Gen: Fighting

Lansare: 23 aprilie 2019

Studio: Warner Bros. Interactive

Distribuitor: Media Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

Clasificare: 18

Mortal Kombat s-a întors și este mai bun ca niciodată în cea mai nouă iterație a francizei iconice. Toate noile variante personalizate ale personajelor vă oferă un control fără precedent pentru a personaliza luptătorii și pentru a-i crea. Noul motor grafic surprinzând fiecare moment în care se sparg oase și se scot ochi, te aduce atât de aproape de lupta pe care o poți simți. Conținând o listă de Klassic Fighters noi și vechi, cel mai bun mod cinematografic al poveștii, Mortal Kombat continuă saga epică de peste 25 de ani.

Chiar dacă anul ăsta am mai avut o lansare a unei serii populare de fighting games, mă refer aici la Dead Or Alive 6, Mortal Kombat 11 era cel aşteptat. Iar după ce mă văzut beta-ul eram uşor îngrijorat că produsul final nu se va ridica la nivelul deja stabilit de când seria şi-a luat un soft reboot cu 9. Însă din momentul 1 în care am pus mâna pe MK11 am ştiut că toate problemele din beta au fost adresate şi rezolvate şi că produsul este unul excepţional, cu un punct evolutiv care să primească aţâţat jucători noi cât şi veterani în acest nou turneu şi poveste.

O poveste care face universul DC să se înroşească

Chiar dacă celelalte jocuri vechi aveau un story mai text based aşa, nişte filme şi nişte seriale, o animaţie dubioasă şi câteva spin-off-uri, unele mai bune altele mai puţin, mai târziu Mortal Kombat de la 9 a reuşit să readucă jocul pe drumul cel bun pe partea de poveste. Şi 11 are o poveste ambiţioasă de nivelul unui cross over din multivers de categoria DC. Timeline-uri diferite, old vs new, morţi vs vii, rai vs buni, story-ul Mortal Kombat este unul destul de complet şi foarte interesant.

Povestea continua după Mortal Kombat X, când după moartea lui Shinnok, Raiden corupt de setea de putere caută să îi oprească pe Liu Kang, Kitana, Kung Lao şi Jade care şi ei la rândul lor au fost corupţi de Shinnok, pentru a restabilii echilibrul. În misiune împreună cu Raiden, Cassie Cage, Jacqui Briggs şi Sonya Blade fac tot posibilul să distrugă forţele răului, însă Sonya moare. Liu Kang şi Kitana (corupţi) sunt abordaţi de Kronika, personajul negativ care caută să dea şi ea REBOOT seriei Mortal Kombat, rescriind universul de la începutul timpurilor, eliminând singura problemă persistentă de-a lungul existenţei, Raiden. Fără să intru în foarte alte multe detalii, este un cross-over între 9 şi 11. Şi este perfect că story, distractiv şi foarte captivant datorită stilului aproape cinematic cu care sunt abordate aceste story-uri. Chiar în timpul jocului mă gândeam de ce nu mai fac filme Mortal Kombat ca să realizez că e suficient cu jocurile care sunt filme în sine.

În story mode toată lumea are un rol de jucat, chiar ai momente în care poţi alege dintre doi cu cine să lupţi, eu personal, am lăsat jocul să fac alegerea şi deşi e clar cu cine te vei lupta la sfârşitul jocului, drumul până acolo este mult mai important şi mai interesant, pe alocuri amuzant şi per total o aventură ca în filme, cu unirea forţelor, cu lupte între prieteni, cu lupte între inamici, cu noi pericole şi o acţiune absolut captivantă. Avem în story chiar şi câteva came-uri şi foarte multe name drop-uri, Quan Chi sau King Jerod, care nu apar în joc sau în roster dar cu atât fac mai interesantă povestea.

Finish Him!

Pe partea tehnică eram cel mai îngrijorat din beta. Vizual jocul arată spectaculos şi voi vorbi despre asta un pic mai jos, dar ce mă îngrijora era lupta în sine. Personajele se simţeau greoaie, combo-urile şi loviturile aveau uşor delay sau cădeau greoi. Se simţea ca şi cum fiecare personaj din cele 6 sau câte erau aveau în jur de 40 de kilograme în plus şi doar ce mâncaseră la McKombat. Dar am fost surprins să văd că totul a fost adus la linie.

În versiunea finală, personajele răspund imediat, nu mai există nici un delay. Combo-urile şi loviturile ies dacă le ştii şi au un timing neiertător pentru cei care nu sunt ageri la degete. Sistemul despre care am vorbit cu Offense/Defense este şi el de mare ajutor, deşi eu l-am folosit mai mult pe partea de offense, dându-mi un boost schemelor sau combo-urilor aducând luptă în favoarea mea. Totul este la vedere şi jocul te încurajează tot timpul să înveţi absolut tot, chiar şi în turnuri ai Dragon Challenge-ul care în timpul luptei, pentru extra coins, să faci anumite lucruri, anumite lovituri, anumite scheme.

