“Umorul (uneori forțat) al lui Rico, numărul mare de misiuni și ore de joc și libertatea și spațiul vast și diversificat oferite de orașul Solis și o poveste cât de cât interesantă și piperată de misiuni secundare diverse, alături de modurile grapping hook-ului, sunt doar câteva motive pentru care merită să rămâi alături de seria Just Cause.”

Gen: Acțiune, Third-Person

Lansare: 4 decembrie

Studio: Square Enix Ltd

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

Clasificare: 18

Având acţiunea plasată în Solis, o regiune fictivă din America de Sud, Just Cause 4 duce nivelul de distructibilitate şi mecanicile de fizică unice la un nou nivel prin introducerea tornadelor şi a altor evenimente meteorologice extreme.

Just Cause 4 include 4 biomuri distincte: pădurea tropicală, câmpia, zona alpină şi deşertul. Fiecare dintre cele 4 biomuri includ evenimente meteo simulate integral, iar jucătorii vor avea parte de o experienţă cu adevărat unică în timp ce traversează această lume variată şi complexă.

Rico Rodriguez revine în Just Cause 4, alături de paraşuta, wingsuit-ul şi grapple hook-ul, care va fi complet customizabil şi va avea noi funcţionalităţi, devenind astfel cea mai puternică şi creativă unealtă folosită vreodată de către jucători.

Noul motor Apex stă la baza jocului Just Cause 4 şi oferă cele mai interactive şi extreme simulări meteorologice văzute vreodată într-un joc video, alături de efecte vizuale incredible, fizică inegalabilă şi posibilităţi nelimitate de creaţie.

Just Cause

Nebunia a început în 2006 când Avalanche Studios venea pe piață cu un joc open world de genul third-person action adventure, Just Cause, în care aveam să-l cunoaștem pentru prima oară pe legendarul Rico Rodriguez care intră în luptă împotriva diferitor facțiuni care vor să subjuge populația unor locații din Caraibe, Mediterană, America de Sud și Sud-Estul Asiei inspirate din realitate. Debutul a prins bine la jucători, căci seria s-a întins până în momentul de față cu încă 3 sequel-uri: Just Cause 2 lansat în 2010, Just Cause 3 în 2015 și acum Just Cause 4 în 2018.

Seria de jocuri a fost lansată pe platformele PlayStation (2,3,4), PC și Xbox 360 și Xbox One, iar de distribuiție s-au ocupat Square Enix și Eidos Interactive.

Ce a făcut jocul să se diferențieze de alte jocuri de gen a fost, pe lângă libertatea de mișcare într-o lume open-world, posibilitatea de a folosi mai multe mijloace de transport, fie ele aeriene, terestre sau acvatice, simbolul jocului fiind însă un grapping hook cu care practic Rico se poate agăța de orice vehicol și poate parcurge rapid distanțe cu ajutorul lui.

Just Cause 4

Povestea

În Just Cause 4, Rico ajunge într-o zonă fictivă din America de Sud numită Solis, unde vremea e destul de schimbătoare, după ce aude că tatăl său ar fi avut o legătură cu The Black Hand – un grup de mercenari, sub tutela lui Salvador Mendoza (din Just Cause) și Sebastiano Di Ravello (din Just Cause 3) condus de Gabriela Morales. În încercarea de a descoperi legătura dintre tatăl său și acest grup de mercenari care subjugă Solis-ul, Gabriela face greșeala de a-l amenința pe Rico să stea deoparte declanșând un război personal pentru acesta.

Meniul

Imediat după ce apăsăm pe butonul X de pe controller (recenzia a fost făcută pentru versiunea de PlayStation 4 Pro) în meniu avem acces la câteva setări unde putem modifica după plac parametrii și anume, avem acces la posibilitatea de subtitrare, muzica și sunet (inclusiv muzica din mașini), jocul are suport HDR (pentru cei cu PS4 Pro) și poți modifica parametrii și aici și avem și o categorie de Skin unde poți personaliza atât wingsuit-ul lui Rico cât și parașuta.

De asemenea avem o categorie și pentru conținut nou unde vor apărea probabil și DLC-urile și ce alegi să mai cumperi din magazin.

Gameplay

Jocul începe cu Rico într-un peisaj de munte, noaptea, zăpadă. În drumul tău pentru a distruge un laborator eDEN Corporation unde se lucrează la fel de fel de experimente printre care și unul de manipulare a vremii, jucătorul are parte de un tutorial despre controlul personajului, al armelor, ați prins voi ideea. La doar un pas ca Rico să ajungă la destinație este doborât și se trezește pe teritoriul Solis unde află de The Black Hand și are o primă confruntare cu “șefa” acestuia, Gabriela Morales.

