După asasinarea lui J. F. Kennedy, prima doamnă a Americii, Jacqueline Kennedy se luptă cu durerea și cu trauma pierderii pentru a-și recăpăta credința, pentru a-și consola copiii și a contura moștenirea istorică lăsată în urmă de soțul ei.

Regizor: Pablo Larraín

Scenariu: Noah Oppenheim

Gen: Biografic, Dramă

Lansare: 13 ianuarie

Durata: 1h 40min

Studio: Fox Searchlight Pictures

Clasificare: AP.13

Natalie Portman     …     Jackie Kennedy
Peter Sarsgaard     …     Bobby Kennedy
Greta Gerwig     …     Nancy Tuckerman
Billy Crudup     …     Jurnalist
John Hurt     …     Părinte

După asasinarea lui J. F. Kennedy, prima doamnă a Americii, Jacqueline Kennedy se luptă cu durerea și cu trauma pierderii pentru a-și recăpăta credința, pentru a-și consola copiii și a contura moștenirea istorică lăsată în urmă de soțul ei.ară.

Oh Jackie, Jackie…

Am avut parte în această seară de experienţa Jackie, un film cu Natalie Portman în rol principal care se concentrează pe momentul asasinării lui JFK şi pe cele câteva zile care urmează. Pregătirile pentru înmormântarea lui JFK, jurământul lui Johnson, prezentarea Casei Albe, precum şi procesiunea în sine reprezintă doar câteva dintre momentele principale ale filmului. Şi nu cred că greşesc când spun că este un film serios, greu şi apăsător, văzut din perspectiva ei ca Prima Doamnă. Natalie Portman îşi face perfect datoria şi cu toate ca nici ceilalţi actori nu sunt mai prejos, camera o scoate în mod clar pe ea în evidenţă.

jackie-1Am început aşa pentru că am vrut să vă spun de ce “Jackie” este un film serios, înainte să vă spun cât de irelevant este el pentru noi şi cât este de gol de orice emoţie. Dacă aş fi fost american poate că momentul respectiv ar fi însemnat ceva pentru mine. Mă uit peste sondajele făcute în SUA de-a lungul timpului şi văd că, în general, peste 60% din americani cred că JFK a fost asasinat în urma unei conspiraţii. Este în mod clar un moment foarte important pentru istoria SUA, dar pentru mine pur şi simplu nu are aceeaşi valoare. În plus, realizatorii filmului s-au chinuit să facă totul atât de perfect pentru a nu ştirbi în vreun fel memoria fostului preşedinte, încât s-au concentrat prea mult pe evenimente şi prea puţin pe persoane.

Filmul este pur şi simplu gol de emoţie. Nici măcar Natalie Portman care joacă excepţional nu a reuşit să mă stârnească în vreun fel. Mă rog, aici şi prietenul meu Aionita a contribuit parţial pentru că singurul sunet pe care îl auzeam în timp ce Jackie plângea era dat de lăbuţa lui plimbându-se prin castronașul cu alune. Şi cu cât plângea Jackie mai tare, plină de sânge pe faţă, cu atât căuta şi el mai intens Aluna aia perfectă. Moment de mare intensitate, monșer, dar să revenim.

jackie-3Cadrele sunt lungi, apăsătoare, cu Jackie în prim plan care încearcă să ne transmită pierderea şi suferinţa ei, totul pe o muzică la fel de lugubră. Şi înţeleg decizia de a merge în direcţia asta aşa cum înţeleg şi importanța momentului pentru istoria poporului american. Dar pe mine mă lasă rece. Ceea ce nu pot să spun despre trailer-ul filmului care transmite mai multă emoţie decât o face tot filmul cap-coadă. Jackie, din păcate, îşi ratează ţinta. Sunt câteva momente interesante datorită dialogului şi probabil că accentul trebuia pus, aşa cum am spus mai sus, mai mult pe persoane, decât pe evenimente.

Eu aş fi spus povestea ei prin intermediul relaţiei ei cu cei din jur, nu concentrându-mă exclusiv pe ea. Şi dintr-un dialog spumos cu cei apropiaţi ei, poate că ar fi ieşit la suprafaţă mult mai bine acea Jackie puternică şi independentă pe care au vrut să ne-o prezinte. Primul film cu care m-aş hazarda să-l compar ar fi “The Iron Lady” cu Meryl Streep şi cred că mi-ar fi plăcut să văd o Jackie în stilul respectiv, în sensul că mi-ar fi plăcut să văd personajul în toatăcomplexitatea lui, nu decupat şi despuiat de tot ceea ce îl compune.

jackie-2

Vă las deci în compania trailer-ului şi vă sfătuiesc să mergeţi să-l vedeţi doar dacă vă interesează în mod particular momentul istoric sau personajul. În rest, cred că găsiţi alternative mai interesante în perioada asta.

Jackie e distribuit în România de Ro Image și va rula din 13 ianuarie la cinematografele din România.

jackie