Durata: 2h 7min

Studio: A24

Alex Wolff … Peter
Gabriel Byrne … Steve
Toni Collette … Annie
Milly Shapiro … Charlie

După decesul subit al lui Ellen, capul familiei Graham, fiica ei începe să descopere o serie de secrete întunecate ale bătrânei care acum afectează armonia întregului cămin. Cu cât află mai multe, cu atât se văd cu toţii mai prinşi fără scăpare în sinistrul destin moştenit.

În ultimii ani, sau și mai bine zis decenii, piața de filme horror a fost suprasaturată de filme mult zis mediocre. Filme bazate pe speriețuri ieftine, sequeluri nedorite, reinterpretări ale unor clasici din anii ’70 sau ’80 au pus monopol pe această piață și până aproximativ acum trei ani acestea erau pur și simplu de evitat. Acest lucru s-a schimbat totuși și a apărut un val de filme horror foarte inventive care au demonstrat că un asemenea gen nu poate muri niciodată, iar a nu reinventa genul până acum a fost o greșeală. După ce am avut parte de filme ca Get Out, The Witch, The Lure, Unsane sau The Neon Demon, iată că până la mult așteptata lansare a Suspiriei a lui Luca Guadagnino. am primit de la un regizor debutant, Ari Aster, Hereditary / “Moștenire diabolică”.

Hereditary este cu siguranță unul din filmele contemporane care va căpăta statut de film cult

Deși este vorba de un debut regizoral, filmul pare opera unui maestru experimentat. De la cadrul de deschidere care probabil va rămâne în top 3 al acestui an până la abilitatea de a învinge tropii genului, Hereditary este cu siguranță unul din filmele contemporane care va căpăta statut de film cult. Deși se simt influențele altor filme precum Rosemary’s Baby sau The Shining asupra atmosferei, filmul ăsta are capacitatea de a rămâne unic chiar și printre filmele horror de top. Povestea este una a unei familii cu doi copii, învăluită într-un istoric familial cel puțin dubios și cel mult încurcat puternic în mreje paranormale. Aici filmul ar fi putut deveni previzibil, ar fi putut fi o simplă poveste cu posedări, dar cumva marketingul făcut de studioul A24 și oamenii care au văzut filmul la Sundance anul ăsta au mascat perfect întorsăturile de situație și motivul principal pentru care filmul ăsta rămâne, inconfortabil ce-i drept, în mintea spectatorului.

Hereditary este în primul rând un film de familie. Teroarea care se instaurează nici măcar nu are așa multă legătură cu paranormalul, iar asta ajută scenariul enorm. Toate situațiile prezentate în film care sunt cu adevărat oripilante se pot întâmpla cu adevărat iar ăsta simt că este motivul pentru care filmul nu prea are cum să fie uitat. Este un horror matur din acest punct de vedere, pentru că spre diferență de horrorul mediocru de larg consum acesta poate să sensibilizeze audiențe de vârste diferite, pentru că toți ne putem pune în locul personajelor. Toți avem oameni dragi care nu vor să pățească nimic rău. Acest film portretizează niște scenarii worst-case și reacțiile restului familiei la ele. Un alt as în mâneca lui Ari Aster este faptul că acesta a înțeles că un film are succes dacă se vorbește intens despre el, iar primul impuls după ieșirea de la acest film a fost să vorbesc cât mai rapid despre teorii în legătură cu tot felul de detalii ale filmului. Nimic din Hereditary nu este la întamplare, de asta Reddit este încins pe subiect. La fel ca o grămadă de filme iubite de publicul de pe Reddit, Hereditary va avea nevoie de cel puțin a doua vizionare, fiind plin de detalii micuțe care înseamnă ceva. În ciuda acestui fapt, filmul nu este greu de înțeles, știind să crească atenția publicului.

Deși este cu siguranță cel mai bun film intrat până acum în 2018 în cinematografele de mall din România, cred că va atrage și suficient de mulți nemulțumiți, dat fiind Cinemascore-ul său destul de scăzut. Probabil oamenii care au dat note slabe lui Hereditary au făcut-o din două perspective, cea a omului care e mulțumit cu sperieturile iefine din filmele horror mediocre și cea a omului îmbrăcat cu o mantie de bravură falsă, care va susține că Hereditary nu este înfricoșător. Eu personal consider că în cazul în care evenimente dintr-un film se pot întâmpla, sau în cazul în care scenariul face spectatorul să își pună întrebări și să caute răspunsuri un film de genul ăsta își poate atinge scopul. Un film cu cadre lungi tensionate precum Hereditary, în care vedem comportamente umane apropiate de felul în care putem reacționa și dialoguri naturale poate avea un efect pe termen îndelungat, nu doar satisfăcut plăcerea imediată de a te speria, pe sistemul unul roller-coaster. Asta consider că diferențiază acest film de majoritatea filmelor horror de pe piață și cu siguranță va rămâne în topurile anului 2018.

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Hereditary / “Moștenire diabolică” rulează la cinema din 15 iunie și este distribuit în România de Vertical Entertainment.