Clasificare: AG

Mihai Călin … Vincent
Mirela Oprişor… Babou
Claudiu Bleonţ… Pierre
Raluca Aprodu… Anna
Leonid Doni… Claude

Soţia sa Anna, specialistă în modă, şi prietenul acestora din copilărie, Claude, trombonist la filarmonica radio, îl însoţesc. O glumă nevinovată despre numele viitorului copil declanşează o cascadă de situaţii comice neprevăzute şi dezvăluiri hilare care pun la grea încercare prietenia lor.

Salutare!

Când faci glume proaste suportă și consecințele!

Nu pot să spun că am fost vreodată încântat de dramaturgia franceză, cu atât mai puțin de comediile franceze. Să ne înțelegem, vorbim despre teatru, nu despre film, cel puțin în acest articol. Înainte de a vorbi despre cele văzute în seara asta trebuie să vorbim despre textul original.

“Le Prenom” este o comedie franceză, scrisă de Matthieu Delaporte şi Alexandre de la Patellière, care a fost pusă pentru prima dată în scenă la Paris, în 2010, cu celebrul actor şi cântăreţ Patrick Bruel într-unul din rolurile principale. Piesa de teatru a fost nominalizată la mai multe Premii Molière. Să nu mai vorbim că în 2012, cu același Patrick Bruel, și cu autorii textului dramaturgic ca și scenariști, s-a făcut și filmul cu același titlu. A primit 5 nominalizări la premiile César în 2013.

Revenind la cele văzute în această seară, trebuie să remarc modul cum Răzvan Săvescu, regizorul, a reușit să vadă în ansamblu acest spectacol și să-l actualizeze, dacă vreți, accentuând anumite aspecte ale conflictelor în realitatea noastră, imediată. A reușit să-și aleagă foarte bine actorii. A reușit să scoată la iveală acea chimie între actori, iar viziunea sa asupra jocului actoricesc și faptul că le-a dat voie, pe alocuri, să și improvizeze, nu a făcut altceva decât să adauge mai multă calitate produsului final.

Începutul spectacolului ni-l prezintă pe Mihai Călin ca și povestitor, introducându-ne în atmosfera unui apartament al unei familii pariziene. Nu știm dacă textul original a fost așa, dar povestitorul ne introduce fiecare personaj dezăluind câte ceva despre fiecare în parte, în ordinea intrării lor în scenă. Primul personaj prezentat este capul familiei, și anume Pierre, interpretat de Claudiu Bleonţ,  profesor universitar de limbă franceză, un tip conservator, zgârcit (asta aflăm pe parcurs), cu principii și valori morale și ține cont foarte mult de părerile celorlalți.

spectacolul_ce_nume_ii_punem_o_comedie_savuroasaBabou, în interpretarea actriței Mirela Oprişor, este o învățătoare la o școală de cartier, soție iubitoare, mamă devotată și o gospodină desăvârșită, despre care aflăm ulterior, într-un monolog foarte bine jucat, că nu a fost împăcată niciodată cu condiția ei mediocră și se revoltă împotriva tuturor.

Aparent o familie fericită, Babou și Pierre sunt căsătoriți de 10, cu doi copii, Apollin și Myrtille, și, după cum spune povestitorul,  se iubesc ca la început. În acea seară sunt așteptați la cină fratele lui Babou, Vincent, soția acestuia, Anna și cel mai bun prieten al lor, Claude.

Următorul personaj pe care îl descoperim, apare la cină în persoana lui Claude, într-o interpretare de zile mari a actorului Leonid Doni.  Claude, ”adoptat” de familia lui Babou și Vincent, încă de mic, ajuns la insistențele mamei celor doi, Francois, un bun muzician, un trombonist la Filarmonica Radio, este suspectat de cei din familie ca fiind homosexual. Lucru, care de altfel, se dovedește pe parcursul spectacolului a fi fals. Claude este un tip sensibil, confidentul și prietenul cel mai apropiat al lui Babou și ascunde un secret cu mare măiestrie, timp de câțiva ani, secret pe care ni-l va spune forțat de împrejurări._mg_9704Cel de-al patrulea personaj este Vincent, un tip plin de el, un afacerist de succes, cu mulți bani și dornic să fie mereu în centrul atenției, egoist, arogant și pus mereu pe glume, uneori de prost gust. Mihai Călin dă viață acestui personaj, un agent imobiliar și viitor tătic de băiat conform ecografiei, dar care, la final, la naștere se dovedește a fi fată spre surprinderea întregii familii.

