Ghost Town Game și Team17 s-au întâlnit la masă ca prietenii și s-au gândit: Ce-ar fi să facem noi un joc fun cu/despre mâncare? Zis și făcut, pe 3 august 2016 urmând să încânte pasionații jocurilor fun și gurmanzii cu Overcooked – un “chaotic couch co-op cooking game” pentru 1 – 4 jucători în care aceștia îmbracă șorțul de bucătari și trebuie să gătească o varietate de meniuri pentru clienți în fel de fel de restaurante. Jocul a fost un succes pe toate platformele și lumea și critici l-au lăudat cu burțile pline.
2 ani și 4 zile și un DLC (The Lost Morsel) mai târziu, cum era și normal să fie, hop apare Overcooked 2, iar jucătorii gurmanzi nici n-au stat bine și au sărit cu furculița, cuțitul și farfuria atât pe PC (Windows 10) via Stream, cât și Xbox One și PlayStation 4 și Nintendo Switch.
Noi, mulțumită Activision-Blizzard România am primit să ne amuzăm pentru o recenzie, cea de-a doua parte a Overcooked și în rândurile ce urmează o să vă povestim cum a fost să gătim pe și cu PlayStation 4 (Pro în cazul de față).
Povestea
Că tot pomeneam mai sus de poveste… ce poveste crezi tu că are un joc în care un bucătar trebuie să gătească rapid pentru clienți înfometați, contra timp? Ei bine… țineti-vă bine dar există și o poveste: O ceapă regală, împreună cu cățelul său, Kevin, se plictisesc în Onion Kingdom, la castel, când se gândesc ei că ar mai omorî din plictiseală dacă ar citi ceva dintr-o carte – una cu un nume complicat – pe care unii o recunoașteți din seria de filme groază-comedie Evil Dead – NECRO – NOMNOM – ICON!
Râd, glumesc, citesc într-o limbă ciudată și deodată felii de pâine prind viață și ies de prin gunoaie și morminte – UNBREAD! Vai, ce să se facă Ceapă the King și micuțul Kevin? Unbread le atacă castelul și trebuie să facă ceva să-i oprească! Ceapa vine cu o idee și-i cheamă pe șoriceii săi bucătari să se pună pe treabă să hrănească nepâinile (!?) ca să nu le mai atace castelul și să nu se împrăștie prin Regatul Cepei. Șoarecii se urcă-n dubă și pornesc la traseu la gătit prin bucătării.
Meniu
Ca la orice joc, trebuie să treci prin Meniu, de unde nu lipsește Options – unde îți faci setări rudimentare de sunet și afli ce fac butoanele de pe controller, și ai campania – Story, Versus unde te bați cu amicul de canapea, sau o poți face și la Arcade – Couch, sau poți opta pentru a juca Online Public sau Private. În Arcade Lobby poți rejuca nivelurile pe care le parcurgi în Story și ai deja câteva deblocate pentru început. Din tabul Chef îți alegi care sunt bucătarii – șoricei, panda și alte personaje și animale – aceștia deblocându-se pe parcursul jocului.
Gameplay
Odată ieșit cu duba din castel apare o hartă cu un traseu care se deblochează în funcție de nivelurile și subnivelurile terminate cu succes printr-un sistem gen Angry Birds, cu Steluțe în funcție cât de bine te-ai descurcat. Poți înainta mai departe doar dacă ai făcut “ceva steluțe” sau/și un punctaj mai mare.
Fiecare nivel și subnivel îi aduce pe bucătari (câte 2) într-o bucătărie unde trebuie să gătească anumite feluri de mâncare într-un timp scurt, pentru diferiți clienți. Însăși bucătăria este un labirint, accesul la anumite puncte de interes din bucătărie fiind poziționate mai departe sau mai aproape de bucătar. Bineînțeles, cu cât parcugem mai mult aceste niveluri/subniveluri meniurile se vor înmulți și deveni mai complicate, clienții se vor înmulți și ei, iar timpul va deveni un adevărat dușman.
Jocul a fost conceput pentru două persoane/bucătari, iar cine nu are pe cineva lângă pe canapea, cu un al doilea controller, sau un amic online, va trebui să se descurce cu amândoi bucătarii care pot fi schimbați și controlați pe rând. În situația forever alone, din nefericire, m-am aflat și eu, iar lucrurile aveau să scape de sub control rău de tot la bucătărie.
