“O serie care a revenit în forţă şi un punct de pornire pentru lumea care începe să descopere aceste jocuri, dar este la fel de bun şi pentru fanii care au mai jucat şi restul jocurilor chiar dacă vor avea de trecut din nou prin tutorialele de ”how to”. “

Gen: Strategie

Lansare: 25 septembrie 2018

Studio: SEGA

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, Switch

Clasificare: 16

În anul 1935 EC, Europa a fost împărțită între Federație și Imperiu. În timp de armata Imperială domină partea de est, Federația dă drumul Operation Northern Cross – o ultimă operațiune în efortul de a suprima Imperiul. Comandantul Squad E va testa în luptă încrederea aliaților și puterea de sacrificiu a acestora. Aceasta este o poveste dulce-amăruie de adolescență: eșecurile și victoriile unor inimi tinere care încearcă să facă față haosului de pe câmpul de luptă.

Ştiu că este 2019 dar simt că trebuie să vorbesc despre unul din cele mai bune JRPG-uri ale anului trecut, care a fost umbrit de altele doar cu puţin mai multă faimă peste seria Valkyria Chronicles. Anul 2018 a fost unul bun pentru JRPG-uri, cu jocuri ca Ni No Kuni 2 sau Dragon Quest XI dar şi pentru unul din jocurile care încă urmăresc activ să îl cumpăr şi să îl încerc pe Switch, Octopath Traveller, unul din cele mai bune din punctul meu de vedere a fost Valkyria Chronicles 4. O reîntoarcere în forţă după spin-off-ul din 2017, Valkyria Revolutions, care nu a fost bine primit de nimeni, vorbim de un joc care readuce seria pe drumul cel bun şi care este spectacular pe Playstation 4.

unul din cele mai bune JRPG-uri ale anului trecut

Story

E de spus de la început că nu trebuie să le fi jucat pe celelalte ca să îl joci cel de-al 4-lea titlu al seriei, deoarece se întâmplă cumva în paralel cu primul, dar din altă perspectivă. Este o poveste anime despre o lupta cât toate zilele de mare, într-un univers alternativ, despre dragoste şi camarazi şi alte elemente care ţin de al doilea război mondial cât şi de o animaţie japoneză de calitate. Povestea este spusă într-o cărticica, un jurnal, care funcţionează şi ca un hub principal al story-ului, al misiunilor şi a celorlalte elemente, ca de exemplu skirmish-uri, side-missions şi accesul la bază. Faţă de poveştile spuse în JRPG-urile clasice, Valkyria Chronicles nu este un open world şi ne aduce mai mult aminte de o nuvelă grafică decât un Final Fantasy. Asta face ca povestea şi personajele să fie cu atât de mult mai interesante. În special când sistemul de joc îţi permite să îţi alegi aceste personaje, care spre surprinderea mea au backstory, se integrează în joc perfect şi prezintă elemente care pot schimba jocul, cum ar fi să ai două personaje care se plac, dacă sunt împreună pot trage amândoi într-un inamic automat. Am ajuns să folosesc foarte mult două personaje, Jester şi Teresa, cu care întotdeauna începeam misiunile. Cum ziceam, în story toate personajele sunt la fel de plăcute ca într-un anime, de fapt partea de story este ca şi cum te-ai uita la unul sau ai citii un manga.

Pe partea de gameplay, pentru cei ce nu au jucat Valkyria Chronicles până acum, este un joc care combină mai multe elemente, strategie, turn-based JRPG, third person action şi chiar şi ceva management. Poate suna foarte ciudat amalgamul acesta de stiluri de joc, dar în momentul în care pui mâna pe el este intuitiv, tutorialele îţi explică foarte exact ce ai de făcut şi cum şi chiar oferă o satisfacţie enormă fiecare misiune câştigată datorită unei planificări bune la început. Sistemul de joc este foarte asemănător primului Valkyria, cu câteva noutăţi, ca de exemplu clasa Grenadier, care undeva spre jumătatea jocului, când ai înţeles care e treaba cu ea, este una din clasele care îţi vor câştiga luptele aproape de una singură. Revin tancurile, cu care e întotdeauna distractiv să te plimbi pe hartă şi să găseşti un punct strategic în care să îl pui, atât pentru atac cât şi pentru a acoperi alţi soldaţi pe care i-ai lansat pe teren. Partea de management de care vorbeam mai devreme are de a face cu upgrade-uri din baza sau ”headquarters” cu puncte câştigate pe teren. Se pot înrola soldaţi, le poţi upgrada armele, la fel şi tancul şi unde poţi manageria fiecare personaj în parte. Chiar dacă nu este cel mai dezvoltat sistem de management, o să te ocupi cu aşa ceva atât în afară luptei cât şi înainte pentru a da loc combat-ului, care este esenţa jocului. Este distractiv, este câteodată dificil, dar fără să fie nedrept. Greşelile se plătesc, iar o tactică bună câştigă o luptă grea. Povestea şi gameplay-ul în sine sunt o combinaţie echilibrată, fără să fie vreuna din ele enervante sau să ocupe prea mult timp.

Tehnic

Din punct de vedere al graficii, este un joc cell-shaded, cu un stil manga/anime destul de normal, nu este ceva ce ai putea recunoaşte imediat, ca de exemplu stilul folosit pentru One Piece sau JoJo’s Bizarre Adventure, însă culorile de acuarelă adăugă un element special jocului şi aspectului per total. În ciuda faptului că acţiunea jocului de la jumătate sau ceva de genul, este pe zăpadă tot ce ţine de zi, lumină şi soare este foarte plăcut. Pe partea de story-telling, folosirea ”visual novel” este perfectă, iar voice acting-ul, care trebuie să menţionez că poate fi schimbat din engleză în japoneză pentru fani, este perfect. Sunetul în general este foarte precis, pentru arme, pentru tanc, pentru lovitură de glonţ într-o cască, iar muzica nu este deloc enervantă chiar dacă pe alocuri poate părea repetitivă.

Singurul lucru care îl pot spune negativ despre acest joc este că de multe ori, sau măcar pentru o perioadă destul de lungă, te întrerupe de la acţiune. Nu are, sau eu nu am văzut, ceva de auto-skip la conversaţii şi de obicei trebuie să stai cu degetul pe X ca să converseze mai departe personajele şi de multe ori mai eşti şi scos dintr-o scenă ca să o selectezi din jurnal pe următoarea. Lucrul acesta face ca acţiunea dintre story şi battle să nu fie continuă şi să fie chiar foarte ”bucăţită” ca să spun aşa. Nu este un lucru care să tragă în jos jocul prea mult căci, totuşi, este un element care se găseşte în mai toate jocurile JRPG. Dar din moment ce totul este voice acted presupun că nu mai este nevoie de elementul acela de oprire şi skip.

Concluzie

Oricum, este un IP deţinut de SEGA demn de laudă şi following. O serie care a revenit în forţă şi un punct de pornire pentru lumea care începe să descopere aceste jocuri, dar este la fel de bun şi pentru fanii care au mai jucat şi restul jocurilor chiar dacă vor avea de trecut din nou prin tutorialele de ”how to”. Valkyria, în momentul de faţă, rămâne unul din cele mai bune JRPG-uri pe care le-am jucat în ultima vreme acolo sus lângă Persona 5 şi Final Fantasy XV.

Valkyria Chronicles 4 îl găsiți din 25 septembrie în format retail și digital pe GameShop.ro sau în PlayStation Store, Microsoft Store și Nintendo Switch eShop.

Mulțumim Best Distribution