Cel din urmă personaj este Anna, soția lui Vincent, o specialistă în modă, de succes, interpretată de mai tânăra actriță Raluca Aprodu.  Anna este o tipă fără prea mari pretenții, însă diplomată, știe să păstreze secretul lui Claude și este un foarte bun moderator în situația de criză apărută în familie.

În prima parte a piesei subiectul gravitează în jurul prenumelui viitorului nou-născut. De la o glumă  banală lucrurile degenerează într-un adevărat conflict ducând la paroxism totul la un moment dat, iar cel mai afectat de gluma lui Vincent este Pierre, care nu poate concepe nici în ruptul capului ca viitorul său nepot să poarte numele unui personaj controversat al istoriei, e vorba de numele Adolf._mg_9745Măiestria artistică, improvizația, jocul actoricesc, experiența acumulată de-a lungul anilor ne dovedesc, dacă mai era necesar, talentul și dăruirea actorului Claudiu Bleonț în crearea acestui personaj ciudat, Pierre. Reușește prin mijloacele actoricești să ne scoată în evidență carențele de caracter și uneori ideile obtuze și pline de snobism ale personajului fără prea mare efort, rolul venindu-i ca o mănușă.

Personajul interpretat de Mihai Călin, Vicent este un jucăuș, pornește de la o glumă pe care o duce până la extrem, chiar dacă situația degenerează, fără să-și asume și consecințele ulterioare, dar și fără să-și menajeze absolut deloc sora, cumnatul și cel mai bun prieten, aceștia neînțelegând cum e posibil ca el să dorească să-i pună fiului său un prenume controversat. Rolul pe care Călin îl interpretează aici este complex, actorul ducându-și cu succes până la capât menirea pe scenă, reușind să ne arate în aproape două ore de spectacol toate valențele personajului său, de la extaz la agonie._mg_9720Claude, prietenul de-o viață al celor trei, intră în jocul lui Vincent, încercând să-l aducă la disperare pe Pierre, și pe alocuri, cei doi chiar reușesc acest lucru. Leonid Doni își joacă rolul cu grație, dăruindu-ne un adevărat moment de teatru de calitate într-un monolog jucat impecabil, până la lacrimi la propriu, la destăinuirea secretului.

Mirela Oprişor este Babou și nu face altceva decât le pune masa și participă, la început, ca simplu spectator la tot circul generat de Vincent, nefiind nici ea de acord cu presupusul prenume ales de fratele ei.

Intrarea în scenă a Annei face ca jocul stupid al lui Vincent să se termine, aflându-se într-un final numele real pe care Vincent și Ann îl stabiliseră pentru noul-născut, și anume Henri, numele bunicului patern. Adevăratul conflict începe în momentul în care Vincent și Anna au un schimb de replici dure referitoare la copii și la numele acestora. Din acest moment încep să iasă la lumină adevărate dureri nespuse și cutume ale trecutului._mg_9717Punctul culminant al spectacolului îl constituie dezvăluirea secretului lui Claude sub presiunea și suspiciunea că ar fi homosexual a celor prezenți, și anume faptul că trăiește o poveste dragoste cu Francois, mama lui Babou și a lui Vincent. Tot acest conflict culminează cu izbucnirea nervoasă a lui Babou în care reproșează întregii familii toate nedreptățile ce i-au fost făcute, frustrările și neâmplinirile ei. Până la final mai sunt câteva momente de tensiune, dar vă lăsăm să le descoperiți singuri.

Finalul ne este prezentat de Mihai Călin, la șase luni după aceste evenimente, la nașterea copilului. Aflăm că defapt băiatul așteptat este o fetiță și că va purta numele bunicii sale, iar familia își reia cursul firesc al vieții de zi cu zi. În ”Prenumele” prietenia este pusă la grea încercare datorită dezvăluirilor făcute și situațiilor neprevăzute, apărute pe parcurs.

Spectacolul este o comedie de situații bine conturate, pe alocuri cu mici momente de dramă, care merită din plin văzut. Este un spectacol reușit la care se râde pe bune, se aplaudă furtunos, la scenă deschisă, și care merită toți banii. Așa că sunteți invitați la CinemaPro să vedeți spectacolul.

Pentru cei care locuiesc în provincie, nu vă impacientați deoarece ”Prenumele” ajunge și la voi. Pe 3 octombrie la Timișoara, 4 octombrie în Arad, pe 17 octombrie poposește în Ploiești, în data de 18 octombrie ajunge la Focșani, iar pe 1 noiembrie ajunge și la malul mării, în Constanța.

afis-piesa-prenumele