ALIATUL este povestea unui ofițer de informații, Max Vatan (Brad Pitt), care, în Africa anului 1942, o cunoaște Marianne Beausejour (Marion Cotillard), luptătoare în Rezistență, cei doi fiind implicați într-o misiune extrem de periculoasă dincolo de liniile inamice. Cei doi se reîntâlnesc la Londra, unde relația lor este pusă la grea încercare de presiunile extreme ale războiului.

Regizor: Robert Zemeckis

Scenariu: Steven Knight

Gen: Acțiune, Dramă, Romantic

Lansare: 2 decembrie

Durata: 2h 4min

Studio: Paramount Pictures

Clasificare: AP.13

Brad Pitt     …     Max Vatan
Marion Cotillard     …     Marianne Beauséjour

America de fiecare dată a reuşit prin producţiile hollywoodiene să ne arate cât de patrioţi sunt cetăţenii ei şi cât de victimizaţi au fost şi sunt. Cel de-al doilea Război Mondial a fost tema de muls în cinematografia americană încă din timpul desfăşurării războiului, dar şi după.

Povestea de faţă nu face excepţie şi dacă ar fi să ducem lucrurile puţin la extrem, filmul ăsta este, într-un fel anume, ciudat şi distorsionat, un omagiu adus unei capodopere clasice a cinematografiei, şi anume ”Casablanca”. O să vă întrebaţi de ce? Păi e simplu, acţiunea se desfăşoară, cel puţin în prima parte, în acelaşi celebru oraş Casablanca, exact în aceeaşi perioadă în care Rick Blaine (Humphrey Bogart) şi Ilsa Lund (Ingrid Bergman) încercau să-şi reînoiască relaţiile şi să salveze din ghearele fasciştilor, personaje importante.

Povestea lui Allied aduce alături un agent al serviciului britanic de spionaj, Max Vatan şi o spioană franceză Marianne Beausejour. Cei doi se îndrăgostesc în timpul unei misiuni de asasinare a unui oficial german.

Ceea ce putem spune, în plus, faţă de sinopsis-ul oficial, este că acest film are la bază o poveste reală întâmplată în perioada respectivă, poveste după care şi scenariştii clasicului din 1942 s-au inspirat într-o anume măsură. Scenariul prezentei producţii Paramount Pictures a fost scris de Steven Knight, cunoscut pentru Locke, film din 2013, cu Tom Hardy în rolul principal. Regia acestui film este semnată de un greu al Hollywood-ului, în persoana lui Robert Zemeckis, personaj ce nu cred că mai are nevoie de alte prezentări.

Director Robert Zemeckis on the set of Allied from Paramount Pictures.

Zemeckis a reuşit în acest al 18-lea film regizat de el, cu un buget de aproximativ 85 milioane de dolari, să aducă doi actori mari, ai momentului împreună, într-o producţie ce ne pune la încercare atât perceptele morale, răbdarea, dar şi sentimente de frustare, îndoială şi chiar nervozitate. Subiectul bine ţesut de scenarist, pe alocuri, îţi dă senzaţia de plictiseală acută, sentimentul ăla de mai e mult până să termină, dar exact atunci când răbdarea este pe punctul de a scade, vine twist-ul şi se schimbă lucrurile.

Regizorul nu şi-a propus cu acest film să facă un alt block-buster action flick, nu, ci a încercat pe fundamentul unei poveşti reale să clădească un portret al războiului, un eşantion, dacă vreţi, al realităţilor, al alegerilor făcute în timp de criză, respectiv de război, dar şi responsabilităţile care vin odată cu aceste realităţi şi alegeri, individuale dar şi în parteneriat, în cuplu, etc.

Brad Pitt plays Max Vatan in Allied from Paramount Pictures.

