“Mi-au fost depășite așteptările? A fost sub așteptări? Ei bine, pot spune că am primit exact ceea ce așteptam!”

Gen: Aventură, Acțiune

Lansare: 7 septembrie

Studio: Marvel, Insomniac Games, Sony Interactive Entertainment

Distribuitor: PlayStation

Sinopsis:

Peter Parker și alteregoul său, Spider-Man luptă cu crima în New York, dar în același timp încearcă să-și găsească o balanță și în viața personală și carieră.

Recenzie:

Despre Spider-Man

Spider-Man avea să debuteze pentru prima oară în benzile desenate în Amazing Fantasy #15 (August 1962) fiind creat de “părintele Marvel”, Stan Lee. De atunci și până în prezent, Spider-Man și Peter Parker au apărut în multe numere de benzi desenate popularitatea sa luând amploare și extinzându-se de la accesorii, jucării și figurine de colecție, obiecte promoționale și până la seriale animate și filme pentru marele ecran.

Cel mai recent Spider-Man a debutat pe marele ecran în Captain America: Civil War și l-am văzut în Spider-Man: Homecoming și apoi în Avengers: Infinity War, urmând să-l revedem anul viitor în următorul film Avengers și Spider-Man: Far From Home.

Povestea, villainii și prietenii

Coincidența face ca jocul de față să fie lansat cu ocazia a 18 ani de la primul joc 3D în care Spider-Man se cocoța pe clădiri și lupta cu crima în New York, iar povestea din noul Spider-Man este separată de ceea ce se întâmplă în filmele de pe marele ecran, împrumutând doar costumații sau anumite simboluri printre care și faimoasa clădire Avengers.

Jocul începe cu un Spider-Man “zdrențuit” care face tot ce-i stă în putință să apere orașul New York, iar pe de altă parte îl avem pe Peter care lucrează într-un laborator și jonglează cu viața personală și relațiile de zi cu zi. Aflăm imediat că Wilson Grant Fisk (Kingpin) este capul răutăților în oraș și Spider-Man nu stă degeaba și e mereu pe urmele lui, iar de-a lungul poveștii vom afla că ține legătura cu poliția și presa locală prin Yuri Watanabe și Mary Jane Watson (cu care vei și juca la un moment dat). Aflăm apoi că Kingpin este doar începutul crimei din frumosul oraș și știm încă din descrierea jocului că vom ajunge să mai înfruntăm alți 6 villaini, o gașcă pestriță plus un inamic “surpriză”. Pe Kingpin l-am pomenit deja, iar în scena crimei apar și Mister Negative, Electro, Rhino, Scorpion, Vulture, Shocker și gașca de mascați Inner Demons. Așadar povestea în sine nu e foarte complexă, dar numărul mare de villaini aduce mai multă dinamică jocului. Povestea se amplifica pe parcurs, luăm parte la dezvoltarea lui Spider-Man atât ca aspect, ca portofoliu de lovituri, dar și pe plan profesional și în viața sa personală. Toate ramificațiile se vor uni spre sfârșit când vom trage marea concluzie.

Meniurile

Meniul jocului este destul de simplist putând să modifici chestiile de bază precum, la video poți activa HDR-ul, pentru cei cu PlayStation Pro sau scoate/adăuga parametrii care țin de aspect, dacă vrei să ai subtitrări sau nu, volumul sunetului și poziționarea camerelor, plus alte câteva opțiuni. Chestiile esențiale.

După primele minute jucate, vei avea acces în joc și la meniu/inventoriul lui Spider-Man/Peter Parker, unde se deblochează pe parcursul jocului diferite chestii care aduc o notă de RPG jocului. Jos de tot vom vedea o bară numită Resources, pe acestea bazându-se toate chestiile care le vei putea debloca acolo.

