The Grinch – Recenzie

Studio: Illumination Entertainment

Clasificare: A.P.

Benedict Cumberbatch … The Grinch (voce)

Pharrell Williams … Narator (voce)

Rashida Jones … Donna Who (voce)

Cameron Seely … Cindy-Lou Who (voce)

Pentru că, pe an ce trece, Crăciunul din orășelul Cinești devine tot mai colorat, mai agitat și mai zgomotos, deranjându-i, astfel, liniștea confortabilă în care viețuiește, Grinch decide să fure odată pentru totdeauna Crăciunul. Pentru asta, se va deghiza în Moș Crăciun, își va înhăma cei doi “reni” la sanie, și va purcede la treabă.

În același timp, Cindy, o fetiță a cărei sărbătoare preferată e Crăciunul, plănuiește să-l prindă pe Moș Crăciun, ca să-i spună personal că este recunoscătoare pentru că are o mămică ce muncește din greu ca să aibă grijă de ea singură.

Oare va reuși Cindy să-l prindă pe Moș Crăciun? Dar Grinch va reuși, oare, să reducă la tăcere micul orășel Cinești?

Eroul nostru, inventat de Dr Seuss și ecranizat în anul 2000 “How the Grinch Stole Christmas” apoi readus pe marile ecrane anul acesta sub formă de animație reușește și de această dată să devină un personaj foarte simpatic în ciuda caracterului sau neobișnuit. Și asta pentru că oferă un contrast spumos între ceea ce vrea să transmită prin dramatismul său și modul comic în care o face de fapt. Chiar dacă intențiile sunt greu de acceptat de către public, acțiunile sale sunt teribil de amuzante, aproape toate evenimentele ce-l implică se transformă în miniaventuri haioase. Recunosc, că deși am încercat să par mai sobru față de publicul junior din sală, au fost momente când râsul meu exploda pur și simplu sub presiunea abținerii. Și da, din punctul meu de vedere, atracția principală a animației este Grinch, în special pentru modul în care i s-a conturat personalitatea. Însă, din păcate, la nivel de plot filmul are valoare doar în scenele în care el este implicat, pentru că în celelalte situații în care scenariul se îndreaptă spre alte personaje, devine monoton și lipsit de substanță. Bineînțeles sunt și ele prezente și au un rol important precum fetița Cindy Lou Who, însă prezența lor e fadă și neconvingaroare. Partea bună e că Grinch ocupă cam 75% din durata animației. O animație cu o imagine bună, veselă, tipic Crăciunului, poate orașul mi s-a părut cam deochiat exagerând cu elemente de decor și lumini mega-hiper-multicolore. Până la urmă vorbim despre un Crăciun dintr-o perspectiva “americană” mai mult comercial și mai puțin rafinat ca cel din Praga sau Moscova, de exemplu. Poate a fost intenționat pentru a induce ideea că totuși pe undeva în Grinch există un sâmbure de adevăr în ceea ce privește modul în care, câteodată, oamenii se pierd în detalii materiale și mai puțin spirituale.

La nivel de sunet, dublajul în limba română mi s-a părut modest, mult inferior vocilor originale. În special cea a naratorului care m-a scos din minți cu modul în care “povestea” exact ce se întâmplă în acel moment, ca pentru un public neavizat. În schimb coloana sonoră e superbă, predominând jazz-ul tipic perioadei respective cu nume precum Jackie Wilson, The Supremes, Pentatonox sau Bob Malone. Printre altele, mi-aș fi dorit să aflu mai multe detalii despre anumite aspecte din viața lui Grinch. De exemplu, cum a ajuns să locuiască în vârful muntelui, care este povestea cântecelor la acea mega-orgă sau cum a ajuns un cățel așa adorabil să se atașeze de un personaj ca el.

“Grinch” poate fi considerată animația anului dacă ar fi să trecem cu vederea peste superficialitatea la anumite capitole și unele scăpări din scenariu. În schimb morocănosul verde și păros poate candida cu succes la cea mai bună creație a unui personaj animat.

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. The Grinch / “Grinch” rulează din 23 noiembrie la cinema și este distribuit în România de Ro Image.