God of War poate fi privit ca o dramă, dar nu vă faceți griji că nu e cazul de șervețele căci atunci când vine vorba să se pună mâna pe arme, violența este cea pe care o știm din serie.”

Gen: Acțiune, Aventură

Lansare: 20 aprilie

Studio: Santa Monica Studio

Distribuitor: PlayStation

Clasificare: I.M

Sinopsis:

Trăind ca un om simplu, departe de umbra zeilor, Kratos trebuie să se adapteze unor locuri nefamiliare, departe de amenințări și caută o doua șansă prin a doveni că poate să fie tată. Împreună cu fiul său, Atreus, pornesc în aventură prin periculosul Midgard pentru a încheia o dispută din trecut.

Recenzie:

Despre franciză

În 2005, Sony avea să lanseze un third person action revoluționar, dezvoltat de Santa Monica Studio, a cărei acțiune se desfășura în mitologia greacă. Este vorba, bineînțeles, de God of War care nu numai că a fost primit bine de toată lumea dar a câștigat și titlul de cel mai bun joc al anului.

Kratos, războinicul spartan și unul dintre Cei 12 Olimpieni, este cel care a câștigat inimile milioanelor de fani din toată lumea; un Zeu al Războiului care și-a croit drum printre monștri mitologici, titani și hoarde de creaturi prin puterea lanțurilor sale în flăcări. Jocul a fost lansat pe consolele PlayStation 2, 3 respectiv PlayStation Portable.

Între sequel și cea de-a 3-a parte a seriei, lansată în martie 2010 pe PS3, au putut fi jucate și Betrayal (2007) și Chain of Olympus (2008), apoi după lansarea GOW III au sosit Ghost of Sparta (2010) și apoi Ascension, în 2013 pentru PS3.  În GOW III, Kratos merge în Iad să se răzbune pe cei care l-au trădat, iar jucătorii primesc un sequel mai brutal ca niciodată pe un engine video creat de la zero care oferă un festin vizual incredibil. GOW III nu s-a lăsat așteptat și a sosit și pe PlayStation 4 în 2015, sub forma Remastered.

În 2016, la E3 se anunță oficial God of War, printr-un clip cu secvențe de gameplay, în care fanii sunt șocați de un Kratos îmbătrânit, care-și învață fiul, Atreus, cum să vâneze, ani buni mai târziu decât acțiunea din GOW III, de data aceasta într-o mitologie scandinavă, în Midgard. Un an mai târziu, la E3 2017, a mai fost arătat un trailer, iar în ianuarie anul curent aflam data de lansare a jocului pe PlayStation 4, cu suport pentru PlayStation 4 Pro: 20 aprilie 2018.

God of War

Aflat în lucru de 5 ani la Sony Santa Monica, God of War ni-l aduce iarăși pe Kratos, de această dată cu o Leviathan Axe, în locul legendarelor lanțuri înflăcărate și camera este pusă, de această dată peste umăr (să dăm un exemplu, precum în Dead Space), în locul camerelor cinematice care se mutau în funcție de acțiunea de pe ecran, în titlurile anterioare. Kratos e îmbătrânit, plin de cicatrice într-unul dintre cele mai triste momente din viața sa. Exact așa și începe jocul.

Din meniu direct “la treabă”

Odată ce dai drumul prima oară la joc apare un meniu cu două opțiuni mari și late: Start și Options, iar în spate este Kratos cu Leviathan Axe-ul, lângă un copac bătrân, marcat cu un simbol. La Options îți poți fixa setările grafice, de gameplay, HUD-ul, respectiv de sunet, preferate și de menționat că jocul are suport HDR și arată superb pe PlayStation 4 Pro. Dacă cumva nu te înțelegi bine cu camera default, pot fi făcute și setări pentru aceasta.