Avem așadar Map – harta jocului care se poate debloca pe bucăți prin găsirea anumitor frecvențe de la antene împrăștiate prin tot orașul. Odată deblocate porțiunile de oraș vei vedea pe unde sunt împrăștiate bonusurile, unde au loc crime și unde poți face sidequesturi sau continua cu povestea de bază. Există și o parte amuzantă aici, în partea dreaptă a hărții apărând fel de fel de comentarii dintr-un fel de rețea social media a orașului. Mereu poți găsi chestii și discuții mișto/amuzante.

Suits – da, avem un meniu întreg de costumații pentru Spidy, care se vor debloca pe parcursul jocului care le poți îmbrăca numai dacă îndeplinești anumiți parametri în joc (Resources). Costumațiile vin cu fel de fel de proprietăți și poți atașa gadgeturi care și ele la rândul lor pot primi upgrade-uri. Pentru fiecare upgrade nou deblocat trebuie să îndeplinești, de asemenea, anumiți paramentri pentru a le putea activa.

Skills – Spidy crește în nivel, iar la fiecare nivel se deblochează câte un punct care îl poți pune la 3 arbori de skill-uri: Innovator (ofensivă), Defender și Webslinger (deplasare și atac cu ajutorul pânzei de păianjen).

Activarea unui skill deblochează noi mișcări pe care le poți vedea tot în meniu, la tabul Moves List. La un moment dat se adună atât de multe combinații că sesiunile de luptă devin extrem de antrenante și de multe ori combinațiile rezultă combouri foarte mișto.

La tabul Characters apar detalii despre personajele importante cu care ai interacționat, iar la Missions apar misiunile active (și sidemissions) și obiectivele lor.

La Gadgets, la fel ca la Suits, vei debloca fel de fel de echipamente – multe bazate pe pânză de păianjen – care au upgrade-uri.

Collections – pe hartă sunt împrăștiate rucsacuri (parte din bonusurile de care vă ziceam mai sus), iar în ele descoperi fel de fel de obiecte pe care le poți analiza. De multe ori te vei trezi zâmbind la câte un obiect care-ți va aminti de jocurile/filmele cu Spider-Man, mai vechi sau mai noi sau alte chestii din universul Spider-Man. Tot pe hartă găsiți și diferite Audio Recordings din care afli fel de fel de povești și povestiri de prin joc și JJJ Arhives pe care vă las pe voi să le descoperiți ce fac și ce sunt (pot doar să vă spun: J. Jonah Jameson).

Una peste alta, prin aceste elemente RPG, avem un joc mai dinamic, distractiv și de o complexitate bine-venită și este… să spunem, cireașa de pe tort.

Aici am să fac o mică paranteză unde țin să menționez că m-am amuzat cu colegii din presă, alături de care am butonat jocul înainte de lansare, apropos de toate articolele care au ieșit în perioada pre-lansării cu întrebări de genul “De ce arată jocul dpdv grafic mai “slab” în trailere decât era în sesiunile de gameplay de la E3?” sau “De ce e așa de scurt?” (na. – s-a confirmat că povestea principală ar avea în jur de 20 de ore de gameplay) și multe întrebări destul de dubioase. Noi însă a trebuit să respectăm embargoul strict impus și n-am putut să spunem oamenilor că își pun prea multe întrebări aiurea. Acum veți putea afla mai multe, iar din 7 septembrie veți primi singuri răspunsurile întrebărilor.

Răspunsul la cea cu 20 de ore de gameplay ține clar de nivelul de dificultate ales și da, poți ajunge și chiar depăși 20 de ore de gameplay, bineînțeles, ieșind din discuție metode gen speedrun :-). Cu răspunsul la cea de-a doua întrebare, legată de grafică, vă spun părerea mea mai jos, la caseta Tehnică.

Gameplay

Dacă la poveste nu sunt foarte multe de spus, dar e îndeajuns de interesantă să te țină în fața TV-ului să aflii ce se întâmplă mai departe, pe partea de gameplay sunt multe de spus.

Să revenim la gameplay. În primele minute de joc învățăm să-l controlăm pe Spidy prin oraș (combinații de butoane, apăsări lungi și toate cele), apoi coborâm în lupta de stradă și învățăm cum să lovim, ne ferim și să executăm combouri.

