“Nu doar că este unul dintre cele mai bune COD-uri din ultimii ani ci în prezent, probabil, unul din cele mai bune shootere competitive pe care le-am jucat datorită schimbărilor aduse în această nouă intrare în serie.”

Gen: Acțiune, Multiplayer

Lansare: 12 octombrie

Studio: Activision

Distribuitor: Activision-Blizzard România

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

Clasificare: I.M

“On October 12, the world goes black. It’s time to soldier up. For Black Ops at its best.”

unul dintre cele mai bune shootere competitive

Nu ştiu dacă am zis chestia asta şi când am scris despre beta dar o să repet, sunt prima persoană care nu avea încredere că un Call Of Duty poate să funcţioneze fără STORY şi uite că m-am înşelat amarnic. Nu doar că este unul dintre cele mai bune COD-uri din ultimii ani ci în prezent, probabil, unul din cele mai bune shootere competitive pe care le-am jucat datorită schimbărilor aduse în această nouă intrare în serie.

Black Ops 4 nu doar renunţă la campania single player ci şi se întoarce înapoi la elementele de bază a unui run and gun în first person. Nu mai avem wallrunning, nu mai avem jetpack-uri double, triple, bilionziple jump-uri şi alte minunăţii tehnice cu care să aglomereze jocul şi pariază pe standard. Cred că singura abilitate care nu se găsea în Black Ops 1 mai deosebită, dar nu sunt 100% sigur, este cea de a aluneca pe jos în timp ce alergi. Asta este tot. Am zis că pariază pe standard şi aici mă refer nu doar la modelul clasic de run and gun ci şi la ce se poartă acum şi a devenit norma, eroi specifici cu abilităţi specifice, cum vedem în Overwatch sau cum vedem în Rainbow Six Siege pentru partea cu multiplayer. Fiecare diferit, există o grămadă de variante de a combina o echipă în oricare din modurile pe care le oferă jocul la partea multiplayer.

Multiplayer-ul are două categorii, cea normală şi cea hardcore şi la fiecare din ele avem mai multe moduri, precum Team Deathmatch, Free For All sau acestea mai noi cam Heist sau Control. Datorită schimbărilor aduse jocului, indiferent ce mod ai alege sau cum îţi place să joci, eu personal prefer doar hardcore – o să realizez că nivelul competitiv este destul de ridicat şi totul se bazează pe skill, atenţie şi o înţelegere a hărţilor destul de bună pentru a avea succes şi a duce meciul spre victorie. Spun chestia asta şi probabil am mai menţionat-o pe undeva sau cuiva, este foarte important să înţelegi team work-ul şi ce înseamnă să lucrezi împreună măcar cu unul din coechipierii tăi, chiar dacă nu ai cum să te comunici cu el, întotdeauna există soluţii, cum ar fi să te iei după el şi amândoi alergaţi într-o direcţie în timp ce el verifica dreapta tu te uiţi stânga sau în spate. Nu ai nevoie de comunicare ai nevoie de înţelegere a jocului şi hărţilor, care sunt 14 la număr, am impresia şi nu sunt chiar atât de diferite. Există o anumită verticalitate, dar nu exagerată, la fel cum şi colţuri şi puncte de stat la pândă. Sunt mai deschise sau mai aglomerate şi tu, tot ce trebuie să înţelegi este, pe lângă operatorul pe care îl alegi ca loadout, să ai pentru hartă şi în ciuda faptului că armele automate sunt o alegere întotdeauna bună, câteodată un shotgun, de care am fost omorât de câteva ori de la distanţe la care credeam că supravieţuiesc , îţi pot aduce killstreak-ul mult mai rapid.

