“Intră în rolul fostului infractor Deacon St. John, motociclist și vânător de recompense într-o lume în care moartea e peste tot.”

Gen: Aventură, Acțiune

Lansare: 26 aprlie 2019

Studio: SIE Bend Studio

Distribuitor: Sony Interactive Entertainment

Platforme: PlayStation 4

Clasificare: 18

Sinopsis:

Pătrunde cu motocicleta în America periculoasă, dominată de molimă. Te așteaptă lupte grele.

Ai destulă pricepere – și prezență de spirit – ca să supraviețuiești ororilor unei lumi care a luat-o razna, în acest joc de aventură cu multă acțiune?

Intră în rolul fostului infractor Deacon St. John, motociclist și vânător de recompense într-o lume în care moartea e peste tot. Caută prin așezări abandonate echipamentele cu care poți crea obiecte și arme prețioase sau încearcă-ți norocul cu alți supraviețuitori, care încearcă să-și facă un rost, fie prin comerț cinstit, fie prin violență.

Omenirea a fost decimată de o epidemie globală și este mereu amenințată de atacurile unor ființe sălbatice, numite Freakers. Orice greșeală poate pune punct strădaniilor tale de a supraviețui în Deșertul Înalt.

Recenzie:

Exclusivitățile PlayStation nu sunt multe, dar mare parte dintre ele au fost hituri și au câștigat multe premii în domeniu. Așadar, Sony și-a educat fanii de-a lungul timpului să știe exact că la o nouă lansare a unei exclusivități – cel puțin a uneia AAA căci despre această categorie de jocuri vorbim – vor primi un produs de calitate pentru care merită așteptarea. Să luăm ca exemplu God of War, pentru care Sony Interactive Entertainment a riscat mult prin modificările aproape radicale ale stilului de gameplay cu care erau obișnuiți fanii în seria originală, dar cifrele la încasări și nenumăratele nominalizări și premii au clasat jocul ca fiind cel mai bun al anului trecut.

Am făcut această introducere pentru a înțelege acel hype pe care noi, fanii PlayStation îl avem, atunci când se apropie lansarea unei exclusivități de la care ne așteptăm să fie the best of the best, iar în cazul acestui început de an avem Days Gone care promite să ne aducă o experiență de supraviețuire într-o lume populată de zombies. Primele trailere, imagini și informații le-am primit nu cu foarte mult timp în urmă și sincer nu dădeau de înțeles să aducă nimic nemaivăzut până acum în jocurile AAA. La prima vedere părea că fanii serialului Sons of Anarchy și cei ai The Walking Dead vor fi în al nouălea cer, căci set-up-ul jocului are o tentă cu motoare, ușor Mad Max-iană, iar zombies… vor fi și ei acolo.

După cum ziceam, Sony reușește mereu să ne surprindă cu ceva nou, fie cu o poveste interesantă, fie cu un aspect grafic și atmosferă, fie cu personaje bine conturate, cert este că întotdeauna au venit cu ceva nou care, cred eu, că a fost și motivul pentru care respectivele jocuri au avut succes la fani și premiate în domeniu.

Ca o notă personală adaug că nu sunt fan al serialului SoA, dar urmăresc și-mi plac serialele și filmele cu zombies, iar The Last of Us și God of War se numără printre jocurile mele preferate.

 Meniul

Cu așteptări destul de ridicate pentru Days Gone, a venit timpul să primim jocul mai devreme pentru testare și i-am dat drumul la descărcare pe PlayStation 4 Pro.

SIE Bend Studio este dezvoltatorul și aflăm chiar înainte de a ajunge în meniul destul de simplu, dar artistic, în care apar, prima oară, opțiunile New Game și Options, iar odată apăsată a doua opțiune avem acces la o serie de posibilități de modificare a controlului, sunetului, interfeței utilizatorului, limbii vorbite și subtitrărilor și a gameplay-ului. Dacă la gameplay poți seta să poți vedea XP-ul inamicilor (recomand), la display poți activa HDR și face reglaje pentru a fi perfect pentru utilizator.