Primii pași în lumea retrasă a lui Kratos și Atreus

Odată ce apeși Start intri, cumva, direct în joc; pe ecran apar subtil acțiunile care le poți face prin controller (un fel de tutorial foarte mișto gândit) și efectiv dai drumul la treabă. Tutorial-ul te învață treptat, pe parcursul jocului ce e de făcut și cum se face. După cum am spus și mai sus, începutul jocului este legat de o tragedie peste care Kratos și fiul său, Atreus, trec într-un mod să spunem, un pic barbaric dar și trist totodată. După cum ați văzut și în trailere, în primele minute de joc, Kratos merge să-l învețe pe cel mic cum să vâneze. Înainte de a porni la vânătoare, vedem însă locul de trai al celor doi și ne dăm seama rapid că este un loc retras și ținut cât se poate de departe și în secret de trecutul violent al Zeului Războinic.

Ne obișnuim pas cu pas cum să folosim arcul și toporul, atât noi cât și Atreus și mergem în urmărirea primei victime, care odată răpusă de cel mic, avem o surpriză, pe care am văzut-o, de asemenea în trailere – înfruntarea cu un trol uriaș. Atreus contribuie la lupte și vedem cum Kratos încă se descurcă respectabil în lupte. Scopul odată atins, spre final, drumul înapoi spre casă ocolește și pe la o intrare către o misiune secundară și mai aflăm, de asemenea, că sunt ascunse și cufere cu obiecte de colecție. Pentru a putea deschide cuferele trebuie să găsești și să distrugi anumite rune, mai încolo toată treaba asta se va transforma în adevărate puzzle-uri care țin atât de îndemânare cât și de istețime. Foarte ok.

Inventory-ul

Butonul cu touch de pe controller ne duce acum într-un meniu demn de jocurile RPG, unde avem acces la atribuțiile personajului, hartă, misiuni, echipament și detalii despre inamici. Interesant este că putem face anumite modificări și pentru Atreus, spre exemplu îi putem “umbla” la armă și costumație.

Arma principală este, după cum spuneam, Leviathan Axe, pentru Kratos și arcul pentru Atreus, iar toporul are propriu său skill tree și crește în nivel. Pe el se pot monta două runic attack (heavy și light – mod-urile de atac) plus încă un fel de putere activă. Acestea sunt mai exact sloturi care se pot ocupa cu fel de fel de obiecte magice găsite pe parcursul jocului. La Atreus e un pic mai rudimentar, putând face modificări doar la arma de bază (arcul) plus o putere specială.

La armură lucrurile sunt un pic mai detaliate, aici putând face modificări la armura de pe umeri, brațe, curea plus acea putere specială activă. Sloturile pot fi ocupate cu diferite piese vestimentare cu anumite atribuții, iar unele vin și cu socket-uri unde poți pune niște simboluri. La Atreus poți modifica o singură piesă și anume armura în sine.

La Skills avem trei categorii: Ranged, Guardian Shield și Talon Bow (Atreus), toate trei cu câte două subcategorii: Ranged/Close Combat, Shield/Rage și Magic/Expert. Ca la orice RPG, trebuie să activăm prima putere pentru a putea trece la următorul nivel al acesteia, iar toate aceste abilități costă puncte de experiență (XP) care se acumulează jucând.

Inventory – Skills

La tab-ul cu Harta vedem locația limitată unde ne aflăm, iar întreaga hartă este delimitată pe zone. Pe hartă vedem punctele de interes, respectiv câte comori și obiecte ascunse am găsit. Pe parcursul jocului vom da la un moment dat de o modalitate de a traversa rapid între locații, prin niște portaluri.

Inventory – Map

La Goals avem povestea principală cu obiectivele sale plus obiective secundare și o hartă a mai multori serii de artefacte, care odată găsite suntem răsplătiți cu bani, experiență, obiecte, simboluri etc, sau se pot vinde pentru bani.

La Codex aflăm detalii despre zone și inamici, la cei din urmă urmând să descoperi treptat care sunt slăbiciunile lor și cum pot fi învinși. Angajarea în lupta cu inamicii putând fi mai ușoară dacă sunt abordați cu o anumită strategie de atac. Inamicii au o bară de viață respectiv una a cărei culori reprezintă cât de puternic este acel inamic.

