Ascultă acest articol



“[…] DoA are şanse să revină sus acolo lângă MK, TEKKEN şi SF, unde îi este locul.”

Gen: Fighting

Lansare: 1 martie 2019

Studio: Tecmo Koei

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One

Clasificare: 16

Sinopsis:

Seria jocurilor de luptă, Dead or Alive, continuă cu cel de-al 6-lea titlu al seriei în care Raidou revine mai puternic ca niciodată, datorită biotehnologiei DOATEC, iar jocul aduce în plus, printre noi stagii ;i multe altele și noul “super meter”, The Break Gauge.

Recenzie:

Nu poţi începe un review despre Dead Or Alive fără se menţionezi cât timp a trecut de la ultimul joc lansat şi când vine vorba despre această serie momentul sau timpul este cam confuz. Vorbim de Dead or Alive 5, predecesor jocului din acest review, care a apărut original în Septembrie 2012, urmat de Dead Or Alive 5 Plus în Martie 2013 şi Dead Or Alive 5 Ultimate în Septembrie 2013 iar cu o ultimă variantă care ajungea şi pe Xbox One şi Playstation 4 în Februarie 2015 numită Dead Or Alive 5 Last Round. Că au fost 4 ani de la ultimul sau că au fost 7, vorbim oricum de o perioadă destul de lungă în care nu am avut parte de un joc DoA. Şi revenirea asta se lansează cu câteva noutăţi şi surprize cam pentru toată lumea, de la personaje noi la câteva îmbunătăţiri şi un sistem de joc care să-i ajute şi pe cei nou veniţi.

Story şi Personaje

(Întâi de toate, e bine să știți că jocul l-am testat pe PlayStation 4 Pro). Când te gândeşti că sunt deja 6 jocuri într-o serie de fighting games nu crezi că ar avea o poveste neaparat fixă sau oricum nu ăla este punctul atractiv al unui joc de genul, dar în ultimii ani am observat o continua mişcare în partea de story a jocurilor de fighting, ca de exemplu Mortal Kombat, care de pe la 9 a devenit destul de orientat pe partea de story, în ciuda nenumăratelor încercări care nu au avut lipici la public (deşii foarte bune şi ca exemplu avem Shaolin Monks pe PS2), DoA la fel menţine un story de-a lungul jocurilor. Face tot posibilul să te introducă în povestea sa, însă dacă 6 este primul joc pe care îl iei din serie vei rămâne un pic confuz, atât de sistemul de story, care este de fapt un “grid”, pe verticală şi pe orizontală, care deblochează câteva capitole după fiecare luptă cât şi despre povestea în sine cu ninja, personaje mai anime/manga imposibil, şi situaţii oarecum ridicole care dau în lupte de câte o rundă.

La rândul lor şi personajele, care sunt 24 la număr, din care poţi alege, majoritatea sunt din seria veche cu câteva noi precum Diego (OP). Chiar dacă pentru cineva ca mine care vine de la jucat Tekken la un nivel destul de ridicat (ştiu toate personajele şi cam tot ce ţine de ele), multe dintre ele se aseamănă mai mult decât mi-aş fi dorit, atât la aspect cât şi la tehnica/stilul de luptă, ca de exemplu Marie Rose din DoA cu Lili din Tekken sau personajul nou despre care am vorbit, Diego, care se aseamănă foarte mult cu Miguel. Roster-ul este destul de mare şi pe lângă cele 24 mai sunt 2 care sunt blocate, Nyotengu şi Phase 4, iar pentru deţinătorii de Season Pass sau o versiune peste cea de bază, vor avea parte, începând cu 1 Martie, de încă două personaje din SNK, Mai Shiranui şi încă unul care nu a fost anunţat. Pentru un joc de bază are un roster impresionant şi ai o varietate mare de personaje din care să alegi cu stiluri diferite de luptă şi combouri de la foarte simple la adevărate scheme complexe.

Grafică şi Gameplay

O să începem cu partea grafică care este uşor îmbunătăţită vizual de la ultimul joc, fiind o nouă generaţie de console faţă de cea veche care a apărut prin 2005-2006 şi la apariţia ultimului joc hardware-ul era deja limitat. Arată bine dar nu excelează în absolut nimic vizual ci doar face ce făcea şi până acum, să fie clar vizibil, să fie destul de colorat, aş putea spune că este un joc foarte colorat din punct de vedere grafic, iar personajele arată la fel de bine şi sunt actualizate ca întotdeauna.

