Studio: Square Enix

Distribuitor: Media Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

Clasificare: 18

LEFT ALIVE este un nou survival action shooter care spune povestea de supraviețuire a trei protagoniști pe parcursul unei invazii devastatoare care are loc într-o zonă de război, Novo Slava, în 2127.

Caution The Enemy Is Approaching

Câteodată unele concepte se nasc într-o perioadă în care nu pot fi puse în lucru sau nu pot fi scoase pe piaţă din diferite motive. Şi timpul trece. Şi undeva pe la aproximativ 6 – 7 Metal Gear-uri mai târziu iese la suprafaţă un concept uitat, să omagieze o serie stealth, care în momentul de faţă este legumă din mai multe motive, mă refer aici atât la Metal Gear cât și la seria care aparţine acest spin-off. Left Alive vine pe urmele unei serii care în ultima vreme nu a mai fost pomenită prea mult, Front Mission, ultimul ieşit pe piaţă a fost undeva în 2010, dar foarte posibil tot atât vom mai aştepta până la următorul.

Tot ce ţine de Left Alive, pe hârtie, este ok. Este un joc third-person stealth cu elemente de acţiune şi crafting într-o locaţie de război. Ai 3 personaje şi câteodată ai și roboţi. Se simte ca un Metal Gear, arată ca un Metal Gear, asta datorită lui Yoji Shinkawa, artistul care s-a ocupat de Metal Gear, şi la baza lui este un Metal Gear, însă în practică este cu totul şi cu totul altceva. Şi am intrat în el cu 0 aşteptări şi părerea că, separat de ce zicea lumea deja, recenziile cu note mici şi toate comentările pe care s-au postat online despre joc la câteva ore după ce a apărut, va fi un joc cu defecte dar totuşi o experienţă diferită. Am avut dreptate în partea cu experienţă diferită, dar nu neapărat şi una bună.

Dacă atenţia care i-a fost dată poveştii era distribuită şi la celelate mici detalii care trag jocul în jos se putea trece cu vederea mult mai uşor peste defecte. Povestea este uşor simplă dar captivantă, două ţări fictive din Europa futuristă sunt în conflict, iar tu vei juca cu 3 personaje diferite, Mikhail, un pilot de wanzeri novice, fără experienţă dar foarte talentat, Olga Sergeevna o poliţistă din Novoslava fostă pilot de wanzeri care lăsată armata după un incident grav şi Leonid Fedorovich, un fost mercenar care acuma este un freedom fighter în căutarea de răzbunare. Este un loc care arată ca în război, o temă interesantă dacă te laşi purtat de val şi de fantezia unui astfel de conflict în care apar şi aceşti roboţi, mechs, de mari dimensiuni. Prin sistemul de multiple-choice în conversatii povestea va fi afectată într-un fel sau altul și rămâne, alături de poveste, unul dintre cele mai interesante elemente din joc. Dar nu din cauza personajelor sau a poveştii jocul este tras în jos ci de gameplay-ul în sine.

Şi aici intervine marea problemă. Sau problema totală. Este lăudabil ca și concept şi ca ce vrea să facă gameplay-wise, adică se numeşte Left Alive şi este un stealth semi-action game, nu mă aşteptam să intru ca Rambo peste tot şi să împuşc tot ce mişcă, iar conceptul de a supravieţui în baza craftingului şi fiecare nivel fiind un fel de sandbox individual, sunt elemente foarte bune şi binevenite în acest gen de joc. De altfel aia a fost şi evoluţia Metal Gear-ului. Este chiar lăudabil şi faptul că invocă o cantitate considerabilă de nostalgie, mai exact pentru epoca PlayStation 2. Însă pentru tot binele pe care îl face execuţia în sine, să spun că lasă de dorit ar fi prea puţin. Este ok să vrei să faci ceva old school-new school dar trebuie să adaptezi măcar câteva elemente de new school şi nu doar să dai înapoi totul şi să porneşti de la zero. Prima problemă pe care o întâmpini, legată de gameplay, este faptul că fiind un stealth game nu ai, în momentul în care ajungi în spatele unui inamic, un buton sau o acţiune de SILENT TAKEDOWN. Este primul lucru de care te loveşti. Este discutabil şi că poţi spune, da, dar e mai challenging aşa iar jocul vrea să eviţi orice fel de conflict, dar pe altă parte există secţiuni de coridoare în care îţi pune inamici unul lângă altul pe lângă care nu vei putea trece şi eşti nevoit să atragi unul câte unul în capcane, într-un atac melee pe la spate sau eventual să scoţi pistolul, care oricum nu face prea mult damage că inamicii sunt bureţi de gloanţe. AI-ul inamic este o altă problemă, câteodată sunt manechine care nu îţi fac nimic şi în alte ocazii te observa în colţuri sau situaţii în care nu ai putea să prevezi. Sistemul de salvare este neiertător fiind checkpoint based iar asta face muritul să nu fie o opţiune viabilă pentru a continua jocul, pentru că vei pierde efectiv timp. Lupta din robot este ok dar nu eşti într-un Gundam la mobilitate maximă, iar ultimă problemă este coverul care câteodată funcţionează perfect şi altă dată parcă nu ai apăsat pe nimic.