Un aspect foarte important al părţii tehnice este că jocul, deşi rapid, te recompensează pentru răbdare şi pentru o abordare mai tactică a luptei. Nu doar prin sistemul acela de offense/defense ci şi prin punish-uri, cancel-uri sau juggle-uri care fac acum parte din joc. Sistemul acela este doar un strat în plus pe care să îl perfecţionez în momentul în care ai învăţat tot ce ţine de sistemul de luptă evoluat. Fatal Blow-urile sunt acum când mai ai puţină viaţă dar acele X-ray-uri vechi au devenit nişte puncte de counter care o să observi că iau mai mult din viaţă decât o lovitură normală. Jocul încurajează combo-urile şi schemele însă mai mult vrea de la jucători să găsească un echilibru între toate aceste elemente.

Nu doar un simplu fighting game

Vizual Mortal Kombat 11 este unul din cele mai frumoase MK-uri de până acum. Design-ul de la personaje până la nivel este unul de aplaudat. Toate personajele sunt plăcute vizual, unele dintre ele chiar sunt regândite ca aspect, cu sau fără problemele care au apărut pe net, mă refer aici la discuţia despre Jade. Nimic interesant oricum. Şi mai important este de menţionat faptul că avem de două ori gândite personajele, pe varianta lor veche şi pe cei din prezent, cu costume noi, cu animaţii noi, trebuie să menţionez că fetele pentru un fighting game sunt foarte expresive, chiar şi în cele mai sângeroase momente.

Level design-ul este şi el foarte reuşit. Hărţi noi, sau hărţi vechi regândite. Cu tot cu chestiile înconjurătoare, ca punctele din colţuri pe care să sări să ieşi, sau alte săbii şi arme cu care poţi obţine o lovitură gratuită dacă celălalt nu este atent. Sunt foarte multe detalii şi în background de menţionat, foarte important acest aspect când vine vorba de level design, ca de exemplu în Goro’s Layer care acum au trecut nu ştiu câţi ani, menţine sentimentul per total dar pe tron tot îl avem pe Goro, cam ofilit.

Gore-ul este şi el prezent şi parcă mai mult ca niciodată. Sau măcar arată mai bine. Şi de la Fatal Blows la Fatalities avem o variaţie de animaţii care arată spectacular din toate punctele de vedere şi din orice unghi vezi şi chiar dacă pot devenii uşor repetitive câteodată, tot parcă nu te saturi niciodată să vezi cum Scorpion trage cu lanţul inamicul său Raiden pe suliţa. Chiar mă bucur că au păstrat acest aspect şi că exist doar o excepţie în acest univers MK şi este jocul Mortal Kombat vs DC (sau DC vs Mortal Kombat).

Separat de aspectul level design-ului şi personajelor, este un lucru de notat că jocul arată superb din punct de vedere cinematografică în anumite scene. Ştiu că poate chestia asta ţine story dar cinematic-urile sunt gândite de cineva, este viziunea game designer-ului sau cine se ocupă să dirijeze un joc de bătaie mai departe decât doar 1 vs 1 în pădure şi să îl ridice la nivel de film. Chiar am reuşit să fac câteva screenshot-uri care sunt demne de wallpaper.

Mortal Kombat’s Next Chaimpion

Cu un roster de 25 de luptători, de moment, nu poţi să zici că nu ai de unde să alegi. Avem clasici, precum Scorpion şi Sub Zero, revin clasici precum Baraka şi extrem de enervantul Kabal, dar avem şi luptători noi, precum Cetrion sau The Kollector. Scheme noi, abilităţi vechi, toate sunt de încercat în această nouă serie.

Pe parte de lucruri negative nu am decât de spus că nu îmi plac chiar toate personajele. De moment. Poate în viitor mai apar, însă de moment sunt unele care lăsa de dorit, precum Erron Black. Mi se pare personal un personaj de umplutură, sau chiar din cei noi aş putea spune că nu toţi sunt grozavi, Kollector este interesant ca și concept însă parcă e cam infantil, iar acum să fim serioşi din toţi ceilalţi, de-a lungul seriei, Rain, Reptile, Ermac, Milena (da ştiu, unii sunt morţi) chiar şi roboții, Cyrax şi Sektor, care apar în poveste, nu sunt prezenţi în roster. Din nou, de moment. Însă avem deblocabil pe Frost. Frost, da, frost din Deadly Alliance, Unchained şi Armaggedon. Froooost.

