• Mama – Carmen Lopăzan
  • Skua – Ionuț Grama
  • Cerb – Gabi Costin
  • Oaie – Olimpia Mălai
  • Șoricescu – Cristi Balint
  • Sloey – Tudor Dobrescu

Creatorii animației “Legends of Valhalla – THOR“ ne invită într-o aventură animată perfectă pentru întreaga familie! PLOEY – INIMĂ DE VITEAZ e povestea unui pui de fluierar care nu reușește să învețe să zboare, așa că e abandonat de familia lui când vine timpul migrației de iarnă. Cu ajutorul prietenilor săi, Ploey își va pune la bătaie toate abilitățile pentru a trece peste frigul arctic, dar și pentru a scăpa cu viață din calea unor inamici periculoși.

PLOEY – You Never Fly Alone / “PLOEY: Inimă de viteaz” vă invită să faceți cunoștință cu câteva specii de animăluțe care fac parte din săraca faună a Islandei. Animația prezintă povestea plină de peripeții a unui pui de fluierar auriu. De ce un fluierar auriu? Pentru că în cultura populară a insulei se spune că această specie de pasăre a vestit prima prezență a primăverii în Islanda. Micul nostru protagonist prinde viață în timpul sezonului de vară, perioada specifică familiei lui de fluierari. Timid, Ploey (Plúi) încearcă să se adapteze în lumea surprizător de agitată a unui ecosistem foarte plăcut din punct de vedere vizual și auditiv. Aici se contopesc peisaje rurale cu cele salbatice într-o armonie de culori și sunete ce îi fac pe micuții noștri spectatori să-și aducă aminte de viața la țară petrecută alături de bunici. Astfel facem cunostință cu câteva din activitățile “obișnuite” ale animăluțelor noastre, o pisică cu o perseverență de invidiat ce aleargă neîncetat după cinci păsărele enervant de vorbărețe ce par a fi ieșite din același ou, pui de fluierari ce merg la școală sau părinți ce-și fac tura de veghe pe vocea de radio a unui arici. Toate acestea reușesc să transforme ecosistemul nostru într-un adevarat colț de rai, cel puțin la nivelul solului, căci în văzduhul nu prea îndepărtat persistă pericolul suprem pentru toată suflarea, maleficul Umbră (un prădător cu atitudine elegantă dar cu ușoare urme de depresie) și acoliții săi, doi corbi și un vultur pleșuv la propriu cât și la figurat. Totul se schimbă odată cu venirea toamnei când în urma unor evenimente nefericite, Ploey se vede părăsit de familie și lăsat singur în neputința sa de a zbura. Personal, mi-a plăcut schimbarea dramatică dintre anotimpuri, atmosfera tăcută și vântul rece lăsând de înteles de fapt cât de fragede sunt micile viețuitoare în fața naturii câteodată neiertătoare.

“Sunt două tipuri de păsări, cele care zboară toamna spre sud, ca noi, și cele care nu au curaj să o facă” sunt cuvintele ce-l fac pe micul nostru erou să cunoască vitejia chiar și în momentele dificile din frageda sa viață. Cuprins de singurătate și frig, își ia inima în cioc și pornește într-o odisee arctică spre un tărâm legendar și călduros în inima unui munte aparent de nepătruns. Atmosfera se transformă total, iar iarna pune stăpânire pe ținut. Obscuritatea imaginilor pe timpul nopții începe să mă convingă de faptul că proiecția 3D a animației lasă de dorit și pare mai degrabă o convertire din 2D în 3D. Tot legat de imagine, am observat momente când personajele erau bine realizate grafic dar detaliile mediului înconjurător era reprezentate modest și momente când situația se inversa. În schimb sunetul s-a prezentat mai mult decât decent (o bilă albă pentru cinema care a optat pentru un volum mai mic în boxe pentru siguranța auditivă a copiilor din sală). Am primit chiar și câteva momente de musical scene plăcute. Cât despre dublajul în limba română, cred că e printre puținele animații care m-a convins mai mult decât vocile originale în limba engleză.

La nivel de plot începutul e convingător, cel puțin pentru copilul meu care a savurat din plin toată bunadispoziție din prima jumătate a animației. Însă pe parcursul celeilalte jumătăți, scenariul se scufundă într-o lipsă de creativitate și originalitate, cu clișee pe alocuri și în unele momente monoton încât să-l provoace pe băiețelul meu la o ședință de căscat. Din fericire astfel de momente au fost rare, iar prezența unor personaje bine construite ne-au ținut în priză până la final. Cum ar fi Giron, o potârniche polară cu o condiție fizică deloc de invidiat dar care pare a se descurca de minune pe timpul iernii, Șoricescu, un rozător italian probabil sătul de pizza, și în final o vulpe ușor maniacă cu aere de masterchef.

Am apreciat tentativa de a combina comedia cu dramatismul situației dar au fost multe momente când nu s-a simțit o sincronizare suficient de bună încât să ne transmită acel gust dulce-amărui din progresia personajelor spre destinația finală. În schimb, am reținut câteva replici bune pe care vă invit să le încercați în comunicarea cu proprii voștri copii, căci esența filmului este despre acel moment al vieții lor când nu doar prezența voastră contează ci și ceea ce le transmiteți prin exemplu personal. Știm cu toții că la un moment dat copii vor fi sprijiniți doar de amintirea noastră.

Pentru astfel de motive merită vizionat împreună cu toată familia. Bineînțeles, cu sucul și popcornul din dotare. Deși vizual și scenaristic se putea mult mai mult, animația se prezintă decent, cel puțin asta am observat în atitutinea copiilor la ieșirea din sală.

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. PLOEY – You Never Fly Alone / “PLOEY: Inimă de viteaz” va rula la cinema din 21 septembrie și este distribuit în România de Ro Image.

Recenzie realizată de Cătălin Balau