“Probabil nu va primi atenția cuvenită la Oscaruri, deși se numără printre cele 3 filme care merită cu adevărat să le fie date premii din toate părțile, dar nu consider asta un lucru așa important. Este mai important faptul că acest film va rămâne în istoria cinematografiei.”

Regizor: Paul Thomas Anderson

Scenariu: Paul Thomas Anderson

Gen: Dramă

Lansare: 16 februarie

Durata: 2h 10min

Clasificare: I.M.

Vicky Krieps … Alma
Daniel Day-Lewis … Reynolds Woodcock
Lesley Manville … Cyril

Amplasat în Londra elegantă a anilor ’50, FIRUL FANTOMĂ este povestea celebrului designer Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis), și a surorii sale, Cyril (Lesley Manville), care domină lumea modei britanice, îmbrăcând familia regală, staruri de cinema, moștenitoare bogate, aristocrate, debutante și doamne din lumea bună în stilul distinct al casei de modă Woodcock. Prin viața lui Reynolds Woodcock, burlac convins, se perindă femei care îi conferă inspirație și companie, asta, până în ziua când acesta o cunoaște pe Alma (Vicky Krieps), o femeie tânără și cu o voință puternică. Alma devine rapid o prezență constantă în viața lui, ca iubită și muză artistică. Dar Reynolds își dă seama că existența lui, până atunci perfect planificată și mereu ținută sub control strict, va fi bulversată de dragostea pe care i-o poartă acestei femei.

Iată că a venit în sfârșit un film cu adevărat de sărbătorit, și anume al optulea film al lui Paul Thomas Anderson. Fiecare lungmetraj al său este unic și special, iar acesta nu este mai prejos, fiind și a doua lui colaborare cu Daniel Day-Lewis. Ăsta este și motivul pentru care a trebuit să rumeg bine acest film înainte să îmi dau cu părerea.

Ei bine, până acum nu am găsit absolut niciun cusur filmului. Poate pentru unii va părea prea lent, iar sfârșitul poate fi divizibil, dar eu am consonat cu personajul. Phantom Thread se învârte în jurul designerului Reynolds Woodcock care trăiește cu sora lui care îi respectă manierismele. La un moment dat, în viața acestuia apare o muză care îi devine și iubită, dar acesta o iubește… în felul său. Cam același lucru se poate spune și despre ea, care este nevoită să se muleze pe caracterul lui, totul devenind un fel de joc de putere.

Aici mă refer la faptul că Woodcock este efectiv un studiu asupra unui artist, pentru că nu vede moda în termenii și definiția la care a ajuns, ci pur si simplu nu își compromite creativitatea. Nu îi place să fie deranjat din mediul său și atunci când socializează cu clasa înaltă a societății Londrei din anii ‘50, nu o face cu plăcere. Este un fel de Manolo Blahnik mai ritualistic si fixist, ca să fac o comparație cu un designer existent.

Pe parcursul filmului, Woodcock pică în plasa dragostei, această parte a filmului celebrând femeile puternice din jurul artistului, care bineințeles, au de suferit din cauza comportamentului fetișistic al acestuia pentru arta sa. Nici Woodcock nu este mai bine, simțind că îi fuge creativitatea de sub picioare dacă se lasă prins sau dacă încearca să-și modifice comportamentul. Aici ar fi partea unde filmul devine divizibil, pentru că fiecare va percepe anumite alegeri ale personajelor în funcție de ce înseamnă arta sau pasiunea pentru spectatori.

Cam atat voi divulga despre poveste și temele filmului, dar mai am de adăugat regia impecabilă a lui P.T.A., deși era de sine înțeleasă, costumele care probabil sunt costumele anului 2017 în film (fiind un film despre un designer, am fost plăcut surprinsă că au arătat o mare parte din procesul de creație și croitoresele, de obicei eroinele fantomă în filme de genul, sunt mai mult decât prezente) și imaginea. Este genul de film pentru care merită să strângi bani să îl vezi în altă țară, pe 70mm. Celebrează arta și sacrificiile necesare, dar și formele diferite ale dragostei, când intervin jocuri de putere. Eu personal am consonat cu absolut toate alegerile personajelor așa radicale cum sunt și cu motivele de mai sus. Probabil nu va primi atenția cuvenită la Oscaruri, deși se numără printre cele 3 filme care merită cu adevărat să le fie date premii din toate părțile, dar nu consider asta un lucru așa important. Este mai important faptul că acest film va rămâne în istoria cinematografiei.

Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Phantom Thread / “Firul fantomă” rulează la cinema din 16 februarie și este distribuit în România de Ro Image.