Check Yourself

Fac o categoria aparte pentru sunet, deşi puteam să vorbesc tot în partea de design despre asta, pentru că vreau să adresez un lucru pe care aştept şi îmi doresc să se întâmple. Şi este acel moment în care întradevar hip-hop-ul o să facă crossover cu Mortal Kombat. Prima dată când am văzut acel prim trailer în care Scorpion se bate cu Raiden pe piesa 21 Savage rulând în fundal, pe care nu o cunosc, am zis că, ăsta este momentul!

După care a mai apărut un trailer, al poveştii, Old Skool vs New Skool, cu piesa lui Ice-Cube “Check Yo Self”, unde deja eram OK, ĂSTA ESTE MOMENTUL. Însă am ajuns cu jocul în faţă şi deşi muzica nu este deloc rea, în meniul principal este o piesă la vioară la ceva extra spooky şi care îţi ridică părul pe mână, nu am găsit nicăieri urme de acest cross-over între Hip-Hop şi MK (arte marţiale) pe care îl aşteptam. Se ştie de mult mult timp că există o legătură între filmele de arte marţiale şi hip-hop de când Wu-Tang şi toate cele, însă chiar mă aşteptam să depăşească bariera şi MK11 să fie primul joc care să îmbrăţişeze această idee, IN-GAME, nu doar în trailere.

Nu a fost să fie, însă ne-am ales cu un soundtrack destul de pe măsură jocului, care în ciuda evenimentelor care se întâmplă în jurul personajelor toţi sunt foarte serios, cu mici momente comice, dar asta reiese din dialog şi din muzică. Pe partea cealaltă avem şi sound design-ul propriu zis de la pumni picioare şi alte lovituri care se aud perfect. Bicicleta lui Liu Kang sună mai bine ca niciodată, arată mai bine ca niciodată şi este mai infinită ca niciodată, la fel şi gheata lui Sub Zero sau cârligul şi teleport-ul lui Scorpion.

Lupta nu se termină niciodată

Jocul are foarte multe de oferit pe lângă story. Este chiar unul din cele mai complete pe care le-am văzut până acum. Avem turnurile clasice deja şi modul online care funcţionează mult mai bine decât în beta. Am reuşit să joc câteva meciuri, fără lag, fără delay şi fără alte aşteptări inutile să îmi găsească rival. Mai avem şi un mod third person în care se deschid cutii cu acei bani câştigaţi din meciuri pe insula lui Shang Tsung, unde poţi explora şi sunt şi câteva puzzle-uri.

Dar cea mai importantă armă din arsenalul jocului este TUTORIALUL. Pe partea cu Learn o să găseşti absolut toate uneltele să înveţi jocul. Nu doar chestiile de bază precum sărit, blocat şi lovit, nu, are straturi şi straturi, de la scheme specifice ale fiecărui personaj în parte la antrenamente pe frame-uri. Nu am mai văzut un tutorial atât de complex şi complet într-un joc de fighting vreodată însă MK11 îl are şi este arma secretă care poate fi foarte uşor ignorată spre detrimentul jucătorului.

Jocul nu prea are aspecte negative cu adevărat de comentat, nimic nu prezintă o problemă ci doar ţine de preferinţele fiecăruia în parte. De la purişti care încă susţin că MK2 este cel mai bun din serie la lume care poate prefera X sau 9 faţă de noul şi îmbunătăţitul 11. Orice aş putea spune negativ este o chestie de-a mea personală, cum am zis despre luptătorii care nu-mi plac sau despre faptul că puteau să bage muzica hip-hop în joc. Nu sunt probleme adevărate. O problemă adevărată era dacă jocul se bloca; dacă avea animaţii incomplete sau dacă pumnii şi picioarele nu cuplau sau răspundeau greu. Însă nu este cazul, jocul este 110% funcţional şi cu şanse să fie exploatat pentru orice fel de loop-hole în scheme şi combo-uri (am observat că Scorpion are un combo foarte agresiv şi repetitiv iar dacă nu eşti atent ai putea să nu ai timp să reacţionez la loviturile lui Kabal).

Ca fan al seriei sunt mai mult decât mulţumit cu noul joc, nouă prezentare, nouă poveste, noul design şi nouă abordare a tehnicii de joc. Simt că poate să fie un competitive fighter foarte competent şi deşi, cum am mai zis de multe ori, Tekken Forever, simt că o să renunţ greu la MK11 şi o să încerc să mă menţin pregătit pentru orice fel de concurs.

Mortal Kombat 11 îl găsiți din 23 aprilie în format retail pentru PlayStation 4 pe Gameshop și digital în PlayStation Store și Microsoft Store și Steam.

Mulțumim Best Distribution