Inventory – Codex

La Resources apar obiectele rare și simbolurile care pot fi atașate la armă/armură și care aduc fiecare anumite puteri.

God of War – Object

 The Journey Begins

Revenind la poveste aceasta este un fel de drum de inițiere pentru Atreus și-l vedem cum crește sub ochii noștri atât în experiența de luptă cât și în deciziile pe care le ia.

Atreus la antrenament

După cum spuneam la început, cei doi se întorc acasă de la vânătoare și aici îl așteaptă pe Kratos o mare surpriză… dezamăgitoare. Izolat de lume și de trecut, Kratos aude pe cineva bătând la ușă. Atreus se pitește, iar Kratos deschide ușa și este întâmpinat de un străin (Stranger), tatuat din cap până în picioare, care îi va da rapid lumea peste cap. Face parte din trecutul său violent și… nu a venit cu gânduri pașnice. După ce schimbă câteva vorbe începe o confruntare pe viață și pe moarte și îl vedem pe Kratos cum îl știm noi din jocurile anterioare. Un adevărat zeu, îmbătrânit ce-i drept, dar din momentul în care Rage-ul se dezlănțuie îi vedem adevărata natură Zeului Războiului, chiar dacă el a încercat să scape de ea în tot acest timp. Stranger e învins (?!)… de mai multe ori 🙂 dar nu știm încă cine e, un lucru este însă sigur, vor mai veni și alții și trebuie ca cei doi să se pună în mișcare. Atreus nu e pregătit, iar viața lui este în pericol.

God of War – Stranger

De aici pornește aventura celor doi atât de inițiere pentru Atreus cât și de a afla cine este Stranger și de a curăța, cumva, trecutul lui Kratos și bineînțeles de a-și găsi liniștea.

God of War – The Journey Begins

Povestea, personajele și lumea

De aici povestea începe să se împletească singură, Atreus învățând constant lucruri noi, la fel și Kratos. Iar dacă la început îl vedem pe Kratos aproape dezbrăcat în zăpadă, pe parcurs se va acoperi de armuri și va trece prin peisaje care mai decare mai pitorești, prin munți, mări și păduri, iar Leviathan-ul va deveni într-un final o armă cu adevărat puternică. Cei doi vor cunoaște, în aventura lor, doi frați (unul dintre ei e Brok – un nebun și jumătate) care-i vor ajuta la negoț, pe Witch of the Woods și a ei pădure colorată și porci magici și pe uriașul World Serpent (pe care l-am văzut și în trailere/imagini); asta ca să dau și câteva exemple și trebuie să scot în evidență și că cei doi nu vor fi chiar singuri.

Prietenii ca prietenii, dar inamicii sunt destui de mulți, mai mici sau mai mari, mai puternici sau mai slabi. Cei mari se integrează în gama Beast, precum Troll-ul (apar afișați pe categorii în Codex), iar unii pot fi chiar și “călăriți” de Kratos dacă urmezi anumiți pași de atac. Aceștia te fentează, atacă singuri sau împreună cu alți ca ei și necesită anumite strategii pentru a fi doborâți.

Atreus va învăța, pe lângă luptă și să citească anumite simboluri, iar ajutorul său în luptă este de multe ori binevenit. Elemente de puzzle-uri sunt și ele prezente în joc, dar au un nivel de dificultate atât cât trebuie, acolo unde trebuie, de multe ori fiind nevoie atât de Kratos cât și de Atreus pentru a trece peste ele. Bănuții se ascund prin cufere, vase de lut, lăzi, chiar și atârnate prin copaci, iar dacă aveți ochiul ascuțit, prin peisaj se strecoară și corbi ciudați, pe care, dacă-i nimerești, te vor răsplăti, de asemenea. Sunt destul chestii mărunte cât să te țină mereu pe fază și să te stârnească să scotocești peste tot.

Kinder

Povestea în sine o poți face cap-coadă fără a te atinge de misiunile secundare (side quest), dar ve deveni din ce în ce mai greu să avansezi; obiectele magice, echipamentele și bănuții fiind generați, respectiv ascunși, în aceste side quest-uri. Vă recomand totuși să aveți răbdare și să le parcurgeți și pe acestea, în acest fel lumea părând parcă un pic mai spre open-world decât e ea de fel cu povestea de bază.

