Studio: 42 Km Film

Distribuitor: 42 Km Film

Clasificare: A.G.

Toma Cuzin     …    Costi
Adrian Purcărescu     …    Adrian
Cristina Toma     …     Raluca

Costi lucrează la primărie și duce o viață liniștită, cum îi place lui să spună. Seara obișnuiește să-i citească povești fiului său de 6 ani. Preferata lor e Robin Hood. Într-o seară, un vecin îl roagă să-i împrumute niște bani. E disperat, banca i-a scos apartamentul la vânzare. Costi ezită, l-ar împrumuta pe vecin, dar asta i-ar periclita liniștea, are și el credite la bancă. Îl refuză și se întoarce la fiul său și la Robin Hood. Vecinul revine. Îi spune că în satul bunicilor săi există o legendă: se zice că străbunicul său ar fi îngropat o comoară în curtea casei, înainte de venirea comuniștilor la putere. În cazul în care Costi va plăti pe cineva cu un detector de metale și vor găsi comoara, o vor impărți jumătate – jumătate. Costi nu stă prea mult pe gânduri. De a doua zi caută pe cineva cu un detector de metale…

Atunci când ești mic, îți permiți să crezi că tot ceea ce îți citesc părinții despre Robin Hood și pirați care cutreieră insulele în căutare de comori e adevărat, dar cu cât înaintezi mai mult în vârstă, cu atât îți e mai greu să tratezi astfel de povești cu altceva decât superficialitate. Și poate și cu nostalgie, dar doar dacă e vorba de povești. Dacă cineva vine la tine într-o oarecare zi și îți cere să i te alături într-o vânătoare de comori, nu o faci, pentru că e, într-o oarecare măsură, absurd. Cu atât mai mult cu cât nu știi nici măcar numele persoanei respective. Și totuși, există persoane care ar face-o, în ciuda șansei infime de credibilitate. Printre ele se află și Corneliu Porumboiu, care a decis, în cel mai recent film al său, Comoara, să își trimită personajul principal, la invitația unui vecin necunoscut de bloc, în căutarea unei comori. Acesta se folosește de scuza situației financiare a multora dintre români, îngreunată de ratele la bancă, pentru a da o anumită verosimilitate alegerii personajului.

Nemotivată este și implicarea tot mai asiduă a lui Costi în procesul de căutare a comorii ascunse pe teritoriul moștenit de Adrian, acesta acceptând nu numai să se folosească de ultimii bani rămași în casă, dar și să se împrumute pentru a putea închiria un detector de metale. Existența personajului soției sale nu influențează firul narativ al situației, aceasta rămânând aproape impasibilă la alegerea soțului care afectează întreaga familie și reprezentând, ca și în filmele sale anterioare, Polițist, adjectiv și Când se lasă seara peste București sau Metabolism, o ființă tăcută care ascunde un inexplicabil izvor de informații din toate domeniile, gata să uimească în orice moment cu inteligența ei. Lucru destul de greu de crezut, istoria nefiind tocmai cea mai înfocată pasiune a unei femei casnice.

comoara-980934l

Nici replicile nu excelează în prima parte a filmului, dialogul fiind pe alocuri absurd, dar remediindu-se în cea de-a doua parte, unde curge natural, plăcut, odată cu ajungerea în satul Islaz. Imaginea e demnă de apreciat, cadrele restrânse din incipit aflându-se în opoziție cu cele din a doua jumătate a filmului, care sunt largi și de multe ori statice, debusolând astfel spectatorul și mărindu-i așteptările vizavi de găsirea comorii.

Cu toate acestea, cel mai evident și viu element al filmului este coloana sonoră. Chiar dacă muzica lipsește cu desăvârșire până la final, unde speranța într-o lume mai bună încolțește pe Opus Dei a celor de la Laibach, sunetele diegetice sunt folosite din plin, momentele de liniște fiind destul de rare. Cele mai dezvoltate secvențe din punct de vedere ambiental sunt cele ale căror acțiune are loc în curtea bunicilor lui Adrian, dialogul dintre cei doi fiind armonizat și transpus în natură de sunetele scoase de ciori și animale domestice. Apariția lui Cornel, următoare unei elipse destul de lungi, face să înceteze sunetele animalelor domestice, dar declanșează zgomotele insuportabile ale detectorului de metale și vântul, care conferă o anumită muzicalitate conversației. Acesta din urmă se oprește și el, lăsând câinii să urle în noapte, dar reîncepe subit atunci când poliția oprește în fața curții, fapt ce subliniază neliniștea celor doi, neliniște care se transformă până la finalul filmului în emoție și fericire, în ciuda platitudinii din început și a lipsei unui ritm propriu.

Câteva cuvinte despre film s-au spus și la matinalul de pe Radio 1.

comoara