După ce am reglat totul și apăsăm New Game, avem de ales între trei niveluri de dificultate: Easy, Normal și Hard. Noi am ales cea de-a doua variantă.

Povestea

Luând în considerare că vorbim de un joc single player, povestea în general este cea mai importantă, iar în cazul de față totul începe oarecum asemănător cu The Last of Us cu personajul nostru principal, Deacon St. John (interpretat de Sam Witwer) care, în plin eveniment pandemic global, are de ales dacă să decoleze alături de Sarah, logodnica sa, sau să rămână alături de un tovarăș rănit. El decide să aleagă a doua variantă urmând să ajungă și ei, într-un final la zona de siguranță unde este dusă Sarah. În acest moment avem primul simbol din joc și anume un inel pe care Deacon il dă lui Sarah, la despărțire și care ne va apărea de fiecare dată când avem un ecran de încărcare.

Povestea începe doi ani mai târziu de la acest eveniment/pandemie și-i avem pe Deacon și pe tovarășul său, în mijlocul unei zone împădurite cu misiunea principală de a ajunge la Sarah, dar nu va fi așa de simplu. “Freakers” – cum sunt numiți zombies, sunt pretutindeni și omoară tot ce mișcă, în mare parte noaptea, ziua find văzuți mai rar.

Deacon este un nelegiuit, iar motoarele sunt principalul mijloc de transport prin pădurile dese, iar câteva orașe încearcă să se dezvolte și vor fi surse importante pentru supraviețuire, dar nimic nu este gratis și Deacon va face compromisuri pentru a-și putea urma calea spre Sarah și în siguranță.

În poveste aflăm și câteva idei despre cum s-a ajuns la această pandemie; cine este în spatele a tot felul de experimente care au condus la pandemie și ce se face pentru a o combate. Dar nu acesta e subiectul principal. Avem parte, deci și de câteva aduceri aminte din trecut, în speranța ca povestea să capete sens și să fie cât mai întreagă.

Tehnic

E și normal ca în 2019 să ne așteptăm la un aspect vizual de calitate, mai ales când avem ca motor grafic Unreal, aici vorbind și de mecanica, sau fizica din joc și nu suntem dezamăgiți. Jocul arată și se comportă așa cum trebuie, dar în ziua în care tehnologia a ajuns atât de departe să te mai surprindă cu ceva, este greu să ieși cu ceva nou sau altceva în evidență. D.P.D.V. vizual, Days Gone încearcă să ne surprindă în primul rând cu ciclu zi/noapte și ceva fenomene meteorologice, dar se vor observa probabil că, cu cât camera se apropie de personaje, nu avem acel nivel de detalii precum îl întâlnim în Detroit: Become Human, spre exemplu, dar nu vă gândiți că arată rău, nu, totul arată așa cum ar trebui să arate.

Design-ul inamicilor (fie ei Freakers sau bad guys și puținelor animale) este ok, existând, pe parcursul jocului, șansa să ne plictisim mereu de inamici asemănători. Dacă ai timp să analizezi, spre exemplu o hoardă de zombi, vei vede că sunt mulți la fel din punct de vedere al design-ului și îți vei pierde oarecum interesul pentru ei.

Nu vă așteptați la ceva creaturi mai ieșite din comun sau uimitoare, că nu există, dar măcar vă veți bucura de aspectul motorului din dotare la care puteți face ceva modificări. Un decal, un far mai luminos, un cauciuc mai rezistent, un eșapament șugubeț – arată bine și îți va face plăcere, de fiecare dată, să încaleci armăsarul de metal.

Design-ul armelor este atrăgător, mai ales cele melee care pot fi modificate (exemplu bâte de baseball și lemne cu cuie sau o lamă uriașă, rotundă), în schimb cele ranged sunt destul de standard, atât ca aspect cât și ca funcționalitate și se rezumă în mare parte la pistol, cuțitul de la cizmă, shotgun, arme automate sau cu lunetă. Tot ce cară personajul va fi vizibil pe el.