Apoi ne familiarizăm cu povestea principală și încet încet începem să deblocăm skill-uri, costume, gadgeturi și hartă – care va fi deblocată prin activarea unor turnuri, cam ca la seria Assasin’s Creed – care ne va dezvălui (cum spuneam mai sus) anumite bonusuri care constau în găsirea unor rucsacuri, fotografierea unor clădiri, infracțiuni prin oraș, sidemissions și eliberarea unor mici zone populate de răufăcători (mulți).

Spidy are un portofoliu foarte mare de mișcări (sare, se răsucește, se cocoață, merge pe pereți, se târăște prin aerisiri) care se împart cam în două mari categorii. “Mersul” prin oraș – deplasarea – și lupta. Dacă în prima etapă – deplasarea prin oraș, devine pe parcurs o plăcere (Spidy face fel de fel de răsuciri în aer și gimnastică aeriană pe care le știm din benzi desenate), în partea cu lupta lucrurile sunt foarte complexe datorită multitudinii de combouri și posibilități de a reduce inamicii la tăcere. Aici vreau să dezvolt un pic.

Luptele în Marvel’s Spider-Man sunt elementul principal, iar dacă ați jucat seria Arkham știți ce vreau să vă zic, pentru că sistemul de luptă este asemănător. Elementul de bază în luptă e Focus-ul cu ajutorul căruia te poți vindeca mai repede sau poți executa anumite lovituri inclusiv una în care elimini adversarul prin scheme de luptă filmate cu o cameră mai de aproape și cu încetinitorul. Focusul se reîncarcă lent, iar acțiunile de luptă ajută ca încărcarea să se facă mai rapid.

Combourile sunt legate în funcție de abilitățile (skills) deblocate (am zis de ele la Meniu), iar fiecare abilitate deblocată aduce câte un combo care se face prin combinații de butoane sau apăsări mai lungi. Combo-urile implică și folosirea gadgeturilor din dotare, care implică, la rândul său, pânza de păianjen. Spidy poate lipi de pereți inamicii, îi poate bloca să se miște sau atârna, cu pânză de păianjen și poate face combinații între lovituri și folosirea gadgeturilor. Poate fura armele din mâinile inamicilor, îi poate ridica în aer și acolo distruge printr-o serie de pumni și picioare, sau lovi cu ajutorul obiectelor din jur (butoaie, cărămizi, uși de mașini și chiar cu alți inamici).

Dacă vă uitați atent, pe clădirea aia e “lipit” un nefericit 🙂

Atunci când Spidy urmează să primească o lovitură, va apărea un semn pe ecran (iarăși amintesc de seria Arkham) iar tu va trebui să eviți imediat lovitura. Spidy în general nu trebuie să fie înconjurat și trebuie să țină distanța față de atacatori care sunt începând de la “minioni” care se doboară simplu și până la infractori care blochează loviturile directe, din față și niște namile care le poți doborî doar dacă aplici anumite scheme de atac.

Luptele cu “boșii”, în schimb, sunt mult mai lungi, intense și au loc în mai multe părți, dar și aici trebuie să aplici anumite strategii. Spidy prins în încăperi mici, se va folosi de pereți, tavan și tot ce e în jur pentru a “genera” combouri, dar atenție la ce spuneam, lupta de aproape se poate termina rapid. Și am învățat pe pielea mea. Spidy, chiar dacă are costume cu defensivă mare, sau se regenerează rapid via Focus, la două trei lovituri încasate, va ieși rapid din peisaj. Acest lucru va face luptele dinamice, fiind în permanent în mișcare și lovind din toate părțile cu de toate. Foarte foarte mișto.

Printre misiunile din oraș sunt și eliberarea unor zone de criminali, acele misiuni constând în eliminarea mai multor valuri de inamici, iar altele sunt infracțiunile comise prin oraș, care apar repede și dispar dacă nu intervi rapid. Aceste infracțiuni constau în deal-uri de droguri, femei atacate, oameni “ascunși” în portabagaje de mașini sau blocați în accidente rutiere, jefuiri de bănci sau magazine de bijuterii și chiar și urmăriri de mașini pe străzi în care Spidy trebuie să intervină, din mers și să oprească infractorii.