Bun. Începem. Înainte de a da drumul la treabă, avem mereu o imagine-tutorial cum se gătesc și se combină meniurile noi, pentru fiecare nivel/subnivel și apoi punem bucătarul la treabă. Schema e în teorie, simplă. Pregătești mâncare, pui pe farfurie și apoi servești. Așa începe totul. Toci o legumă, o pui pe farfurie, servești, clientul fericit, iar șoarecul bucătar primește puncte. Apoi vei avea de tocat mai multe chestii, de pus pe foc ceva, de băgat la cuptor, de așezat totul pe farfurie și de servit clientul într-un timp și mai scurt ca înainte. Ați prins ideea. Avansezi, și pe lângă mai multe meniuri și mai complicate, îți mai pun bețe în roate și bucătăriile-labirint, plus să nu mai vorbim că mâncarea ia foc pe aragaz/la cuptor și trebuie să o stingi cu stingătorul sau că trebuie să speli vasele. Bucătăria se va transforma destul de rapid într-un adevărat ring plin de acțiune, foc, clienți nemulțumiți și timp scurt în care să execuți tot.
Nivelurile/subnivelurile sau mai bine zis, bucătăriile, diferă și te duc prin aer și apă în locații care mai decare mai pitorești ceea ce îți menține interesul/curiozitatea să vezi ce urmează. Câștigi puncte, care deblochează diferite chestii inclusiv bucătari noi – fel de fel de animale – iar scopul rămâne în permanență: servești bine și rapid, avansezi și tot așa.
La sfârșit de rundă contează câți clienți ai servit, ce șpăgi (na că nici aici nu scăpăm de ele) ai făcut și câți clienți n-ai apucat să servești sau care i-ai servit cu alte meniuri sau meniuri incomplete. Se trage linie, se generează puncte și apoi apar steluțele. 3 steluțe e foarte bine, 2 așa și așa, 1 steluță okish și niciuna, clar nu treci mai departe. Uneori se cer neapărat un număr de steluțe, alteori important e să faci măcar una.
Tehnic
Din punct de vedere grafic, având în vedere că vorbim aici de cei din spatele Worms, Team17, ne așteptam din start la ceva amuzant și colorat și exact asta am primit. Elementele umoristice sunt foarte mișto introduse în povestioară, personaje amuzante, iar clienții nervorși sunt cei mai simpatici (not). Cu partea de audio, FX, avem fel de fel de sunete caraghioase, dar pe partea de muzică de fundal avem niște zgomote-muzică destul de enervantă (eu am optat pentru Spotify cu ceva muzică… uplifting), iar situația s-a îmbunătățit.
Combinațiile de taste pe controller nu-s grele și te obișnuiești repede, dar jocul are o problemă enervantă atunci când te apropii de un element și vrei să-l accesezi – fie el aragaz, farfurie, tocător șamd – trebuie să te fixezi musai cu fața, central, pe element, altfel nu ai cum să-l activezi, iar când ai și mai mulți bucătari care aleargă de colo colo și mâncare zburătoare (da, în sequel poți arunca cu mâncare în caz că aceasta trebuie să ajungă departe de locul unde te afli) devine o problemă. Să mai pun că unele niveluri sunt fix în mijlocul populației și prin bucătărie îți mai trec și omuleți? HAOS!
Concluzie
În mare, experiența de joc a fost plăcută. Am râs, ne-am amuzat, dar la un moment dat lucrurile devin atât de dificile că nu-ți vine a crede că e un joc cu rating Everyone, iar tu (dacă ești mai boșo așa) te vezi prins și iritat că ți-a luat foc bucătăria, sau că un nene din mașină te face cu ou și oțet că nu-și primește odată comanda. Hilar, dacă-ți faci o imagine în minte. Neapărat trebuie jucat în cel puțin două persoane, altfel devine și mai dificil decât e, iar coordonarea cu celălalt jucător e deseori cel mai important element în bucătărie. Co-op at his best.
După cum ziceam și mai sus, Overcooked 2 s-a lansat din 7 august și-l găsiți pentru PC (Windows 10) via Stream, cât și Xbox One și PlayStation 4 și Nintendo Switch și merită să vă amuzați în casă, la răcoare cu nebunul de rege Ceapă, cățelul Kevin, Unbread și bucătăriile în flăcări.
Trailer