Partea cu zombies nu m-a prins prea mult, dar asta este o alegere personală, nu m-a atras niciodată modul ăsta şi chiar dacă sunt mai multe hărţi, 3 la număr, are şi un fel de story dar e cam ciudat de urmărit pentru că este din dialogul personajelor şi aşa, tot ce pot să spun este că nu aş alege în mod activ să petrec foarte multe ore. De plictiseală şi de omorât timpul este ok, dar consider că nu aduce nici un fel de aport care să mă ajute ca player în modurile care mă interesează cu adevărat. Sunt absolut sigur că este mult mai distractiv dacă toţi 4 vă cunoaşteţi şi intraţi într-un meci sau trei de weekend aşa, dar eu am jucat cu necunoscuţi şi toată lumea este peste tot fără o coordonare anume. La fel ce pot să spun despre modul ăsta este că nu văd prea multă îmbunătăţiri. Se simte la fel ca Zombies din Black Ops 1 numai că s-au schimbat personajele, hărţile şi câteva amănunte pe care le veți vedea când veți juca.

Cireaşa de pe tort a jocului – partea pe care s-a concentrat totul atât de mult, este noul mod Battle Royale numit Blackout, care în ciuda faptului că piaţa este aglomerată de jocuri gen BR, Call Of Duty, cum am mai zis şi altă dată, a reuşit să obţină un produs finisat, complet şi distractiv din prima. Cu cele 3 moduri, Solo, Duo şi Squad, Blackout te lansează pe o hartă măricică, plină de perks, pe care recomand să le activaţi din momentul în care le-aţi luat, că nu se ştie cât de mult vei supravieţui, arme diverse şi locuri în care să îţi aştepţi inamicii să vină cu o atenţie destul de interesantă la detalii pentru ceea ce este. De câte ori m-am jucat Blackout, chiar dacă am pierdut viteza cu care m-am reîntors într-un meci nou, a fost incredibilă, fără prea mult timp de aşteptare în ”lobby” în pre-match sau în orice. Se mişcă repede, se mişca corect totul şi nu am întâmpinat în acest mod niciodată o problemă (în Zombies am primit un disconnect brutal). Nu pot să spun nimic mai mult decât să laud alegerea făcută şi atenţia acordată acestui mod, care cu siguranţă o să aducă mai multă lume seriei.

În ciuda faptului că nu am întâmpinat game breaking glitches sau alte probleme tehnice jocul nu este neapărat perfect. Suferă de aceeaşi problemă că toate până acum, că este o copie mai bună sau mai rea a Modern Warfare-ului (din punctul meu de vedere). Au trecut atâţia ani şi jocul se joacă cam tot la fel, armele sunt diferite şi au un sunet corect, chiar nu am menţionat până acum cât de bun este sound design-ul la tot, dar pe lângă micile îmbunătățiri grafice şi atenţia la detalii, jocul este la fel ca celelalte. O altă problemă sunt hărţile, chiar dacă nu sunt doar 5 sau un număr mai mic, la un moment dat realizezi că se cam aseamănă şi dacă nu este un oval cu 3 posibile drumuri este un pătrat cu mai multe, sau chestii asemănătoare. Nu sunt foarte mult gândite ca structură şi de aceea şi verticalitatea este… dar nu prea. Ai vantage point-uri în multe din hărţi dar câteodată o să observi că toată lupta se va concentra pe o singură arteră a hârtii şi se va transforma într-un fel de trench war unde or să se lupte sudul cu nordul. Sper de asemenea să mai introducă specialişti sau operatori (sau cum se numesc), chiar dacă toţi au armele lor specifice şi aşa jocul ar mai putea beneficia de mai multe elemente de a produce puncte. Şi ultimă problemă a mea personală este modul Zombies dar nu pot să spun nimic neapărat rău despre el în afară de faptul că mi se pare trecut.

Call of Duty®: Black Ops 4

Foarte multe de spus nu prea sunt pentru că, din nou, Call Of Duty: Black Ops 4 trebuie să fie jucat nu citit sau văzut. Trebuie încercat şi formată o părere personală, că poate nu te-ai mai jucat intens un multiplayer de Call Of Duty de la Modern Warfare 2 încoace şi toate celelalte pe care le-ai încercat nu ţi-au lăsat decât un gust amar, însă revenirea asta la ce înseamnă cu adevărat un shooter competitiv îţi va reaprinde cheful de a intra într-o luptă şi alta şi alta şi alta.

Call of Duty®: Black Ops 4

Recenzie realizată de Silviu Tănase (PlayStation 4 Pro).

Mulțumesc Activision-Blizzard România.