Mai există un element extrem de enervant – nu ştiu în ce categorie să îl trec – anunţul constant şi cu o voce robotică  “Caution The Enemy Is Approaching“. Este enervant. Este pur şi simplu permanent atâta timp cât ai inamici în jurul tău. Nu trebuie să vină spre tine. Iar dacă tu te mişti spre ei vei fi constant anunţat de AI-ul jocului cu un audio pe repeat “CAUTION THE ENEMY IS APPROACHING”. Devine absolut cicălitor în special într-o situaţie critică în care oricum tu ai putea să mori instant, AI-ul te vă urmări până la capătul nivelului, roboţii îţi vor bloca drumul strategic, iar locurile în care te poţi ascunde în 99% din cazuri nu vor fi folositoare, ultimul lucru de care ai nevoie este de acea voce să te anunţe insistent pe un ton aproape neutru că vine inamicul.

Din punct de vedere grafic jocul nu este rău, dar nici nu excelează. Nu am intrat în el cu pretenţia unui triple A pentru că nu asta se vrea a fi jocul, iar deşi personajele sunt interesante şi aduc aminte de tot ce e bun dintr-o poveste aşa de japoneză într-o Europă de ficţiune, multe elemente lasă de dorit. Animaţii dubioase, ca de exemplul momentul în care am murit şi m-am scurs prin asfalt, coveruri care sunt magnetice şi par neşlefuite într-un mediu înconjurător care dacă nu te uiţi atent ar putea chiar să te fure, că este interesant, iar în combinaţie cu povestea treci cu vederea multe aspecte. Pare şi aş putea paria că este un joc undeva post Metal Gear Solid 3, adică 2004 şi până în Metal Gear Solid 4 Guns of The Patriots în 2008. Lipsa de atenţie la animaţii şi şlefuitul per total dau senzaţia unui joc oarecum neterminat sau la care a lucrat o mână de oameni forţaţi să scoată un produs într-un timp foarte scurt. Şi chiar dacă e Square Enix şi eu personal îi ador, trebuie să recunosc că au momentele lor în care nu îşi ating standardele proprii.

Sunt absolut şi complet sigur că dacă de moment nu este un joc hit, pe parcursul a mai multor ani va avea un cult following din acela ciudat în care oameni de peste tot din lume, dar mai puţini la număr, vor discuta şi îl vor lăuda pentru toate lucrurile rele care îl fac bun. Pentru că la un moment dat, orice element rău dintr-un joc îl poţi vedea ca unul pozitiv, distractiv, chiar şi challenging, atâta timp cât jocul este… “jucabil”. Eu sunt primul care sunt fan Alone In The Dark Illumination chiar dacă multă lumea nu a auzit de aşa ceva, exact din cauza faptului că este un dezastru de joc, cu o lansare dezastruoasă, dar este “jucabil”. Left Alive nu este un dezastru, nici pe departe, este chiar un joc competent în ceea ce priveşte conceptul, însă patinează în execuţie şi asta prezintă câteva probleme care se pot rezolva cu un patch, iar pentru prima dată, sau a doua oară, o să spun că i-ar face mai bine jocului să se scoată din el elemente, precum viaţa chiar şi HUD-ul de viaţă şi să rămână la o experienţă absolut stealth. Fără HUD, fără pistoale, pur şi simplu numai stealth şi crafting, măcar ca să poţi trece prin poveste, care din punctul meu de vedere este punctul forte al acestui joc, iar talentul artistului care a dat viaţa acestor personaje să nu fie pentru totdeuna pierdut şi nerecunoscut doar pentru că multă lume a decis că nu este suficient de spectaculod şi impecabil calitativ.

Left Alive îl găsiți din 5 martie în format retail pentru PlayStation 4 pe Gameshop și digital în PlayStation Store și Microsoft Store și Steam.

Mulțumim Best Distribution