Aventura începe pentru Rico care are două misiuni principale: să descopere adevărul despre tatăl său și a trecutului acestuia și s-o prindă pe Gabriela și să elibereze Solisul de tirania The Black Hand.

Controlul și acțiunile personajului sunt cele cu care ne-am obișnuit și în jocurile anterioare numai că acum avem mai multe funcții pentru grapping hook și-l putem customiza cu mai multe acțiuni printre care să tragă cu sfori și să ridice inamici/obiecte în aer sau în locațiile unde se atașează celălalt capăt al sforii. Probabil acum vă gândiți că acțiunile vă sunt familiare și nu greșiți căci am mai văzut inamici ridicați de baloane și în Metal Gear Solid.

Controlul devine poate un pic mai sensibil atunci când Rico planează cu gliderul, parașuta sau vehiculele aeriene, dar nu este nimic din care să-ți faci grijă că nu te vei descurca. Controlul mașinilor și bărcilor, este, de asemenea, chiar ok. Totul ține, ca și până acum de îndemânare și câteodată și de răbdare.

Și pentru că tot am deschis discuția de vehicule, în aer avem acces de la elicoptere de transport oameni și marfă, elicoptere de atac și până la avioanele cu reacție cu care ne-a obișnuit seria. Glider-ul este și el parcă mai agil și acum îi poți pune skin-uri, iar parașuta își face treaba cu brio atunci când te “teleportezi” între locații, sari de la înălțime sau o folosești împreună cu grapping hook-ul. Și aceasta poate fi schimbată d.p.d.v. vizual cu ajutorul skin-urilor.

La sol și pe apă, avem o mulțime de vehicule, de la bărcuțe, iahturi și până la Jeep-uri, camioane, muscle cars, mașini sport și de viteză, motociclete și scutere.

Fiind vorba de un joc Just Cause nu lipsesc nici armele de foc, într-un număr destul de mare începând de la pistol și până la arme automate, lansatoare de rachete/grenade – toate cu câte un foc secundar. Când e vorba de lupta de aproape, lucrurile se schimbă radical, singura lovitură posibilă fiind cu ajutorul frânghiei cu cârlig de la grapping hook cu care poți executa o lovitură scurtă, de multe ori ineficientă dacă ești prins între 2 sau mai mulți inamici. Oricum, ideea e să stai la distanță de aceștia.

Inamicii sunt de mai multe clase, pornind de la soldații de rând și până la adevărate obstacole blindate pe care trebuie să-i ataci într-un anumit mod pentru a putea să-i scoți din peisaj. AI-ul acestora nu mi s-a părut cel mai extraordinar văzut până acum în jocuri, ei se apropie de tine cât mai mult și încearcă să te scoată din ascunzătoare, dacă stai prea mult acolo, cu ajutorul grenadelor, iar lupta împotriva lor poate fi amuzantă dacă experimentezi cu grapping hook-ul fel de fel de acțiuni. Nu prea vei avea această ocazie, însă, căci aceștia vin mulți deodată deci voi opta probabil la armele de foc din dotare.

Harta este împărțită pe mai multe zone ocupate de The Black Hand și le poți debloca dacă eliberezi anumite zone ocupate de aceștia și faci misiuni secundare. Eliberarea zonelor ocupate, respectiv distrugerea structurilor roșii (The Black Hand) va umple un fel de bară (Chaos Bar) care va aduce oameni și putere de atac (Squad Reserves). Aceștia sunt necesari pentru a proteja zona eliberată și pentru a putea înainta/debloca alte zone de pe hartă.

Misiunile secundare nu sunt foarte variate, după cum spuneam, constau în atacarea, distrugerea și preluarea zonelor The Black Hand de pe hartă, iar misiunile poveștii principale pot fi făcute doar dacă zonele de pe hartă sunt deblocate și curățate de “roșu”.

Ideea este să produci cât mai mare haos și distrugere, dar atenție că o mică explozie a unei mașini sau distrugerea unei clădiri va atrage roșii, cu mașini, cu elicoptere și multă putere de foc, deci un lucru important ar fi să nu stai niciodată pe loc. La fel se întîmplă și când furi o mașină sau elicopter roșu, va atrage și mai mulți care te vor urmări (chiar și cu mici drone de atac) și vor face totul pentru ca să te doboare.

Inventory

Jocul poate părea la prima vedere un simplu shooter, dar lucrurile iau o întorsătură “strategică” și oarecum ușor spre RPG după apăsarea touch-pad-ului de pe controller.

Avem aici întregul Solis (Map) divizat pe bucățele, pentru fiecare bucățică trebuind să lupți și să o domini, odată ce ai reușit cu o bucățică, în funcție de numărul de Squad Reserves, poți avansa mai departe unde se deblochează alte misiuni secundare respectiv continuă povestea principală. De asemenea, va fi disponibilă și posibilitatea de Fast Travel pentru a te parașuta mai rapid în zonele de interes.

