Este 15 mai, anul de grație, 2017. Cu norii de ploaie de-asupra capului, alături de soția mea, Magda Băcescu, mă îndrept către strada J.L. Calderon, spre Centrul Cultural ”J.L.Calderon”, unde prietena, scriitoarea și editoarea Camelia Pantazi Tudor ne propune o lansare inedită de carte. Mai exact două cărți, una, să zicem, un fel de memorii ale unei tinere absolvente a Universității Naționale de Muzică București, și o a doua carte, un volum de poezii cu domnul Daniel Prallea-Blaga ca și autor.

”Până aici, nimic deosebit!”, ar spune cititorul, la prima vedere, lansări de carte au mai fost și or mai fi să fie. Da, ai dreptate cititorule, ”stăpânul” nostru, dar de data asta mi-aș permite să spun că te grăbești dacă tragi o asemenea concluzie. Această dublă lansare de carte, în afară de faptul că a fost una cu multe personalități din domeniul muzical, al criticii literare și nu numai, a avut parte și de un fastuos moment liric, dar despre asta mai… mai spre finalul micii mele cronici.

Dacă e să ne referim, pentru început, la cele două cărți lansate, și precum buna-creștere și politețea ne cer, vorbim în primă parte de cartea lansată sub semnătura tinerei Teodora Constantinescu, intitulată ”Teatru+Muzică=Poezie”, carte apărută sub egida Editurii ”Astralis”, condusă cu mână de fier de Camelia Pantazi Tudor.

Cartea, din punct de vedere grafic, se prezintă impecabil, un pas înainte făcut de Camelia Pantazi Tudor, când vine vorba de calitatea de imprimare, foile cărții fiind unele lucioase. Grămada de poze ce le regăsim între coperțile cărții sunt de o calitate ireproșabilă și merită toate atenția noastră. Dacă vorbim de conținutul acestei cărți, mică, de altfel, ca și dimensiune, vă pot spune că eu îl văd ca pe un jurnal de călătorie, și nu orice fel de călătorie, ci una în lumea muzicii de operă, specială de altfel, o călătorie în lumea spectacolelor dedicate copiilor. Vorbim aici de spectacolul, regizat de nimeni altul, decât domnul Daniel Prallea-Blaga, ”Motanul Încălțat”, pus în scenă, în premieră, la Filarmonica ”George Enescu” din București. ”Bine, bine… dar ce legătură este între autoare și spectacol?”, o să vă întrebați. Răspunsul este simplu, tânăra domniță a fost parte integrantă din acest spectacol, atât ca actriță, cât și ca asistent de regie.

Depănarea amintirilor, Teodora le face, uneori, în glumă, aducându-și aminte de momente hazlii de la repetiții, dar și serios, mai ales când vine vorba de munca pe care a depus-o pe tot parcursul repetițiilor și mai apoi pe scenă, la premieră.  Scrierea este ușoară, pe înțelesul tuturor, curge bine, dacă putem spune așa. Este o carte ușoară, care merită citită atunci când chiar ai nevoie de relaxare. Care a fost deznodământul și ce personaj a jucat Teodora Constantinescu în toată această punere în scenă, vă las să descoperiți singuri citind cartea.

Ne îndreptăm atenția, mai departe, asupra celeilalte lansări, și anume volumul de poezii, mai exact sonete, semnat de Daniel Prallea-Blaga.

Înainte de a vorbi, pe scurt, de acest volum, trebuie să recunosc, spre umila mea rușine, că până la acest moment, numele personajului, luat sub lupă, mi-a fost de-a dreptul necunoscut, neștiind prea multe despre domnia sa. Așa că m-am documentat puțin, și am aflat că are un palmares bogat de regie de spectacole de operă, colaborări cu nume importante din lumea artistică, și că, mai presus de toate, la UNMB, are o clasă de viitori tenori, soprane etc, de primă mână.