Atmosfera este, cred eu, cel mai important factor din Days Gone și la acest lucru, pe lângă grafică, participă și spectrul de sunete, efecte speciale și muzica de fundal. Noaptea simți parcă frigul și teama. Lumina lunii și stelele sunt deasupra zonei împădurite prea liniștită, de parcă ascunde ceva… și chiar așa este. Ziua, însă, e însorită sau ploioasă, chiar prea des ploioasă și are efect asupra vizibilității tale, dar și a Freakerilor.

Se aud mormăituri, reacții zgomotoase ale Freaker-ilor. Se aud discuții și zgomote din taberele de inamici. Apa și copacii se aud și ele, la fel și zgomotele produse de arme și motoare. Sunetul este foarte important în joc, dar și atenția la mediul înconjurător pentru că lupii, spre exemplu, nu se aud, doar se văd. Dacă nu i-ai văzut, va fi prea târziu. Muzica, cum ne așteptam, e alertă atunci când ești în luptă și atmosferică și nederanjantă, atunci când explorezi. Pentru a nu deveni monoton, atunci când explorezi, tovarășul tău poartă discuții cu tine prin Walkie Talkie. Uneori amuzante, alteori plictisitoare, dar tot mai bine decât să riști să te plictisești atunci când nu prea ai nimic de făcut, căci vor fi situații.

Am întâlnit și micuțe probleme, precum personaje care plutesc (nu ating pământul) sau câteodată dispar anumite efecte speciale auditive din joc și este necesar să ieși din joc de tot și apoi să revii pentru a-și reveni totul la normal. Altceva ar mai fi că, în prima parte a jocului ai posibilitatea de a distruge trei cuiburi de zombie dintr-un cimitir (Pioneer Cemetery). Primele două le găsești rapid și le distrugi, dar al treilea e de negăsit. Există posibilitatea ca să fi fost necesar să fie făcută noaptea acea misiune, să apară și al treilea, dar nu am verificat această variantă. Chiar și după aplicarea update-ului 1.03, aceste probleme nu au fost remediate, dar probabil un update Day One va corecta aceste mici inconveniențe.

Controlul

Controlul personajului nu a pus nici o problemă, dar conducerea motorului are nevoie de puțină tenacitate și obișnuire cu el, mai ales că poți face și drift sau poți trage cu pistolul din mers. Combinația de butoane de pe controller pentru a face crafting o să aibă nevoie de un pic de timp să te obișnuiești cu ea.

Gameplay

Încă de la bun început îți vei da seama că Days Gone are o ușoară înclinație spre RPG, chiar dacă aceasta nu va fi de un impact necesar în joc. Nimic nou, însă. Deacon poate face combinații, reparații și crafting pentru că în joc se face looting. Direct prin combinații de pe controller poți repara o armă sau face upgrade la ea, poți crea bandaje și molotov, bineînțeles toate acestea doar dacă ai anumite obiecte. Procedeul a mai fost întâlnit în jocuri recente de acest gen – third person-action și funcționează oarecum bine.  Cu swipe în 4 direcții (sus, jos, stânga, dreapta) pe touchpad, te duce la câte un meniu.

În meniu ai acces la hartă, care apare vizibilă pe parcurs și pe care vor apărea locațiile de interes în funcție de misiunile care ți se dau, dar și puctele care trebuiesc parcurse din povestea de bază. La Storylines apar toate aceste misiuni și procentele în care au fost rezolvate, iar la meniul de Skills (abilități) ai trei statistici de bază, Endurance (Health, Stamina și Focus) și alte skill trees pentru Melee, Ranged și Survivor care pot fi deblocate cu punctele câștigate atunci când crești în nivel. Al patrulea meniu este dedicat inventory-ului de unde afli ce ai prin buzunare și la ce poți face crafting, dar și ce arme ai în posesie și statisticile acestora.

Armele sunt și ele împărțite pe categorii. Cele melee (cuțite, topoare, bâte), cele ranged (automate, pistoale, puști cu lunetă) și cele pe care le poți arunca sau planta (grenade, molotov, mine). Arsenalul este destul de standard din jocuri, să zic așa, diferența făcând micile modificări pe care le poți face la ele (la anumite arme ranged poți pune amortizor, iar la cele melee poți atașa cuie, lame). Armele melee se strică la folosire, dar pot fi reparate (dacă deții skill-ul necesar).

