta Albă este adăpost, azil politic, rampă de lansare și, nu în cele din urmă, cămin.

Peste 30 de ani încărcați de rock, rap, nouvelle vague, electro, metal, clasică și chiar și lăutărească au trecut marcați pe rând în cartierul din sud-estul Bucureștiului. Regizorul Silviu Munteanu pune cap la cap povestea a trei generații care enumeră, spune el, trei momente de dezvoltare, momente ce vor constitui mai târziu teme și motive fundamentale în majoritatea creațiilor trupeților: înainte, în timpul și după fervoarea revoluționară.

Să nu credem, însă, că toate melodiile au izvorât din umbra ciocanului și a secerii sau că ”drumul spre lumină trece prin uzină”. Fericirea era drog și amintirile se făceau în baruri până la o anumită oră, apoi privirile cu subînțeles și sticlele pe care urmau să ia doi sau trei lei a doua zi se mutau în garsoniera cuiva.

De la Iris la Timpuri Noi apoi Partizan s-a trecut cu geci de piele, plete și jemenfichism diluat cu teribilism; pe MarijuanaLa Familia (Tudor Sișu și Dragoș ”Puya” Gărdescu) și Nimeni Altu’ s-a dat din cap cu gândul la refulările de zi cu zi; Maxim Belciug și Trei Parale însoțesc publicul pe parcursul unei călătorii spre rădăcini, iar Breathelast și Kumm îndeamnă la ripostă, unii mai pașnic, alții mai împăciuitor.

Ne-ar plăcea să spunem că ”Balta Albă” nu este un documentar necesar deorece orice necesitate implică un gol, o lipsă. Însă în contextul socio-politic actual al Bucureștiului, dacă nu chiar al țării noastre, dovada ce atestă natura umană, optimistă, inocentă, ba chiar ludică ce rezidă în rândurile muzicienilor este imperativă. Și dacă la orice manifestare ce are lumina reflectoarelor ațintită spre muzica românească mai vezi fluturând câte un steag cu #împreunărezistăm, e pentru că se încearcă.

Unii încă mai întorc capul rușinați, în timp ce alții înfruntă adevărul chiar și cu figura întunecată de niște evocări mai puțin animate. ”Balta Albă” oferă ocazia de a privi înainte cutezători, asemeni unui băiat c-un lanț la pantaloni ce iese din scara blocului având o chitară-n mână și un vis imposibil, dar nu prea mare pentru el.

Documentarul realizat de Fundația Românească pentru Artă și Informație mai poate fi revăzut joi, pe 18 februarie, la BEAT Bar Umanist începând cu orele 19. Prețul unui bilet este 10 lei.

Câteva cuvinte despre film s-au spus și la matinalul de pe Radio 1.

balta-alba