Ne întoarcem în paginile volumului de poezii, și vă pot spune că la lansarea de la Centrul Cultural ”J.L.Calderon”, despre acest volum au vorbi personaje importante din lumea criticilor literari, și nu numai, cu un laudatio de zile mari. Volumul de sonete se numește ”Admirabél” și conține elemente interesante, metafore, cuvinte directe și nu numai. Nu mă erijez în critic literar, dar ca și simplu cititor, dar mai ales ca și recitator de poezie, vă pot spune că au muzicalitate, au trimiteri directe către sufletele noastre și te duc într-o lume numai de autor știută, creată și dezvoltată.

Ceea ce este unic la acest volum este faptul că fiecare sonet, în parte, este însoțit de poze de o calitate impecabilă a unor timbre rare cu tematică muzicală. Este o colecție impresionantă de timbre, dacă vreți o expoziție privată, pentru fiecare posesor al acestui volum. La fel ca și la materialul Teodorei Constantinescu, calitatea grafică și de imprimare este desăvârșită și la un nivel perfecționist, dacă îmi permiteți să mă exprim așa. Felicitări, încă odată editoarei și tipografiei pentru aceste mici bijuterii literare.

Cărțile au fost prezentate de scriitori, critici literari, cadre didactice, doctori în diferite domeni, artiști lirici – Luminița Zaharia, Claudia Codreanu, Maria Gabriela Drăghici, Victor Atanasiu, Geo Călugăru, Marian Nencescu, Alexandru Radu Petrescu, Silvan G. Escu, Vlad Teodor Petcu. A recitat actrița Doina Ghițescu.

Acum, că am terminat cu micile recenzii asupra celor două volume, să ne întoarcem în seara zilei de 15 mai 2017, la Centrul Cultural ”J.L.Calderon”, condus exemplar de doamna directoare Elena Scurtu, o adevărată patroană a evenimentelor culturale de mare clasă de aici, unde, la finalul celor două ore de interpelări ale criticilor, și nu numai, s-a întâmplat ceva inedit, ceva ce nu prea s-a mai întâmplat aici de ceva vreme. Este vorba de un mic, foarte mic concert de muzică clasică, și vorbim aici de arii clasice din Traviata lui Verdi, de lucrări semnate de Pablo Sozabal sau chiar de ”Sărmane Lăutar” din opera ”Lăsați-mă să cânt” de Gherase Dendrino, iar spre final am avut parte și de un mic fragment din opera ”Motanul Încălțat” de Cornel Trăileanu.

Tot acest regal liric a fost susținut de cine credeți? De elevii domnului Prallea-Blaga, și este musai să-i menționăm pe toți, după cum urmează: Alin Stoica, Andreea Blidariu, Teodora Constantinescu, Gloria Tronel, Constantin Trașcă, Teodora Ilinescu, Andrei Hâncu, Nermin Al Samman-Al Madani, acompaniați la pian de Ioana Cojuharov, o tânără de 28 de ani, deja doctorant la UNMB. A fost, așa cum vă spuneam, un adevărat regal liric, bine-venit, după două ore plictisitoare, aș adăuga eu, fără răutate, în care s-a vorbit, uneori mult, alteori la subiect, despre cele două volume lansate.

Ca și concluzie, dragi cititori, în București, într-o clădire veche, superbă, denumită Centrul Cultural ”J.L. Calderon”, sub patronajul Primăriei Sectorului 2 al capitalei, încă se face cultură, și încă una de bună calitate. Așa că, lăsați orice nimicuri și făceți-vă timp să dați o fugă acolo… lansări sunt aproape în fiecare zi, important este să știți ce să vă alegeți.

Felicitări încă odată Editurii ”Astralis”, doamnei directoare Scurtu și tuturor celor implicați în evenimentul mai sus menționat, iar jos aveți câteva imagini de la lansare, un scurt clip recenzor avându-l ca protagonist pe Marian Nencescu și afișul oficial al evenimentului.

 

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here