Ascultă acest articol


Odată cu noile succese de la Cannes, România și-a reconfirmat statutul, câștigat în ultimii ani, de mare putere cinematografică. Deși numărul de titluri anuale și bugetele proiectelor românești sunt mult mai mici, producțiile românești domină, în termeni relativi, festivalurile de film, câștigând aproape de fiecare dată unele dintre cele mai râvnite premii ale industriei cinematografice. În mod colectiv, artefactele românești n-au mai avut un impact atât de puternic pe scena internațională de la consacrarea avangardei noastre literare în perioada imediat postbelică. Care sunt filmele cărora le datorăm acest veritabil miracol cultural? Cum a obținut România acest statut onorant?

Pentru a răspunde la aceste întrebări, Institutul Cultural Român din Londra împreună cu British Film Institute au pregătit o amplă retrospectivă a Noului Cinema Românesc, intitulată „Revoluție în realism”, care se deschide astăzi în celebrul templu cinematografic de pe malul Tamisei. În timp ce, la Cluj, la Festivalul Internațional de Film Transilvania se desfășoară proiecții cu numere record de spectatori, la BFI se lansează cel mai mare proiect dedicat cinematografiei noastre realizat vreodată în Marea Britanie – două luni de film românesc, întâlniri cu cineaști, critici și promotori de film și prelegeri despre cinematografia românească.

Retrospectiva este deja semnalată, în presa britanică, drept o opțiune de programare „profetică”, Financial Times recomandând acest „omagiu adus României” drept un eveniment care nu trebuie ratat. Programul primei perioade cuprinde, pe lângă proiecțiile care se derulează de-a lungul întregii zile, și câteva evenimente speciale. Cel dintâi, care va avea loc în 6 iunie, este o dezbatere despre condițiile apariției Noului Cinema Românesc, cu participarea criticilor Andrei Gorzo, Dominique Nasta, Geoff Andrew și Nick Roddick. Seara de 7 iunie aparține filmului Aferim! al lui Radu Jude, câștigător al Ursului de Argint pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Berlin din 2015. La proiecția de gală ce marchează debutul sezonului sunt invitați să dialogheze cu publicul Teodor Corban, deținătorul rolului principal, și scenaristul Florin Lăzărescu, regizorul urmând să intervină video-telefonic prin intermediul Skype. Evenimentul se va încheia cu o recepție oferită de Ambasada României în Marea Britanie și ICR Londra. În data de 8 iunie, este programată o conferință a criticului britanic Geoff Andrew, curatorul sezonului, despre curentul realist în cinematografia românească. Nu în ultimul rând, în 6 iunie va fi vernisată expoziția de fotografie „Freeze Frame” a lui Silviu Gheție, cuprinzând instantanee de pe platourile de filmare ale unora dintre cele mai cunoscute filme ale ultimilor ani, care va putea fi văzută până în 28 iunie în Atrium-ul de la BFI Southbank.

Între filmele prezentate pe parcursul întregii luni, figurează Marfa și banii (r. Cristi Puiu, 2001), Aferim! (r. Radu Jude, 2015), A fost sau n-a fost? (r. Corneliu Porumboiu, 2006), După dealuri (r. Cristian Mungiu, 2012), De ce eu? (r. Tudor Giurgiu, 2015), Eu când vreau să fluier, fluier (r. Florin Șerban, 2010), Moartea domnului Lăzărescu (r. Cristi Puiu, 2005), 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (r. Cristian Mungiu, 2007), Aurora (r. Cristi Puiu, 2010), Hârtia va fi albastră (r. Radu Muntean, 2006), Trois exercices d’interprétation (r. Cristi Puiu, 2013), Felicia, înainte de toate (r. Melissa de Raaf și Răzvan Rădulescu, 2009), Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (r. Andrei Ujică, 2010), Crulic – Drumul spre dincolo (r. Anca Damian, 2011), Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer, 2013), Un etaj mai jos (r. Radu Muntean, 2015). Programul va include și două premiere: Orizont de Marian Crișan și Autoportretul unei fete cuminți de Ana Lungu, cu participarea celor doi regizori. Pentru a completa această panoramă a filmului românesc acoperind mai bine de un deceniu, între 7 și 14 iulie ICR Londra va mai prezenta filmele California Dreamin’ (2007), în regia lui Cristian Nemescu, Francesca (2009), în regia lui Bobby Păunescu, și Domestic (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

În perioada anterioară, au fost prezentate, la „Cinemateca românească” de la ICR Londra, proiect aflat în desfășurare încă din anul 2010, pelicule mai vechi, considerate importante pentru cristalizarea tipului special de realism propus de Noul Cinema Românesc: Concurs (1982), în regia lui Dan Pița, Reconstituirea (1968), în regia lui Lucian Pintilie, Secvențe (1982), în regia lui Alexandru Tatos, și È pericoloso sporgersi (1993), în regia lui Nae Caranfil.

Odată cu deschiderea programului „Revoluție în realism”, Institutul Cultural Român din Londra anunță și lansarea unui site special dedicat, film.icr-london.co.uk, precum și a unei campanii de promovare mai largi a Noului Cinema Românesc în Marea Britanie și România, regăsite în comunicarea online sub hashtag-ul #RevolutionInRealism. Pentru aceasta, cinci regizori români de prim-plan au acceptat să vorbească, în premieră, despre scenele lor favorite din filmele unor colegi sau predecesori, prezentându-le publicului prin filtrul propriei personalități creative. Interviurile îi au ca protagoniști pe Cristi Puiu, Radu Muntean, Anca Damian, Marian Crișan și Florin Șerban și au fost concepute și realizate cu implicarea Multi Media Est și Rusu+Borțun Brand Growers. Acestea vor rula în sălile de cinema de la BFI Southbank pe toată durata sezonului, dar vor fi utilizate și pe canalele de social media ale partenerilor și susținătorilor proiectului. Mai mult, tot în social media, vom da startul unei campanii în care, pentru a încuraja un dialog cât mai larg despre filmul românesc contemporan, cinefilii vor fi invitați să își aleagă propriile lor scene preferate din filmele Noului Val, să explice de ce li se par cu adevărat memorabile și să le posteze sub același hashtag #RevolutionInRealism. Campania va fi susținută de publicații de film și cultură urbană, dar și de critici de film sau pasionați de cinema activi în mediile online.

„Revoluție în realism” este un program realizat și co-curatoriat de către Institutul Cultural Român din Londra împreună cu British Film Institute (BFI), cu sprijinul Vodafone România, DNS Associates, BlueAir, Eastlines-coletărie cu discount și al Festivalului de Film Istoric de la Râșnov. Partener instituțional: Ambasada României la Londra. Organizatorii adresează mulțumiri speciale lui Sir George Iacobescu CBE, Președinte al Canary Wharf Group, pentru ajutorul acordat. Ospitalitate: Cramele Recaș și Bere Timișoreana.

Pentru mai multe detalii despre proiectul „Revoluție în realism”, relatări și fotografii de la evenimente, vă invităm să urmăriți film.icr-london.co.uk, www.icr-london.co.uk și www.facebook.com/ICRLondon/.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.