Tehnic

Ca aspect, GOW arată superb, dar nu ai cum să nu-l compari cu Horizon Zero Dawn sau chiar Far Cry 5 pentru că are câteva similarități și parcă fiecare în parte, prin engine-urile sale, încearcă să arate care e mai bun. Ceața, culorile, apa, zonele diferite ca temperatură și relief fac jocul atmosferic, iar aspectul lui Kratos e cireașa de pe tort – fiecare detaliu, de la piele, animații, expresii faciale și nu în ultimul rând, voce, Kratos va recuceri cu siguranță inimile fanilor, dar și al celor care nu cunosc franciza. Din nefericire, lucrurile nu stau la fel și pentru NPC-uri și chiar nici pentru Atreus (comparativ cu Kratos), dar măcar inamicii, dacă preferi lupta de aproape, se observă că sunt foarte bine realizați. Natura arată, de asemenea foarte bine, iar micile detalii precum pașii prin zăpadă, aburii scoși pe gură de personaje și micile explozii (da, sunt câteva) dau și mai multă culoare jocului.

Muzica e perfectă pentru joc și e acolo atunci când trebuie, fiind însă mai alertă atunci când urmează o confruntare, iar din punct de vedere al efectelor sonore am să zic numai de bine. De la acel șuierat, atunci când Kratos aruncă cu toporul sau când îl proptește de creștetul vreunui nefericit și până la nebunia care se dezlănțuie când activezi Rage-ul, sunetul este, cred, unul dintre cele mai frumoase elemente din experiența de joc.

Trebuie să fac o paranteză aici și să pomenesc și de controller a căror vibrații aduc și mai multă credibilitate jocului, iar fiecare topor înfipt în nefericiți sau leap în mijlocul unor inamici, se simte demențial. Combinațiile de combouri și lovituri sunt împărțite bine pe butoane, fiind totuși nevoie de un pic de exercițiu atunci când vrei să activezi loviturile speciale. În timpul unei bătălii, fiind nevoie să te miști destul de rapid să activezi combo-urile să nu mai vorbim să o faceți și la momentul potrivit.

Continue (?!)

La final, ca un fel de concluzie, pot să vă spun cu o mână pe inimă, una pe controller și a treia pe Blu-ray, relația dintre un părinte și copil și cum îl învață acesta să reușească în viață, nu va fi vreodată un subiect prea vechi sau prea nou (Horizon Zero Dawn, La vita e bella, The Lion King), iar în cazul de față relația dintre Kratos și Atreus este una puternic construită. God of War poate fi privit ca o dramă, dar nu vă faceți griji că nu e cazul de șervețele căci atunci când vine vorba să se pună mâna pe arme, violența este cea pe care o știm din serie.

Stranger vs Kratos

Am reușit pe parcursul jocului să mă atașez de personaje (The Last of Us), să simt greutatea sufletească, sau povara – cum vreți voi să o luați – pe ca o duce Kratos și să-l văd pe Atreus devenind ca tatăl său. Este o călătorie dulce amară – o aventură contructivă din care înveți că în doi treaba merge mai ușor și evident, că familia este cel mai puternic element pentru care merită să-ți dai chiar și viața. Cine este Stranger? Vor fi prinși din urmă cei doi de trecutul violent al lui Kratos? Își vor găsi în sfârșit pacea și un loc în Midgard (sau în altă parte ?!) unde să stea liniștiți? Va trebui să aflați singuri jucând jocul și vă pot asigura că o să vă placă, chiar dacă sunteți sau nu fani ai seriei. Un lucru pot să vă mai spun, că producătorii deja discută despre posibile continuări, iar Atreus va face parte din ele.

Please press “Continue”

Mulțumesc PlayStation România.

God of War se lansează din 20 aprilie, în toată lumea și-l puteți cumpăra în format retail sau digital din magazinele românești de specialitate sau de pe PlayStation Store.

Trailere:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here