The Revenant este inspirat de romanul lui Michael Punke, bazat pe fapte reale. Acţiunea se petrece în America de Nord, în 1823, iar în centrul ei se află Hugh Glass (DiCaprio), membru al unei expediţii în Munţii Stâncoşi, unde este prins de un urs grizzly şi sfârtecat.

Regizor: Alejandro González Iñárritu

Scenariu: Alejandro González Iñárritu,  Mark L. Smith

Gen: Aventură, Dramă, Thriller

Lansare: 22 ianuarie 2016

Durata: 2h 36m

Studio: 20th Century Fox

Distribuitor: Odeon Film

Clasificare: I.M.

Leonardo DiCaprio     …    Hugh Glass
Tom Hardy     …     John Fitzgerald

The Revenant este inspirat de romanul lui Michael Punke, bazat pe fapte reale. Acţiunea se petrece în America de Nord, în 1823, iar în centrul ei se află Hugh Glass (DiCaprio), membru al unei expediţii în Munţii Stâncoşi, unde este prins de un urs grizzly şi sfârtecat. Căpitanul grupului lasă în urmă trei oameni pentru a-i ţine companie în ultimele clipe de viaţă şi pentru a-i săpa mormântul, dar, de frică să nu fie prinşi de indieni, cei trei îi iau lui Glass armele şi echipamentul şi fug. Însă eroul îngrozitoarei confruntări cu ursul grizzly nu moare: se târăşte, deşi mutilat, mai bine de 300 de kilometri prin sălbăticie, animat de sumbre planuri de răzbunare împotriva celor care l-au părăsit.

Multe s-au spus și s-au scris despre cel mai recent film al lui Alejandro González Iñárritu, The Revenant, producția dificilă a acestuia și succesul obținut anterior cu Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) setând așteptările cinefililor și ale fanilor la un nivel destul de ridicat. Fie că a fosta vorba de procesul de filmare, dorința regizorului de a fi turnat în lumină naturală materializându-se în nouă luni de filmări în locuri destul de greu accesibile, la temperaturi de cel puțin 30 de grade sub zero, pe parcursul cărora nu s-a filmat decât jumătate de oră pe zi, în urma a peste patru ore numai pentru machiaje, nemailuând în seamă și repetițiile, fie că a fost vorba de dorința de veridicitate a lui Leonardo DiCaprio, care a acceptat să consume pește și ficat de bizon crud și să intre în carcasa unui cal mort în loc să se folosească de recuzită, filmul a reușit să își contruiască o anumită reputație încă de dinainte de apariție.

Inspirat de romanul lui Michael Punke, bazat și el, la rândul lui, pe fapte reale, acesta spune povestea lui Hugh Glass (Leonardo DiCaprio), vânător de piei care își exercită meseria în America de Nord a anului 1823 și membru al unei expediții în Munții Stâncoși, unde este prins de un urs grizzly și sfârtecat. Căpitanul Andrew Henry (Domhnall Gleeson) lasă în urmă trei oameni, printre care și fiul acestuia, pentru a-i ține companie în ultimele clipe de viață și pentru a-i săpa mormântul, dar de frică să nu fie prinși de indieni, ceilalți doi, John Fitzgerald (Tom Hardy) și Bridger (Will Poulter), îi iau lui Glass armele și echipamentul, îi omoară fiul și apoi fug. Eroul îngrozitoarei confruntări cu ursul nu moare, însă, și, așa mutilat cum este, se târăște mai bine de 300 de kilometri prin sălbăticia înghețată, animat de instinctul de supraviețuire și de sumbrele planuri de răzbunare pe cel care a luat viața fiului său.

the-revenant

The Revenant se deschide cu o succesiune de cadre dintr-un vis care evocă o viață liniștită, pașnică, pentru ca imediat după aceea să se lase spulberată, mistuită de foc. Aceasta este menită parcă să stabilească tonul de desfășurare a filmului, care prezintă o poveste chinuitoare, tragică într-o manieră deosebit de frumoasă. Imaginea se schimbă, făcând loc unui cadru mobil cu suprafața unei ape curgătoare care curând dezvăluie o pădure inundată — frumusețea pură, meditativă a naturii, tulburată de apariția unei țevi de pușcă ce prevestește o desfășurare de forțe. De altfel, întregul film este construit după această rețetă, fiecare secvență accelerată ritmic fiind precedată de o alta contemplativă, cu cadre lungi. Un alt contrast interesant și din plin explorat este cel dintre urâțenia violenței și frumusețea poetică, care evidențiază interferența complexă și sinceră a omului cu natura, pentru că aceasta din urmă este adevăratul personaj principal al filmului.

Abilitatea lui Leonardo DiCaprio de a comunica și de a transmite anumite stări care îndeamnă la empatizare doar prin simpla mimică e remarcabilă, dar nu dorința lui de răzbunare primează în viziunea lui Iñárritu, ci lupta pentru supraviețuire în condițiile extreme oferite de natura în care acesta e integrat. Nici celelalte personaje nu merg împotriva portretizării mai ample a acesteia, prezentarea americanilor nativi fiind făcută mai degrabă ca într-un film documentar, iar celelalte personaje fiind conduse de sentimente pure, de moment și țeluri deloc bine delimitate. Cu toate acestea, personajele sunt înghițite, indiferent de scopurile lor, de cruzimea și frumusețea viscerală a naturii, căreia regizorul și directorul de imagine Emmanuel Lubezki îi închină o adevărată odă, de cele mai multe ori hipnotizantă.

revenant-ro