Studio: Rectangle Productions

Distribuitor: Independenta Film

Clasificare: I.M.

Sofia Boutella … Selva
Romain Guillermic … David
Souheila Yacoub … Lou

Relaţia mea cu filmele lui Gaspar Noé este una de Love (ha-ha) Hate, pe o parte recunosc că este un regizor extrem de talentat, unul din cei mai buni la ora actuală când vine vorba de filme artistice într-o mare de blockbustere şi popcorn flicks. Dar în acelaşi timp susţin că are momente în care este doar un snob pretenţios şi filmele că Into The Void sau Love 3D sunt nişte mari creaţii egocentrice prin care îşi expune talentul şi potenţialul. Dar când vorbim de Climax, am intrat un om în sală şi am ieşit complet altul.

Climax este o experienţă pe care nu o voi mai putea reproduce şi un film pe care nu îl voi mai putea vedea pentru că în momentul în care am ieşit din sala de cinema am rămas în minte cu un fel de concert despre care se vă vorbi de-a lungul timpului. Una este când eşti prezent acolo live şi alta este când te uiţi pe DVD/Blu-ray la concertul înregistrat, iar când vine vorba de filme de multe ori, să te uiţi la unul din comoditatea canapelei sau patului tău nu se aseamănă nici pe departe de experienţa dintr-o sală de cinema. Acesta este un film de văzut doar şi numai la cinema. Ecranul mare îmbunătăţeşte fiecare cadru şi amplifică fiecare senzaţie de la euforie la paranoie progresivă şi delir prin care te ghidează filmul. Talentul lui Noe este în plină glorie și aş mai vrea să spun că este curajos, dar deja se știe că a stabilit un anume model pentru filmele sale. Filmul de față este aproape explicit – zic aproape pentru că nu este LOVE 3D explicit -, atât la modul vulgar cât şi în cel în care nu se fereşte de la nimic şi camera întotdeauna este concentrată asupra faptelor care se desfăşoară.

Am început să mă uit la Climax cu gândul că o să fie un exerciţiu de personaje şi mişcare, deoarece îţi dă senzaţie de constantă mişcare imediat după scena în care îţi introduce toate personajele. Dans, muzică şi tot felul de mişcări ale personajelor, ale camerei, ale relaţiilor între multe personaje din care pot să spun că o ştiam doar pe Sofia Boutella, pentru care am şi vrut să văd filmul, mai mult decât pentru Gaspar Noé. Dar după o scenă, care s-ar putea compara cu masa care se învârte a lui Tarantino, doar că fragmentata în care actorii interacţionează unii cu alţii şi vorbesc despre diverse lucruri pe care aş prefera să nu le reproduc. Însă m-am înşelat. M-am înşelat amarnic crezând că o să fie doar un exerciţiu cinematic, când a început să plonjeze în psihologia omului şi a grupului, când a devenit un joc de culori într-un ambient de delir, când a devenit paranoic într-o stare de euforie în care toate sunt transmise celui care se uită la o scară de aproape 1:1. Delir, psihoză, relaţii interpersonale şi moarte.

Delir, psihoză, relaţii interpersonale şi moarte

Chiar dacă ceea ce spun eu acum pare foarte vag, în momentul în care ajungi şi vezi despre ce este vorbă o să înţelegi. Este genul de film pe care trebuie să îl vezi nu să îl explici sau să-ți fie povestit. Este o senzaţie undeva între beţie şi nebunie, haos şi linişte. Zgomotul de fundal la fel ca şi steagul Franţei, rămân ca personaje care doar fac un act de prezenţă, la fel ca spectatorul, la o poveste care nu o să fie pentru toată lumea şi răbdarea o să aibe un pay-off destul de bun. Adevărul este că filmul nu plictiseşte pentru că nu ai timp nici să respiri odată ce ai intrat în dansul frenetic al participanţilor la acest proiect. Şi cu ce vreau să închei acest film este cu “Chapeau monsieur Noé, chapeau.”

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Climax rulează din 16 noiembrie la cinema și este distribuit în România de Independența Film.