Atunci când cariera acesteia se termină brusc, Dominika și mama ei se confruntă cu un viitor sumbru și nesigur. Din acest motiv se trezește în situația de a fi manipulată pentru a deveni noul recrut al școlii Sparrow, o școală de servicii de informații secrete care își antrenează tinerii excepționali în a-și folosi corpul și mintea pe post de armă.

Regizor: Francis Lawrence

Scenariu:  Justin Haythe, Jason Matthews

Gen: Mister, Thriller

Lansare: 2 martie

Durata: 2h 19min

Studio: 20th Century Fox

Distribuitor: Odeon Film

Clasificare: I.M.

Actori:

Jennifer Lawrence … Dominika Egorova
Joel Edgerton … Nate Nash

Sinopsis:

Dominika Egorova poate fi orice. O fiică devotată determinată să își apere mama cu orice preț. Prim balerină a cărei ferocitate a împins-o la limita absolută. O maestră a seducției și manipulării.

Atunci când cariera acesteia se termină brusc, Dominika și mama ei se confruntă cu un viitor sumbru și nesigur. Din acest motiv se trezește în situația de a fi manipulată pentru a deveni noul recrut al școlii Sparrow, o școală de servicii de informații secrete care își antrenează tinerii excepționali în a-și folosi corpul și mintea pe post de armă. După ce îndură antrenamentul pervers și sadic, ea devine cea mai periculoasă Vrabie pe care această școală a creat-o vreodată. Dominika trebuie să se obișnuiască cu noua ei identitate în care deține puterea și autocontrolul, pentru propria ei viață și a celorlalți de care îi pasă în fața riscului, inclusiv a agentului american CIA care încearcă să o convingă că este singura persoană în care poate să aibă încredere.

Recenzie

Salutare ”tovarăși cinefili!”

De mulți ani, de foarte mulți ani, în spatele unor cortine, aparent democratice, și nu numai, se duce un război. Este războiul informațiilor dus, în general, de o mână de oameni, bine pregătiți, dar pe care foarte rar îi vezi, sau dacă apuci să-i vezi, este clar că în secunda următoare dispari ca și cum nu ai fi existat niciodată.

Acest scenariu este ”lumea” agenților de spionaj și de-o parte și de alta a baricadei (aici ne referim la americani și ruși), o lume plină de întuneric, de drumuri pe sârmă, echilibistrice și de cele mai multe ori cu deznodăminte tragice.

Francis Lawrence ne propune în Red Sparrow un astfel de scenariu, dar nu vă așteptați ca el să se petreacă pe vremea URSS-ului, nu, este cât se poate de actual ca timp și spațiu, bineînțeles folosind deja metodele clasice ale spionajului de mare clasă.

Se dă una bucată balerină, Dominika Egorova, tânără, talentată, vedeta Teatrului Balșoi, cu micile ei drame familiale. O mamă bolnavă de care trebuie să aibă grijă, un unchi cam secretos (despre care aflăm pe parcurs cine e și ce hram poartă), și mulți admiratori, bogătași ai Rusiei democratice. Până aici nimic deosebit, până când, în seara premierei, Dominika suferă un aparent accident care avea să-i schimbe total viața.

Acest moment este de reținut pentru că, pe parcursul filmului, o să fiți puși în fața unor momente în care v-a trebui să vă puneți mintea la contribuție și să concluzionați dacă accidentul a fost sau nu accident, și cel mai important dacă bănuiți cine este în spatele acestuia, cu adevărat.

De altfel tot filmul este un adevărat joc al minții spectatorului, este un film aparent de acțiune, când defapt surpriza este că nu, nu este doar un film de acțiune. Este mai mult de-atât. Acest film îți propune un drum, de fapt două drumuri și te lasă să alegi tu, dacă pot spune așa, în mintea ta, drumul pe care personajul, interpretat magistrat de către Jennifer Lawrence, îl apucă până la finalul peliculei.

