“Sunt atât de multe detalii atent selectate şi prezentate, încât nu doar că vei înţelege mai bine de ce McDonald’s este acum un lider mondial în alimentaţie publică, ci şi de ce anume a fost nevoie pentru a se extinde.”

Regizor: John Lee Hancock

Scenariu: Robert D. Siegel

Gen: Biografie, Dramă, Istoric

Lansare: 27 ianuarie

Durata: 1h 55m

Studio: The Weinstein Company

Distribuitor: Forum Film

Clasificare: AP.13

Michael Keaton     …     Ray Kroc
Laura Dern     …     Ethel Kroc
Patrick Wilson     …     Rollie Smith

„Cum a reușit un vânzător de mixere să construiască un imperiu fast-food cu 1.600 de restaurante având o cifră de afaceri de 700 milioane de dolari? Un cuvânt: persistență.”

Povestea incredibilă a fondatorului Mc Donald’s Ray Kroc.

mec-1The Founder este povestea lui Ray Kroc, un vânzător de mixere pentru milkshake-uri care în 1954, la vârsta de 52 de ani, descoperă un mic restaurant din San Bernardino, California, pe nume McDonald’s. Creaţia fraţilor McDonald’s era unica la vremea respectiva. Unul dintre ei concepuse “Speedee”, un sistem inovativ pentru fabricarea hamburgerilor în bucătărie. Practic, mâncarea era livrată instant după ce clientul a plătit, într-o pungă de hârtie şi cu siguranţa că fiecare produs era identic.

Problema la vremea respectivă era că aşteptai multe zeci de minute în maşină până când îţi era adusă comanda de către chelneriţe care nu ţineau minte exact ce vrei să mănânci, iar totul se întâmpla într-un mediu nu tocmai potrivit pentru toată familia. McDonald’s schimbase regulile, iar Ray a fost instant fascinat de ceea ce văzuse.

Nu i-a luat mult timp să-i convingă pe cei doi fraţi să francizeze afacerea, iar de aici încep eforturile şi stresul de a ține totul în frâu. Filmul urmăreşte foarte atent biografia lui Ray Kroc şi chiar dacă sunt diferenţe subtile, ele pot trece neobservate. De exemplu, Ray a fost căsătorit de trei ori, nu de două ori cum ne lasa filmul să credem, însă tot ceea ce a fost important în viaţă şi cariera lui este descris şi dezvăluit cu acurateţe, mai ales când vine vorba de afaceri.

mec2Mai întâi de toate, Ray a fost un vânzător şi s-a văzut asta de la început până la final. Michael Keaton impresionează prin modul în care în care îl interpretează pe omul de afaceri, fiind extrem de volubil şi flexibil, serios dar şi haios când situaţia o cere. Pe de altă parte, rolul are limitările lui, deci nu vă aşteptaţi la o interpretare de zile mari, ci la una cât mai fidelă realităţii. Şi pe cât mi-aş dori ca el să explodeze dintr-un moment în altul, aceste momente sunt aproape inexistente. Michael Keaton este afaceristul cool pe care îl place toată lumea.

Bineînţeles, scenariul nu putea trece peste evenimente importante care au avut loc fără ca ele să fie incluse, deci veţi vedea inclusiv minciuna pe care Ray o spune şi o întăreşte cu o strângere de mână la un moment dat. Pentru cei care nu sunt obişnuiţi cu domeniul, fapta poate fi una dezamăgitoare şi crudă. Însă nu este chiar aşa. Lumea afacerilor nu lasă mereu loc fair play-ului, oricât ne-am dori asta, iar adevărul este că nu supravieţuieşti dacă nu îţi asumi riscuri, dacă nu îţi loveşti competitorii şi dacă nu faci sacrificii.

mec3

Din punctul ăsta de vedere, “The Founder” este o lecţie de viaţă, iar pentru unii poate chiar una de business. Ray Kroc este în mod clar un exemplu de urmat şi indiferent ce părere ai despre McDonald’s, dacă vrei să vezi cum a luat naştere un imperiu atunci merită să vezi şi acest film. Sunt atât de multe detalii atent selectate şi prezentate, încât nu doar că vei înţelege mai bine de ce McDonald’s este acum un lider mondial în alimentaţie publică, ci şi de ce anume a fost nevoie pentru a se extinde. Probabil că dacă ai sta de vorbă cu Ray Kroc acum, el ţi-ar spune că ai nevoie numai de perseverenţă şi ambiţie. Adevărul însă este că uneori mai ai nevoie şi de puţin noroc.

Ajunsesem foarte târziu la film din cauza traficului infernal din oraş. Am ieşit flamând, mai ales că în film apare şi foarte multă mâncare. M-am dus la primul Mec şi mi-am luat un dublu cheeseburger şi o porţie de Cheese Bites din cele noi. Văzusem reclama şi eram chitit să le încerc. Când îmbini astfel de produse realizezi că Mec-ul de azi nu mai este McDonald’s-ul de ieri, cel din film. Cu toate astea, acel dublu cheeseburger avea acelaşi gust ca prima muşcătura din primul meu hamburger cumpărat de la primul Mec deschis în Bucureşti. Şi ştiu exact ce am gândit atunci. La Springtime sunt mai buni. Şi cu toate astea, McDonald’s are acum 68 de restaurante în România. Fie că îţi place sau nu mâncarea de tip fast-food, McDonald’s a fost şi rămâne un exemplu de business “aşa DA”. Fix asta o să vezi şi în film.

The Founder / “Fondatorul” va intra în cinematografe din 27 ianuarie și este distribuit în România de Forum Film.

founder-ro