Filmul are un pase gradat, te duce încet, dar sigur, în poveste și de la un anumit punct (pe care vă las să-l descoperiți singuri), te acaparează și te ține în priză, atât prin jocul actorilor, dar și prin viziunea regizorală semnată de Michael Cuesta.

Regizor: Michael Cuesta

Scenariu: Stephen Schiff, Michael Finch

Gen: Acțiune, Thriller

Lansare: 15 septembrie

Durata: 1h 52min

Studio: Lionsgate

Dylan O’Brien … Mitch Rapp

Michael Keaton … Stan Hurley

Scott Adkins … Victor

Taylor Kitsch … Ghost

„Asasin American” reconstituie originea lui Rapp, de la logodnic cu inima frântă, la renegat viclean, la stagiar CIA cu mult peste medie și la prima misiune în care nu avea voie să eșueze pe urma a 15kg de plutoniu furat. Filmul îi aduce împreună pe starul în devenire Dylan O’Brien, care creează un Rapp fără restricții pentru prima dată pe ecran, împreună cu actorul nominalizat la Oscar® și câștigător al unui Glob de Aur®, Michael Keaton în rolul legendarului antrenor CIA, Stan Hurley. Încercând să își îndrepte greșelile, Hurley îl pregătește pe Rapp să se alăture Orion, cea mai camuflată rețea din CIA. Dar, în timp ce Hurley îl învață pe Rapp că munca de spion nu poate fi personală, Rapp se bazează pe conexiuni personale pentru a-l ajuta să pătrundă într-o rețea de mercenari, vânzători ilegali de arme, extremiști și un fost agent furios, nu foarte departe de cum este el însuși, toate aceste lucruri amenințând un nou Război Mondial.

Salutare ”tovarăși cinefili!”

Într-o lume a realităților crude și crunte, toți trăim cu frica unui posibil atac terorist, în unele cazuri, și le știm cu toții, chiar s-au întâmplat. În această realitate în care trăim, cu sabia lui Damocles de-asupra capului vine acest film, American Assassin, să ne mai pună sare pe rană, dacă pot spune așa.

Story-ul, aparent simplu, ne propune povestea unui tânăr, Mitch Rapp, interpretat de Dylan O’Brien, la început banal, cu planuri de viitor alături de frumoasa lui logodnică, pe o plajă însorită, undeva în lume. Totul se întoarce cu 180 de grade din momentul în care pe aceeași plajă are loc un atac terorist în care sunt uciși aproape toți turiștii de pe plaja respectivă, printre care și iubita lui, el fiind singurul supraviețuitor (vă sună cunoscut?). O să vă întrebați dar ce este așa de deosebit? în povestea noastră. Păi vă explic. După acest episod tragic îl găsim pe tânărul Mitch deja la doi ani după evenimente, schimbat, bărbos și, ai spune, un pătimaș adept al ideilor grupărilor teroriste cunoscute deja pe piață. Dacă ați ridicat o sprânceană, nu vă grăbiți să trageți concluziile, pentru că s-ar putea să vă înșelați. Tânărul nostru, devenit, ușor, ușor, o adevărată mașină de ucis, reușește prin puterile sale să se infiltreze în organizația teroristă responsabilă cu atacul de pe plajă, de acum doi ani. Ceea ce nu știa Mitch era faptul că C.I.A.-ul, din momentul în care a fost salvat și până la acest moment de care v-am povestit, a fost în permanență cu ochii pe el. Planul lui Mitch de a distruge întreaga celulă teroristă de unul singur este dat peste cap atunci când agenții guvernamentali fac un raid în care moare și responsabilul direct cu atacul de cu doi ani în urmă.

Din acest punct povestea i-a o altă turnură, iar tânărul nostru se vede prins în mrejele și mașinațiunile diabolice ale C.I.A.-ului, obligat, într-un fel, să facă parte dintr-un grup clandestin de agenți dedicați eradicării grupărilor teroriste.