Într-o Rusie democrată, sau așa ne lasă impresia, tânăra noastră, Dominika, este pusă la zid, este pusă să aleagă dacă vrea să trăiască în sărăcie sau dacă vrea să trăiască dar cu obligații. Din acest moment scenaristul Justin Haythe, propune spectatorului jocul de care pomeneam mai devreme, acela al alegerii drumului.

Bazat pe un roman scris de Jason Matthews, filmul este unul psihologic, la cote maxime, personajele fiind pe muchie în permanență, fără să ne lase nici măcar un indiciu că ar fi de o parte sau alta a baricadei. Romanul lui Matthews are la bază o documentație reală asupra faptului că în URSS-ul lui Hrușciov a existat o secțiune secretă de antrenare a viitorilor spioni în forma aceasta, dezbătută în roman, dar și în filmul nostru. Nu vă dau detalii pentru că vreau să mergeți să vedeți filmul și să descoperiți voi despre ce este vorba.

Nu aș putea să scriu următoarele rânduri din această recenzie fără să dau spoilerere și nu vreau. Am să încerc, pe cât posibil să mă rezum la construcția filmului și nu la detaliile de amănunt, tocmai în premiza de a nu divulga prea mult din film.

Ca și construcție, așa cum spuneam mai devreme, filmul se vrea a fi unul de acțiune, un thriller cu ramificații propagandistico-politice, dar este mai mult de atât. Se vede clar din adaptarea romanului că, atât autorul materialului original, cât și scenaristul au cunoștințe temeinice în ceea ce privește psihologia și nu numai.

Hățișul construit în acest film, care nu este unul tocmai facil, te poartă dintr-o stare în alta, dintr-o barcă în alta și te lasă, la un moment dat, cu gura căscată și cu multe, foarte multe întrebări fără sau cu răspuns, dar nici ăla nu este sigur, ci aproape sigur.

Actorii, și aici mă refer la toți, își duc partiturile până la capăt cu mult peste așteptările celor din sală, și mai ales dacă ești și un spectator avizat cât de cât în ale psihologiei și în ale jocurilor minții, atunci clar pleci din sală mulțumit peste măsură.

Era să uit, vă recomand, atât cât apare pe ecran, să urmăriți personajul Matroana, interpretat de inegalabila Charlotte Rampling. Acest personaj este întruchiparea diabolică, rece, sfredelitoare a celor ce pregăteau viitori agenți în fosta Uniune Sovietică.

Filmul vine cu un bagaj clar de documentație, în afară de cele date de roman, și mai aduce ceva în plus, bagajul de experiențe ale actorilor implicați în tot acest demers cinematografic.

Acțiunea filmului este lentă, uneori enervant de lentă, cu prea multă atenție la detalii, defapt, dacă stau să mă gândesc, poate asta a și fost intenția regizorului, să te facă să simți adânc în interior apăsarea aceea a lentorii…

Prinde tensiune filmul, undeva pe la jumătate și te ține prins până la ultimul cadru, cu multe, foarte multe schimbări violente de macaz, exact atunci când te aștepți mai puțin.

Din punctul meu de vedere este unul din filmele bune ale acestui început de an, film care merită văzut cu calm, atenție și multă, foarte multă răbdare pentru că, așa cum spuneam, nu este filmul clasic de acțiune și suspans. E mult mai mult de-atât și încă peste.

Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Red Sparrow rulează la cinema din 2 martie și este distribuit în România de Odeon Film.

Poster:

Trailer:

2 COMENTARII

  1. Buna Seara,

    M-ar interesa si pe mine sa introduc un advertorial pe pagina Dvoastra, cu doua ancore catre pagina mea si un cuvant cheie, desigur contra-cost. Site-ul meu este unul de streaming/filme-online. As aprecia enorm si m-ar ajuta foarte mult.

    Astept un raspuns, Multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.