MUMIA ne poartă din nesfârșitele nisipuri ale Orientului Mijlociu până în Londra zilei de azi dintr-o perspectivă absolut nouă, cu un amestec de senzații tari și magie ce ne va transporta într-o lume inedită stăpânită de zei și de monștri.

Regizor: Alex Kurtzman

Scenariu: Jon Spaihts, Christopher McQuarrie

Gen: Acțiune, Aventură, Fantastic

Lansare: 9 iunie

Durata: 1h 50min

Tom Cruise … Nick Morton

Sofia Boutella … Ahmanet

Annabelle Wallis … Jenny Halsey

Russel Crowe … Dr. Henry Jekyll

Deși îngropată într-o criptă din adâncul deșertului, o prințesă antică, al cărei destin i-a fost furat pe nedrept, este trezită la viață în zilele noastre, aducând cu ea răul suprem acumulat timp de milenii cât a stat prizonieră sub pământ, amenințând omenirea cu terori nemaivăzute și dincolo de puterea de înțelegere a oamenilor.

Nu cu multă vreme în urmă gigantul Universal Pictures anunța o reeditare a universului clasic ”Dark Universe”. Poate pentru unii nu spune nimic acest aspect, dar pentru noi, ceilalți, acest anunț a fost ca o gură de aer. Vorbim aici de filme clasice din anii ’30, ’40, ani în care personaje ca ”The Invisible Man”, ”The Wolfman”, ”Frankestein” și multe alte personaje făceau legendă în acest segment, al filmelor de groază. Și dacă mai pui faptul că vom avea parte de actori ca Johnny Depp, Javier Bardem sau Angelina Jolie, atunci putem spune că avem premizele unor filme de box-office. Și așa, ajungem la filmul despre care discutăm astăzi, film ce deschide acest nou univers.

Welcome into a world

of Gods and Monsters!

Filmul este regizat de bine-cunoscutul scenarist și producător Alex Kurtzman, scenariul fiind scris de David Koepp cunoscut pentru scenariile filmelor Mission: Impossible (1996), Jurassic Park (1993), Spider-Man (2002) și War of the Worlds (2005), de Christopher McQuarrie, cunoscut pentru secenariul pentru Jack Reacher. Așa cum vă spuneam la început, acest film este deschizător de drumuri în noul univers pe care cei de la Universal îl vor aduce pe marile ecrane.

Kutzman & Co. ne propun o nouă abordare a poveștii, aducând în prim plan, de această dată, personajul Nick Morton, un soldat american, carismatic, dar cu o agendă personală, ascunsă, însoțit de camaradul de arme, și prieten, Chris Vail. Cei doi, în spațiul temporar, sunt postați în zilele noastre, undeva pe teritoriul vechii Mesopotamii, în căutare de relicve și efigii istorice, nu pentru a le expune în vreun muzeu, ci pentru a le vinde pe piața neagră.

Tom Cruise îi dă viață carismaticului Morton, și da, dacă v-ați întrebat dacă personajul lui este unul negativ, răspunsul, cel puțin din punctul meu de vedere, da este negativ. Când am aflat că Tom Cruise joacă în acest film, mi-am zis că o să fie un amestec de Misiune ImposibilăJack Reacher și ceva elemente fantastice. Pot să spun că, într-o anumită proporție, nu m-am înșelat. Scenariul ni-l aruncă în plină acțiune pe Morton, chiar de la început, trecând peste partea introductivă/istorică a personajului ce dă și titlul filmului.

Viziunea regizorală a lui Kurtzman are un flow de acțiune non-stop, pe alocuri presărat cu momente comice, nu multe, dar bunicele, ce reușesc să scoată în evidență și latura comică a lui Cruise. Bine, asta atât cât poate Cruise să fie comic.

Toate personajele din film au o agendă personașă, toate au secretele lor, secrete ce ies la iveală, mai devreme sau mai târziu, în momentele în care filmul tinde spre o zonă de plictis.

Annabelle Wallis îi dă viață personajului Jenny Halsey, o doctorță-arheolog, în căutare de mărturii istorice al vechilor civilizații, dar, așa cum am spus mai devreme, și ea are o agendă personală, ascunsă. Nu pot spune că personajul mi-a dat acea stare de credibilitate, poate și datorită slabei prestanțe actoricești din partea Annabellei Wallis, sau poate creionarea personajului, în poveste și scenariu a fost de așa natură. Oricum, cert este că  nu are consistență și nu m-a determinat, în momentele cruciale, să empatizez cu soarta personajului.

Pentru prima dată, pe ecran, în același film, alături de Cruise, apare Russell Crowe, mai matur, poate mai dezintoxicat, în rolul lui Henry Jekyll, da ați citit bine, Doctor Jekyll. EL este cel care ne introduce în noua lume, noul univers imaginat de Universal, Dark Universe, el este cel care a pus cap-la-cap noua societate secretă, Prodigium, societate ce luptă împotriva răului, aparent pentru binele umanității (rămâne să vedem în celelalte filme cât de avărat este sau nu), el este cel care vrea cu orice chip ca Ahmanet, prințesa egipteană, transformată în mumie, interpretată de Sofia Boutella și personajul lui Cruise, Nick Morton, blestemat să devină alesul prințesei mumificate, să moară. Însă, ca în orice film de genul, planurile lui Jekyll sunt date peste cap și totul are o întorsătură, previzibilă aș adăuga eu, după cum s-a derulat filmul, schimbând totul.

Filmul, ca și deschizător de noi drumuri, ar fi trebuit să ne ofere mai mult din personaje, să ne lase să facem cunoștință cu ele, să ne familiarizăm (mă refer la cei care nu le știu din filmele clasice), să ne dea voie să empatizăm cu ele, să le înțelegem motivațiile, deciziile și, de ce nu, chiar deznodămintele de la final. Are un pas alert, are acțiune, dar la partea de dezvoltare a personajelor, individual, din păcate are mari lacune, iar la final, înțelegi ce se întâmplă cu anumite personaje, dar nu te mișcă, nu te face, ori să-ți pară bine , ori să-ți pară rău. Faza ciudată este că, cel puțin așa mi s-a părut mie, au luat o rețetă deja practicată (vezi Marvel, DCU, etc), și au transpus-o în acest nou reeditat univers. Sper să mă înșel, dar faptele arată altceva.

Ca și imagine, efecte vizuale, sunet și muzică, filmul este la nivelul tehnologiei de azi, și nu sunt wow, dar te ajută să înțelegi mai bine noul univers în care pătrunzi, pe tot parcursul peliculei. Finalul, fără spoilere, îți dă de înțeles că nu se termină aici lucrurile și agendele unora dintre personaje, dar atât, nimic mai mult.Filmul este, așadar, un film de weekend, nerecomandat minorilor, pe care îl puteți vedea, chiar dacă nu v-ați propus să vă familiarizați cu Dark Universe-ul nou propus. Cu aceste gânduri și rânduri vă invit să urmăriți The Mummy / “Mumia” care sosește de astăzi, 9 iunie, în cinematografe. Distribuit în România de Ro Image.