Sună a roman scris de Grisham, dar nu este, are la bază un roman scris de Vince Flynn, iar scenariul a fost scris de Stephen Schiff și Michael Finch. Cu toate că genul ăsta de personaj îl regăsim în alte 15 romane de gen, îl putem pune în contra-punct sau chiar la egalitate cu personaje ca Jason Bourne, Jack Ryan, fără prea mari probleme, pentru simplul motiv că este un potențial erou real, din realitatea în care trăim. Nu am putea spune același lucru despre Bourne sau Jack Ryan, dar Mitch Rapp ar putea fi.

Așa cum vă spuneam totul se schimbă în momentul în care Mitch este racolat și adus la un centru clandestin de antrenament condus de un fost super agent, Stan Hurley, interpretat de premiatul cu Oscar, Michael Keaton. Keaton, chiar dacă nu are multe momente pe ecran, având în vedere că personajul lui Dylan O’Brien este punctul central, își face treaba bine și ai zice chiar că îl prind astfel de roluri. Mitch, cu un I.Q destul de ridicat, pe parcurs află de un plot în care miroase că antagonistul principal nu este un oarecare, ci chiar un fost agent pregătit de Stan Hurley, și anume Ghost, interpretat de Taylor Kitsch. Mie, sincer, mi-a plăcut foarte tare rolul de bad-guy al lui Kitsch, rol pe care și l-a dus bine până la final.

Ceea ce m-a speriat foarte tare în această peliculă este naturalețea cu care Dylan O’Brien a intrat în pielea personajului, rece, calculat, fără pic de emoție, din acest film. Nu pot să spun că l-am mai remarcat în alte filme ca fiind un bun actor, dar de această dată mi-a captat toată atenția tocmai prin această naturalețe cu care și-a jucat rolul. În cele două filme din trilogia The Maze Runner, sincer nu l-am crezut și nici nu prea mi-au plăcut cele două pelicule, dar aici, jos pălăria puștiule!

Filmul are un pase gradat, te duce încet, dar sigur, în poveste și de la un anumit punct (pe care vă las să-l descoperiți singuri), te acaparează și te ține în priză, atât prin jocul actorilor, dar și prin viziunea regizorală semnată de Michael Cuesta, cunoscut până acum, poate, doar pentru o peliculă din 2014, în care joacă Jeremy Renner, Kill the Messenger.

Muzica e ca și cum nu ar fi, nu este concludentă și nu ajută foarte mult la firul epic al filmului, în schimb modul în care au fost făcute scenografiile la scenele de luptă și modul în care au fost filmate îți aduc acea senzație de realism, pe alocuri chiar de supra-realism.

Ca și mesaj, și aici am rezerve în a spune că a fost intenționat sau nu, într-o societate americană săpată de atacurile teroriste de la 11 septembrie, dar și de întorsătura politică actuală prin venirea la putere a lui Donald Trump, este unul de-a dreptul îngrozitor, cel puțin pentru societatea americană.

Pe de-o parte un mesaj ar fi că tot ceea ce azi numim terorism a apărut în urma unor decizii/acțiuni și hotărâri luate de agențiile guvernamentale americane pe teritoriile altor state, acolo unde existau guverne indezirabile Americii, persoane folosite ca elemente subversive la adresa acelor guverne, de care, ulterior, s-au debarasat și lăsat cu buzele umflate.

Pe de altă parte, al doilea mesaj ar fi, chiar dacă la nivelul trupelor americane există desideratul nu rămâne nimeni în urmă, și bazându-mă pe povestea personajului negativ interpretat de Taylor Kitsch, că atunci când nu mai ești de trebuință ești aruncat la coș și denumit terorist.

Sună bine cele două variante… asta rămâne să vedeți voi singuri dacă aceste teorii stau sau nu în picioare.

American Assassin / ”Asasin American” rulează la cinema din 15 septembrie și este distribuit în România de Vertical Entertaiment.