În povestea noastră se intersectează drumurile a trei personaje. EL, un adevărat Don Juan al vremii, un ”pierde-vară”, trecut de prima tinerețe, Ea, o damă superbă, pusă într-o anume situație datorită conjucturii, nu că și-ar fi dorit și Poetul/Chelnerul/Povestitorul, un visător, un boem și un permanent îndrăgostit.

Producător: Asociația Culturală “Spirit, Artă, Metamorfoze”

Regia: Vasile Toma

Adaptare text: Vasile Toma

Dramaturg: Mihai Ignat

Data: 18.02.2017 / 19.02.2017

Magda Băcescu – Ea

Ștefan Apostol – Poetul/Chelnerul/Povestitorul

Vasile Toma – El

În povestea noastră se intersectează drumurile a trei personaje. EL, un adevărat Don Juan al vremii, un ”pierde-vară”, trecut de prima tinerețe, Ea, o damă superbă, pusă într-o anume situație datorită conjucturii, nu că și-ar fi dorit și Poetul/Chelnerul/Povestitorul, un visător, un boem și un permanent îndrăgostit. Drumurile lor se intersectează, se întrepătrund și ajung să devină unul singur, pe parcursul celor XIV acte ale spectacolului, finalul devenind, într-adevăr, un punct culminant și de turnură pentru toate cele trei personaje.

Situându-se cândva în perioada interbelică, Povestitorul – interpretat de Ștefan Apostol – ne face introducerea într-un mod atent și liniștit în povestea ce avea să se deruleze pe parcursul a două ore și XIV acte pline de situații hilare, jonglări de conversații, tensiune și romantism; într-un joc de cuvinte, muzică și dans, care te țin atent și-ți mențin interesul pe tot parcursul piesei.

magda1
EA – Magda Băcescu

Aflăm treptat cine este EA – Magda Băcescu și de relația sa cu EL – Vasile Toma. Acidulată, cu urcușuri și coborâșuri, cu zâmbete și lacrimi, relația celor doi este ca un montagne russe, iar pe parcursul poveștii ies la iveală personalități puternice ale celor doi. EA e o fire schimbătoare, efervescentă – râde, plânge, dansează și cântă. E melancolică, aparent îndrăgostită, dar și urăște, strigă, se sperie – un spirit liber parcă în căutarea veșnică a sufletului pereche. Este EL acela? EL – un gentleman (cel puțin așa începe piesa), are tabieturi, un personaj puternic care se conturează treptat, care se transformă treptat, devine altcineva la sfârșitul piesei. Atinge toate notele sferei simțurilor umane. De la domnul respectat cu ton apăsat și priviri date de sus; la izbugniri de gelozie, ton ridicat și până la etalarea tristeții, suferinței și recunoașterea greșelilor și într-un sfârșit a cedării sale psihice. Etapele se văd clar, au o ordine naturală și într-un sfârșit personajul devine atât de credibil de parcă simți odată cu acesta tot ce se întâmplă.

stefan
Poetul/Chelnerul/Povestitorul – Ștefan Apostol

Și precum totul nu e îndeajuns de complex și problematic, avem și un al treilea personaj – chelnerul ! Chelnerul – Ștefan, se află între cei doi. E prezent tot timpul, dar cei doi nu știu. Chelnerul ascunde de El o iubire secretă pentru Ea. E o iubire imposibilă. Chelnerul suferă că nu poate face nimic. Statutul său – foarte important element în acea perioadă – nu-i perimite să aibă un cuvânt de spus; să-și poată arăta sentimentele și să aibă posibilitatea să pună mâna pe, poate, dragostea vieții sale. În piesă, Ștefan trebuie să se descurce cu cele două aliasuri ale sale; trebuie într-un fel să le separe și chiar reușește. Fiecărui alias îi atribuie un comportament adecvat, o voce și timbru vocal unic și un tip de manifestare care e vizibilă ușor de cei din sală. E simplu pentru privitori să-și dea seama, care dintre ei vorbește la momentul respectiv. Cât despre Poet, iese la iveală în ambele cazuri (Chelner/Povestitor). Ceea ce auzim de la Povestitor și Chelner este intrepretat sub o formă poetică excelent intepretată de Ștefan.

crize-9
EL (Vasile Toma), EA (Magda Băcescu), Chelnerul (Ștefan Apostol) în “Încă o poveste de dragoste (după ‘Crize’ de Mihai Ignat)”

Toți fac un joc excelent. Aduc publicului ușor zâmbetul pe buze și parcă, deodată au puterea să-l vrăjească și să-l întristeze. Atât de simplu ca un pocnit de degete. Atât de buni sunt. O să pară hilar că-l compar cu un meci de tenis. Mingea sunt personajele. Publicul sare cu ochii când la unul, când la celălalt. EA e fericită. Tu zâmbești. La colțul opus, EL are altfel de reacție, tu te încrunți. Într-un colț, ascuns, Chelnerul suferă că ea zâmbește. O dorește. Tu te întristezi. Așa plimbi ochii ca după mingea de tenis. E o experiență autentică.

Piesa este bine pusă la punct. Un scenariu gândit și expus în etape corect plasate face publicul să înțeleagă ușor ce se întâmplă, chiar dacă complexitatea personajelor este prezentă parcă într-o combinație de ulei și apă sau sare și piper. Inteligibile și intepretabile însă.

Senzațiile privitorilor se accentuează și mai mult datorită acompaniamentului muzical asigurat de Marius Vârtejeanu. Muzica e adaptată perioadei și sincronizată cu stările de pe scenă. E un mare plus și merită aplauzele noastre.

Atenție merită, de asemenea și fabuloasele costumații, cu un plus pentru cele ale Ei. Magda se schimbă des și ajută mult la conturarea personajului și etapele prin care trece. La fel și la EL. Costume perfect croite, ne arată clar statutul, iar schimbările acestora ne conturează clar situația psihică prin care trece personajul. Ștefan e mereu galant. El poartă un costum alb, iar aspectul său și comportamentul sunt în contradicție cu simțurile și personalitatea sa. El suferă mult, dar continuă să poarte o mască de Chelner care-și face bine datoria. E forțat s-o facă. Publicului îi va fi însă ușor să-l înțeleagă. Costumele sunt asigurate de Adina Gârjoabă. Sunt excelente.

Cum ar fi un personaj îmbrăcat bine, jucat bine, pe un fundal muzical la fix, dar fără un machiaj să accentueze trăsăturile personajelor și expresiile? Contează mult și asta, iar de ele s-a ocupat Andreica Simona.

În evidență iese și coregrafia, căci avem pas dansant și exprimări accentuate menite să facă și mai ușor înțelegerea personajului de către privitori, prin mișcări. De ea se ocupă Violeta Captari. Bravo !

vasile-toma
EL – Vasile Toma

Producător și regizor este EL – Vasile Toma, iar “vinovatul” de producție este “Asociația Spirit, Artă, Metamorfoze“. Piesa e o adaptare după un text original și actual, scris de profesorul universitar și dramaturgul brașovean Mihai Ignat.

IMAGINI

POSTER

poveste-dragoste