Brad Pitt îl interpretează în filmul nostru pe Max Vatan, un spion britanic, trecut de 40 de ani. Tipicar, un tip foarte atent la detalii şi în permanenţă în gardă. Pitt îşi duce partitura actoricească, asumându-şi rolul în totalitate, cu brio cât mai aproape de adevăr. Experienţa acumulată de-a lungul timpului îşi spune cuvântul, rolurile diverse interpretate până acum lăsându-şi amprenta asupra măiestriei construcţiei rolului dat în filmul de față. În prima parte a filmului găsim un Brad Pitt calculat, rece şi distant ce avea de dus la bun sfârşit o misiune importantă pentru deznodământul războiului. Ceea ce nimeni nu se aştepta este modul în care personajul lui, Vatan, ajunge să se îndrăgostească iremediabil de personajul jucat de Marion Cotillard, Marianne Beauséjour, o spioană de origine franceză. Măiestria actoricească a lui Brad Pitt ne ajută să descoperim că în spatele spionului rece şi calculat există un suflet care tânjește după dragoste şi speră, odată cu terminarea misiunii, ca partenera sa să-i rămână alături formând împreună o familie. Lucru care se şi întâmplă. În ceea ce-l priveşte pe Brad Pitt putem spune că nu suntem surprinşi de calitatea jocului actoricesc, el demonstrând cu fiecare rol profesionalismul cu care abordează tot ceea ce face.

Marion Cotillard plays Marianne Beausejour in Allied from Paramount Pictures.

Marion Cotillard o interpretează pe Marianne Beauséjour, o spioană de origine franceză, aparent căsătorită cu Max Vatan, frumoasă, inteligentă, stimată de toată comunitatea din Casablanca, vânată de bărbaţi şi o bună manipulatoare a tuturor în vederea ducerii la bun sfârşit a misiunii pe care o are în acel moment. Îşi interpretează rolul foarte bine, reuşind să convingă în tot ceea ce face. Marianne îşi îndeplineşte misiunea cu succes apoi fără să stea prea mult pe gânduri se aruncă în braţele seducătorului Max Vatan, de care se şi îndrăgosteşte şi la cererea acestuia fără să clipească acceptă să-i fie soţie. De aici începe o altă față a personajului, descoperită abia la finalul filmului, pe care actrița reuşeşte cu mare abilitate să-i facă faţă și să ni-l arate pe ecran în toată splendoarea și toate luptele interioare premergătoare deznodământului final. Rolul este complex, partitura actoricească generoasă şi plină de experimente diverse, iar Marion Cotillard convinge şi îşi asumă tot.

Din punct de vedere al imaginii şi al sunetului, aşa cum îl ştim pe Zemeckis, filmul aduce acurateţea acelor ani, din timpul celui de-al doilea război mondial. Acelaşi lucru îl putem spune şi despre costume, recuzită şi locaţiile în care s-a filmat. Muzica ne aduce aminte de acelaşi clasic film din 1942,” Casablanca”, imersiunea noastră ca spectatori fiind absolută.

Brad Pitt plays Max Vatan and Marion Cotillard plays Marianne Beausejour in Allied from Paramount Pictures.

Ca şi concluzie de final,”Allied” ne propune un film de spionaj dar şi un exemplu de moralitate, uneori pusă sub semnul întrebării, al indeciziilor şi trădării, dar şi al sacrificiului în numele dragostei. Filmul scoate în evidenţă lupta pentru supravieţuire într-o lume măcinată de suspiciuni şi mutilările lăsate în urmă de războiul crud şi rece.

Acestea fiind zise, vă salut “tovarăși cinefili”, să vă curgă filme bune prin fața ochilor și ne auzim, în fiecare dimineață, de luni până vineri, de la 07:30, și sâmbăta, de la ora 11:00, la emisiunea ”Movie News”, la Radio 1 România.

Cu aceste gânduri și rânduri vă invit în cinematografe din data de 2 decembrie să vedeți Allied/”Aliatul”, distribuit în România de Ro Image.

allied-ro