În caz că rămâi fără arme sau mijloc de transport, pe parcursul jocului vei debloca mai mulți piloți pe care îi poți suplimenta (Supply Drop) cu anumite arme și vehicole (care la rândul lor se deblochează treptat) și îi poți chema să ți le aducă. După ce faci o astfel de solicitare, va dura o perioadă până poți chema din nou.

Tot aici, la inventory, ai acces și la Grapping Hook unde poți adăuga moduri noi și îți poți așeza pe plac cu ce butoane să fie acționate acestea. Nu pot fi setate butoate pentru toate modurile, așadar, în funcție de situația de nevoie, poți opta pentru câte 3 moduri, dispuse pe două rânduri, A și B, care pot fi comutate cu săgețile de pe controller.

Un alt meniu disponibil via Inventory este cel Feats, cu rol de galerie de trofee, unde afli detalii și statistici despre acțiuni importante din joc.

Tehnic

Din punct de vedere al sunetelor mi se pare că jocul de față e la un standard, să zicem, mediu, pentru că, cu toată că sunetele sunt acolo și nu ai ce să reproșezi de ele, lipsesc acele sunete care fac mediul înconjurător mai “immersive”. Spre exemplu dacă te afli într-o pădure sau pe munte te aștepți să auzi niște zgomote specifice (animale, păsări, vântul suflând puternic etc), ceea ce nu este cazul, dar pe de altă parte măcar este o muzică de fundal potrivită și interesantă. Atunci când se dezlănțuie haosul pe hartă, cu explozii, țipete, focuri de armă și elicoptere, jocul se încarcă cu foarte multe efecte auditive care, dacă ești pe căști, iar lupta durează mai mult pur și simplu devine foarte obositor. Din nefericire, pentru partea auditivă, astfel de situații de haos sunt destul de dese, deci va trebui să ori să suporți și să iei pauze între sesiunile de joc, ori pur și simplu să dai sonorul încet și să continui.

Din punct de vedere grafic, mi-a plăcut că nu s-a exagerat cu culorile – avem o paletă apropiată de cea naturală – chiar dacă jocul vine cu suport HDR, dar din păcate glitch-urile vizuale sunt deranjante, de vină fiind probabil noul motor grafic Apex, care, cu toate că el funcționează, mecanic/fizic vorbind, vizual este un mic dezastru. Texturile sunt spălăcite și se repetă (locatarii orașelor sunt același persoane, cu aceeași îmbrăcăminte) atât pentru NPC-uri cât și pentru elementele folosite pentru arhitectură și natură. Apa arată absolut oribil, natura (iarbă, copaci, frunze) sunt niște jpg-uri low-res, iar umbrele de multe ori nu sunt deloc, cel puțin lângă anumite surse de iluminare. Consider că acesta este cel mai slab punct al jocului, cu toate că sunt situații în care Solisul arată bine văzut de sus, iar acele efecte ale naturii (ex. tornadele) amestecate cu exploziile completează și ele o mică bucățică din aspectul plăcut al jocului. Într-o situație plină de explozii și haos, prins de frenezia jocului am decis ca în loc să fug de o tornadă masivă, să intru în ea să văd ce se întâmplă… dar m-am lovit de un perete invizibil, acesta fiind de fapt vântul și praful. Hilar. Inamicii se respawnează și apar din neant, iar dacă cumva mori și se reia jocul dintr-un punct pe care tu l-ai curățat anterior de inamici, acum apar din nou.

Concluzie

Dacă reușești să treci de partea întunecată a graficii și monotonia misiunilor, vei descoperi că Just Cause 4 este în stare să te facă să admiri frumusețea și freamătul orașului Solis și să trăiești acele sentimente de curiozitate a lui Rico pentru istoria din spatele trecului tatălui său, dar și furia pe care o activează Gabriela și The Black Hand pe care o vei transpune în joc prin haosul și puterea de foc.

Umorul (uneori forțat) al lui Rico, numărul mare de misiuni și ore de joc și libertatea și spațiul vast și diversificat oferite de orașul Solis și o poveste cât de cât interesantă și piperată de misiuni secundare diverse, alături de modurile grapping hook-ului, sunt doar câteva motive pentru care merită să rămâi alături de Just Cause și să speri că dacă va exista o a 5-a parte a seriei, va aduce poate mai multe elemente care să-l facă cu adevărat un nou titlu al seriei.

Just Cause 4 îl găsiți de astăzi în format digital pe GameShop.ro sau în PlayStation Store, Microsoft Store și Steam și retail în magazinele de specialitate.

Mulțumim Best Distribution