Spidy învață, de asemenea și cum să atace și să se facă nevăzut și poate scana mediul înconjurător de inamici la locul faptelor sau infracțiuni prin oraș. Nefericiții care-i cad în plasă o vor sfârși atârnați sau lipiți pe pereți în moduri cât mai mișto surprinse de cameră posibil.

Pentru a umple bara de Resources, cu ajutorul căreia să poți debloca chestii noi (Gadgets, Skills), trebuie să faci anumite misiuni care generează puncte. Adunatul bonusurilor și deblocarea porțiunilor de hartă, aduc puncte necesare, la fel și rezolvarea anumitori puzzle-uri din laborator pe care Peter încearcă să-l ajute să-și ducă la bun sfârșit un soi de experiement. Puzzleurile rezolvate care constau în chestii făcute la microscop sau construcții schematice, aduc și ele puncte la Resources.

Nu lipsesc medaliile, care aduc și ele puncte. Ești răsplătit dacă alergi mai mult pe jos, sau dacă faci mai multe scheme în aer, pentru combouri în lupte, pentru găsirea tuturor bonusurilor și așa mai departe. De asemenea, ești răsplătit cu trofee și pe contul tău de PlayStation. Umorul nu lipsește nici el și i se potrivește la fix lui Peter/Spider-Man, exact ca în benzile desenate și filme.

Merită menținut că nu există ecrane de încărcare (loading) în timpul jocului, doar după ce se face o misiune din story-ul principal, care e însoțit de clipuri care fac să continue povestea. În aceste ecrane de loading avem niște imagini cu Spidy de aproape pe care sunt afișate câteva sfaturi prin care poți trece cu o apăsare de buton.

Tehnic

Am să încep prin a vă spune puțin despre motorul grafic folosit care permite atât lui Spidy cât și NPC-urilor sau altor obiecte care se mișcă din joc să o facă fluent (animații), dar nu vă așteptați la motion-capture, cel puțin nu unul 1:1. Am zis mai sus că portofoliul de mișcări ale lui Spidy este imens, atât când “zboară” prin oraș cât și în lupte. Mișcările sunt cele pe care le aștepți de la un super-erou mușcat de păianjen, care-ți sunt populare din benzile desenate și într-o mai mică scală în toate filmele Spider-Man. Dansul aerian făcut de Spidy printre clădiri și pe ele, este de multe ori superb completat de piesajul orașului – fie vorba de apus, răsărit sau noapte. Iar mișcările lui Spidy în luptă sunt cursive, combo-urile combinându-se perfect fără a observa vreo trecere/pauză între ele. Inamicii sunt limitați la anumite mișcări, în funcție de “clasa” fiecăruia și constau în câteva animații de lovituri și cam atât.

Din punct de vedere auditiv, nu ai cum să nu observi coloana sonoră care parcă o auzi și când citești benzile desenate. O combinație de muzică orchestrațională perfect aleasă și des folosită în filmele de acest gen – cu supereroi. Zgomotele mediului înconjurător, freamătul orașului de zi cu zi (sau noapte), ploaia, pașii pe diferite suprafețe sau țipetele nefericiților călcați pe mutră sau prinși în coconuri de Spidy, ce să mai, la capitolul sunet jocul stă bine. PS. Acel inconfundabil zgomot când Spidy lansează pânze. Marvelous! sau cum zice Stan Lee: “Excelsior!”. Pe Lee îl tot vedem prin filmele Marvel în cameo-uri. Nici acest joc nu face excepție. 🙂

În sfârșit ajungem și la capitolul vizual (grafică) și încep prin a răspunde direct la întrebarea fanilor grijulii: Vizual arată cum a fost prezentat în clipurile de gameplay și trailere. Liniștiți-vă! Nu-l poți compara cu alte exclusivități PlayStation gen Detroit: Become Human, God of War sau Horizon Zero Dawn, dar are tot ce-i trebuie pentru a face o experiență de gameplay bună.