Însă nu te joci fighting games pentru grafică, nu te interesează dacă ai godrays sau dacă e pornit sau nu ambient occlusion-ul şi la cât e dat antialiasing-ul, ci te joci pentru gameplay-ul de bază. În Dead Or Alive 6 s-au schimbat câteva lucruri. S-au adăugat lucruri noi şi au ieşit altele. A ieşit sistemul de Tag însă a fost re-lucrat cam tot ce ţine de gameplay cu noi elemente adăugate, precum Break-Gauge care pentru restul de oameni este aşa numitul special, sau bara aia care se încarcă în timpul luptei. Acest sistem în combinaţie cu simplificare butoanelor, ai un buton de special, la fel precum P+K pe un buton sau H+K pe alt buton, face ca jocul şi combourile să fie mai la îndemâna tuturor, în special noilor veniţi în serie. Timpii de asemenea au fost uşor modificaţi, adică ritmul de dinaintea acestui joc era un pic mai lent acum trebuie să re-înveţi anumite combo-uri şi timpii de lovituri pentru a menţine un juggle. Şi aici ajungem la partea importantă, jocul care oricum era mai simplu la baza lui decât Tekken, era bazat pe combo-uri şi juggle-uri, şi că tot am folosit cuvântul “juggle” ideal ar fi să şi explic ce este. Acel moment când dintr-un combo de mai multe lovituri sau chiar o una singură, care de obicei este un starter (în general este o lovitură care te arunca în aer) combini mai multe lovituri să menţii inamicul într-o serie de combo-uri legate fără să poată face nimic. Nu mă refer aici la şmecheria veche cu bătutul în colţ, lucru care oricum merge în continuare şi aici cu mică diferenţă că acum că avem Break-Gauge-ul poţi folosii una din cele două liniuţe pentru a ieşii dintr-o bătaie la colţ, ci efectiv la un combo din acela spectacular de mai multe de 5-6-7 lovituri care pare să nu se mai oprească.

Jocul este foarte responsive ca butoane, când vine vorba de control şi chiar dacă, câteodată, unele lovituri par să cupleze chiar dacă nu atinge, este o problemă de hitbox-uri la toate jocurile de genul, nu vreau să încep din nou să comentez dar am văzut mai puţine probleme de genul în DoA decât în Tekken, dar nu prezintă oricum o problemă. Este mult mai uşor să faci anumite lucruri în DoA 6 decât până acum, însă tot farmecul de a deveni mai bun, cu toate modurile pe care ţi le oferă jocul, este să joci contra altor persoane adevărate şi pentru aia ai modul online unde îţi poţi pune în practică tot ce ai învăţat până la momentul acela. Important este să vezi cum joacă şi alţii şi fiind un joc de reacţii, pe lângă skill, în timp vei dobândii anumite abilităţi prin care vei deveni mult mai bun la un joc care aparent este simplu.

Restul la liber

Ca şi conţinut Dead Or Alive 6 are o gamă destul de mare de moduri pentru a juca singur, story-ul care din punctul meu de vedere este un tutorial foarte amplu prin care descoperi personajele, backstory-uri şi afli care îţi place mai mult sau modul DoA Quest, prin care completezi misiuni specifice în timpul luptelor precum “X Damage într-un combo” sau “loveşte de 3 ori oponentul din sidestep”. Mai ai şi modul Arcade sau Survival, moduri care mie îmi plac în mod deosebit pentru că unul este clasicul stil de joc cu care ne-am obişnuit în timp ce al doilea este o variantă mult mai rapidă în care lupţi constant şi neîncetat cu câte un nou oponent în acelaşi ring câteodată cu mai multă sau mai puţină viaţă.

Pe partea de muzică este de aşteptat să aibă un soundtrack destul de complet însă nu cred că am ascultat nici o piesă care să îmi rămână în minte. Mai avem şi DoA Central unde găsim muzică, cinematic-uri, wardrobe unde putem “costumiza” (chiar nu cred că este un cuvânt în romană) personajele pe gustul nostru şi putem cumpăra cu in-game currency stiluri de păr sau ochelari etc; Library unde avem DoA Encyclopedia şi TRIVIA şi Database pentru Stats-urile personale în caz că vrei să urmăreşti aşa ceva. Nu lipsesc, bineînțeles, nici Trofeele.

La prima vedere Dead Or Alive 6 nu pare un joc prea complicat iar pe partea de conţinut arată destul de complet. Însă pe parcursul jocului vei observa că este un joc destul de complex şi reuşeşte ceva ce multe jocuri de fighting nu au reușit, şi anume să fie echilibrat. Toate personajele despre care am vorbit şi combo-urile lor sunt destul de echilibrate iar niciodată nu vei întâmpina problema să dai de cineva, măcar acum la început, care să abuzeze de un personaj OP pentru că, în primul rând, trebuie găsit (eu zic că e Diego dar asta e părerea mea) şi în al doilea rând ai posibilitatea de a ieşi din probleme fără stres, doar să ştii cum şi când. Conţinut va avea pe parcurs, prin Season Pass sau DLC-uri ceea ce este normal la punctul ăsta, iar ca lansare, pot spune că reîmprospătează franciza DoA într-un mod bun, lăsând loc pentru toată lumea să intre doar că sunt absolut sigur că mai e loc de îmbunătăţiri pe câteva fronturi, ca de exemplu cel online, cu servere stabile şi legături între jucători fără întreruperi sau freeze-uri. Iar dacă nu se vor grăbi să îl arunce pe scenele turneelor şi ale eSportului, DoA are şanse să revină sus acolo lângă MK, TEKKEN şi SF, unde îi este locul.

Dead or Alive 6 îl găsiți din 1 martie în format retail și digital pe GameShop.ro sau în PlayStation Store și Microsoft Store.

Mulțumim Best Distribution

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.