“Când realizezi ce înseamnă cu adevărat acea ultima secvenţă, ţi se ridică cu adevărat părul în cap, ţi se face pielea de găina, te iau transpiraţiile, ţi se taie picioarele şi ţi se divide neuronul care până acum făcea plecăciuni în fața icoanei cu Shyamalan.”

Regizor: M. Night Shyamalan

Scenariu: M. Night Shyamalan

Gen: Groază, Thriller

Lansare: 23 ianuarie

Durata: 1h 57m

Clasificare: AP.13

James McAvoy     …     Dennis / Patricia / Hedwig / The Beast / Kevin Wendell Crumb / Barry / Orwell / Jade

Kevin, un bărbat cu cel puțin 23 de personalități diferite, ajunge să răpească trei tinere fete. Pe perioada de captivitate a fetelor, “Bestia”, o ultimă personalitate a lui Kevin, începe să se cristalizeze.e.

M. Night Shyamalan revine pe marile ecrane cu SPLIT, un film despre un individ cu 23 de personalităţi. Acum depinde şi din ce punct de vedere priveşti filmul pentru că personalităţile lui Kevin ţi se dezvăluie pe măsură ce trei fete trăiesc coşmarul vieţii lor într-un subsol. Cu alte cuvinte, ceea ce probabil că îţi imaginezi deja este fix premisa acestui film. Nu toate personalităţile lui Kevin sunt inocente.

cel mai bun thriller al acestui început de an

Filmul începe bineînţeles cu răpirea fetelor. Nu este un moment pe care să-l ţin ascuns pentru că veţi realiza imediat ce se întâmplă dacă veţi urmări trailer-ul. Însă nu veţi afla cine este Kevin şi mai ales ce urmează el să devină sau care este soarta fetelor. Nu o să vă dezvălui şi aceste amănunte, însă o să vă spun că veţi avea parte de cel mai bun thriller al acestui început de an, un film serios, tensionat, cu dialoguri ce decurg din perspective extrem de interesante, dar şi din situaţii aparent fără scăpare.

split3În Kevin trăiesc 23 de personalităţi. Nu vă veţi întâlni cu toate, dar veţi vedea cel puţin opt, iar tocmai din acest punct de vedere filmul străluceşte aşa cum puţine o mai fac în ziua de azi. SPLIT este în mod clar un tur de forţă, o demonstraţie la cel mai înalt nivel al celui mai faimos număr de magie inventat vreodată, actoria. James McAvoy este artistul care dă viaţă tuturor personalităţilor din interiorul lui Kevin, un băiat de 9 ani, un tânăr pasionat de modă, o doamnă dură, un bărbat obsesiv-compulsiv, dar şi altele care mai de care mai ciudate.
Modul în care actorul trece de la o personalitate la alta impresionează încă din primele minute ale filmului. Te surprind chiar şi reacţiile fetelor închise de el într-un subsol, mai ales că nu ai în prima parte a filmului nicio idee în legătură cu soarta lor. Totul este atât de ciudat încât începi să-ţi pui problema dacă nu cumva este şi altceva la mijloc. Că doar nu le-a răpit ca să le omoare. Ar fi totul mult prea simplu şi previzibil.

split1Şi totuşi, nimic nu e simplu când ai 23 de personalităţi. În mintea lui Kevin ele stau toate pe scaune şi, din când în când, câte o personalitate ia lumina conştiinţei şi iese la suprafaţă. Doar că în ultimul timp, trei personalităţi din cele 23 au început să se impună şi să dicteze în dauna celorlalte. Această luptă pentru supravieţuire între personalităţile lui Kevin reprezintă motorul schimbării, mai ales că două din acestea au anumite credinţe pe care încearcă să le impună şi celorlalte.

Filmul se bazează şi pe faptul că omul este ceea ce crede şi că noi suntem inclusiv produsul gândurilor noastre şi a percepţiei pe care o avem asupra propriei fiinţe. Că ne putem schimba, inclusiv fizic, în funcţie de personalitatea care ne controlează viaţa. Iar de aici, Shyamalan împinge lucrurile puţin mai departe. Nu într-atât încât să considerăm filmul unul science fiction şi cu siguranţă nu unul horror, însă într-atât încât să ne ducă într-un tărâm care părăseşte puţin realitatea, acolo unde ne întrebam dacă nu cumva, la un moment dat, aşa ceva s-ar putea totuşi întâmpla. Poate nu în aceeaşi măsură, dar în mod clar în aceeaşi direcţie.
Cel puţin asta este senzaţia cu care te ridici de pe scaun la final. Că ai văzut un film care sondează limitele umane, care îţi prezintă ceea ce în mod clar este o condiţie cel puţin specială ca fiind o cale sau o direcţie pe care omul ar putea merge pentru a evolua. Într-un fel, unul extrem de pervers, am putea chiar spune că filmul se termină într-o notă foarte pozitivă. Însă trebuie să faci în mod clar un mic efort intelectual pentru a vedea filmul în lumina asta.

În plus trebuie să iei în calcul şi ultima secvenţă a filmului. Acel mare twist care vine tocmai atunci când ai impresia ca totul s-a terminat şi ecranul negru îţi sugerează că ar fi momentul să pleci. Nu, mai sunt câteva momente atât de importante încât le simţi ca pe o bombă care explodează cu câteva secunde înainte ca ceasul să ajungă la zero, doar pentru că cineva se joacă cu mintea ta.

split2

Când realizezi ce înseamnă cu adevărat acea ultima secvenţă, ţi se ridică cu adevărat părul în cap, ţi se face pielea de găina, te iau transpiraţiile, ţi se taie picioarele şi ţi se divide neuronul care până acum făcea plecăciuni în fața icoanei cu Shyamalan. Iar pentru cultura ta generală, neuronii de obicei nu se divid (cu unele excepţii).

Bucură-te! Ai mai avansat puţin.

SPLIT va intra în cinematografe din 27 ianuarie și este distribuit în România de Ro Image.

split-ro