Pe primul loc, la acest capitol, stă bineînțeles orașul New York, replicat în mare parte cu exactitate de Insomniac Games. Clădiri, străzi, mașini, magazine, cluburi, parcul central, podul emblematic, clădirea Chrysler, e.t.c., le găsiți în joc plus alte chestii bonus printre care și clădirea Avengers. Vei avea șansa să le recunoști printr-un bonus, dintre cele de care vă ziceam mai sus, care constă în fotografierea acestora. Misiuni vor fi pe mai multe perioade ale zilei (răsărit, apus, prânz) dar și pe perioada nopții. Nu există un ciclu continuu zi-noapte, dar misiunile “au grijă” să nu duci lipsă.

Cocoțatul în vârful celor mai înalte clădiri, e posibilă (te poți urca și duce pe unde vrei), iar de acolo vei avea panorame superbe, printre stoluri de porumbei, în lumina razelor de soare. Este adevărat, nu poți intra în clădiri (decât în cele care permite povestea de bază) și nu vei putea conduce mașini cum sunt posibile parțial în Grand Theft Auto V, dar sincer nici nu e nevoie. Acțiunea are loc pe străzi și străduțe, deplasarea se face pe și printre clădiri pe pânza de păianjen, e exact tot ceea ce ai nevoie și o să vezi singur asta.

Atenția la detalii se vede direct pe Spidy și costumațiile sale și nu-mi amintesc să fi întâlnit vreun glitch sau vreo “aberație” grafică/vizuală. Totul e așa cum ar trebui să fie. NPC-urile și mașinile, însă, la un moment dat devin plictisitoare, dar nu vei avea timp să te gândești la asta pentru că vei fi ocupat să faci combouri peste combouri și să încerci să-i scoți pe nefericiți din schemă în cel mai mișto mod.

Concluzie

Pot spune că încă de la minutele acelea multe de gameplay care am fost surprinși la E3, interesul a fost menținut constant prin fel de fel de trailere, imagini și clipuri din Marvel’s Spider-Man, mai ales pentru luptele și atmosfera perfectă pentru un joc cu Spider-Man și l-am așteptat cu nerăbdare. Mi-au fost depășite așteptările? A fost sub așteptări? (Iar întrebări?! 🙂 ). Ei bine, pot spune că am primit exact ceea ce așteptam: un joc echilibrat din punct de vedere al elementelor RPG, tehnic atent îngrijit dar fără a putea fi comparat cu alte jocuri unde grafica uimește și o structură auditivă care se asortează perfect cu atmosfera din joc. Povestea nu este nici ea cine știe ce capodoperă scenaristică, dar are o desfășurare interesantă prin dinamică și personaje (unele surpriză) și pot spune cu mâna pe inimă că este cu adevărat un joc Spider-Man, atât prin ochii unor cititori de benzi desenate cu personajul cât și pentru amatorii de jocuri de gen.

În altă ordine de idei s-a confirmat că jocul va primi DLC-uri, primul urmând să sosească din 23 octombrie și poartă numele de The City That Never Sleeps și mai aveți timp să plasați pre-order până pe 7 septembrie pentru Marvel’s Spider-Man din PlayStation Store care aduce bonus costume noi pentru Spidy, respectiv puteți alege dintre a cumpăra versiunea Standard, Digital Deluxe (include The City That Never Sleeps) și Collector’s Edition (include ce conține Digital Deluxe plus statuetă realizată de Gentle Giant, mini-artbook, sticker și carcasă Steelbook) care vin și ele cu bonusuri la pre-comandă.

Tocmai a fost anunțat oficial că va exista și un patch Day One gratuit care va introduce în joc Photo Mode, așadar din 7 septembrie vom putea să ne facem nelipsitele selfie-uri.

Mulțumesc PlayStation România.

Trailer

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.