Moromeții 2 – Recenzie

Distribuitor: Transilvania Film

Ion Caramitru
Paul Ipate
Horațiu Malaele
Oana Pellea
Andi Vasluianu

Moromeții 2 continuă povestea familiei lui Ilie Moromete, din satul din Câmpia Dunării, și-l are în prim-plan pe mezinul Niculae. Peste lumea pe care o cunoșteau, în care cel mai important lucru era să ai pămînt pe care să-l muncești, trecuse un război. Toată ordinea vieții lor se schimbă o dată cu venirea noului regim, care propovăduiește egalitatea. Se șterg diferențele într-un mod forțat și violent, iar albul devine negru și invers.

Moromeții 2 este o dramă românească, regizată de Stere Gulea, o adaptare a celui de-al doilea volum al lui Marin Preda, precum și a altui roman al său, Viața ca o pradă.

Un film își capătă cu adevărat numele prin personajele create. Deși este vorba de „un film istoric”, pe spectator îl interesează trăirea personajelor care sunt mai bine conturate și anume Moromete, fiul său, Niculae, cea de-a doua soție (Catrina) și Țugurlan (din capitolul Poiana lui Iocan, din primul volum).

Moromete nu mai e atât de filosof ca în prima parte, fiind mult mai pragmatic – poate și din cauza noilor vremuri, să nu uităm că la putere erau comuniștii. Niculae este o fire retrasă, printre cărți, trăiește într-o realitate a sa, singura ființă care îi conferă realitate este iubirea pentru Ilinca. Catrina este o femeie care ține la Moromete, dar e copleșită de grijile vieții. Feminitatea ei este accentuată de sentimental de gelozie față de o posibilă (fostă) iubire a lui Moromete – sora primei soții. Acest aspect o face credibilă ca personaj. Țugurlan rămâne același bun prieten cu Ilie Moromete, cunoscut pe vremea când comentau ziarele și „făceau politică” în Poiana lui Iocan – criticau guvernul, oamenii politici… – ceea ce, pe vremea comunismului, era interzis.

Celelalte personaje par doar schițate în film; poate de aceea actorii nu au reușit să intre în totalitate în pielea personajelor, iar personajele principale nu sunt atât de convingător realizate și e greu de spus dacă asta se întâmplă din cauza dialogurilor sau a modului în care scenaristul leagă întâmplările.

Personajele din cel de-al doilea plan fac o impresie mai slabă, iar aici poate fi și vina interpreților – ei nu simt ca niște țărani. Ar fi fost mai bine să fi procedat cum au făcut pe vremuri regizorii din Neorealismul Italian, alegând pe câțiva dintre tinerii satului și punându-i să joace fiecare câte un rol. Poate ar fi jucat mai bine. Măcar am fi resimțit fiorul autenticității personajelor. Există mici conflicte între personajele din film, dar nu se simte dramatismul sau chiar tragicul din primul film Moromeții. Nu putem ști cauzele, dar nu putem să nu vedem rezultatul.  Într-un final, nu este vorba de o calitate îndoielnică, ci pur și simplu de un film mai puțin reușit, dacă e să-l comparăm cu prima parte. Poate tocmai de aceea, în afara celor patru personaje principale, nu există personaje cu un contur pregnant, care să le facă de neînlocuit. Figurile lor se văd ca de la o oarecare distanță, ușor estompate, fără a fi clar conturate. Totuși, ele alcătuiesc un personaj aparte, un personaj pe care l-am numi personajul colectiv al filmului.

Meritul regizorului Stere Gulea este de a fi orchestrat un film bun, în care sunt de reținut mai multe aspecte. Jocul firesc al actorilor, succesiunea micilor episoade, sugestia adevărului istoric – să nu uităm că acțiunea se petrece după finalul celui De-al Doilea Război Mondial -, dramele interioare, toate acestea în imagini excelente. Operatorul a colaborat foarte bine în această privință cu maestrul Stere Gulea.

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Moromeții 2 rulează din 16 noiembrie la cinema și este distribuit în România de Transilvania Film.

Moromeții 2 | Trailer | 16 noiembrie

30 de ani mai târziu, autorii celebrului Moromeții (1987) se întorc la locul faptei ? Povestea continuă! Vino s-o afli din #16noiembrie

Publicată de Morometii 2 pe Joi, 11 Octombrie 2018