Motorul poate fi modificat, în anumite orașe, atât ca performanță cât și ca aspect, și se strică și el și consumă benzină. Iar pentru reparațiile lui și al armelor ai nevoie de piese pe care le dobândești dacă deschizi capotele mașinilor găsite în cale, sau contra-cost, din orașe. În portbagajul mașinilor acestea găsești uneori și muniție și obiecte de crafting. Arme și muniție vei găsi la mașinile de poliție, iar pentru vindecare vei găsi tot ce-ți trebuie la ambulanțe. Atenție însă, că unele mașini au încă alarmele intacte, iar zgomotul va atrage Freakers.

În călătoria ta vei da de anumite orașe unde vei putea vinde și cumpăra și vei primi misiuni. Odată rezolvate, va crește încrederea în tine, al celui oraș și se vor debloca arme noi (tier) și upgrade-uri noi pentru motor. În orașe nu ai acces la tot. În anumite orașe ai acces să-ți faci upgrade la motor, la altele să-ți poți cumpăra arme mai noi. Fiecare oraș e cu nivelul său de încredere dobândită și în fiecare oraș vei acumula credite (bani) care pot fi folosite doar acolo. Deci va trebui să decizi singur ce e mai important pentru tine și în care oraș să „investești” încredere.

Pe parcurs vei avea de ales să-ți faci upgrade la unul dintre cele trei ramuri ale Endurance și este important să faci alegerea corectă.

Un alt aspect, care vă va fi familiar din alte jocuri, este cel de Focus. Utilizarea lui este limitată de timp (dar poate fi extinsă prin upgrade) și-ți arată un drum ce trebuie parcurs, puncte de interes sau încetinește timpul în lupte fiind mai ușor să țintești inamicul.

După cum vedeți, această serie de posibilități, care țin numai de tine, aduc acel element de RPG care face jocul mai complex, dar nu este absolut necesar. Adică, dacă alegi să bagi puncte în skill-uri anume și numai în Focus, spre exemplu, îți va fi mai ușor să faci anumite chestii, dar mai greu să faci altele. În toate cazurile, nu va fi însă, un impediment, să nu poți înainta în joc.

Eu am ales să investesc în Stamina și Health, căci vei alerga mult și vei avea des nevoie de asta, iar dacă la un moment dat vei fi debusolat, fii atent la ecranele de loading (destul de măricele) unde vei avea fel de fel de Tips-uri utile, iar printre ele spune că nu e o rușine să fugi, căci de asta depinde uneori viața ta.

De asemenea, la început de joc, când și când vor apărea ecrane în care ești informat despre aspectele importante din joc, așa că însăși acest început de joc va ține loc de tutorial-ul care te învață ce-și-cum.

Zombie (Freakers) sunt un aspect secundar în joc, căci nu despre ei este vorba, dar asta nu înseamnă că poți trece cu vederea. Sunt zone infectate pe hartă, care le poți „dezinfecta” ca misiuni secundare, pentru faimă, puncte, looting sau premii. Ei trăiesc în cuiburi (?) și se ascund, în mare parte, ziua, și vei întâlni rareori și un fel de zombie-boși, animale zombie și un fel de baby-zombies, care stau pe acoperișuri și te atacă doar dacă stai prost cu viața. Te poți apropia destul de mult de ei și poți să-i ucizi prin surprindere și nu sunt ca zombie din filme gen “aim for the head” deci câteva focuri de armă, sau o bâtă în țeastă îi va doborâ. Atenție însă să nu faci zgomot și atenție la XP la ei și la inamici, în general. Cu cât avansezi în joc, pe hartă, inamicii vor avea un XP mai mare (poți da să fie afișat XP-ul din meniul principal al jocului) deci ai nevoie de arme mai bune/eficiente. Personal am optat să-i scot din peisaj în liniște, melee sau cu arme cu amortizor. Am descoperit ca find calea cea mai simplă și eficientă. Cuiburile pot fi distruse cu foc, dar atenție că atunci când ard, ies zombies de acolo să te atace. Clasic, pe timp de zi vei găsi mai rar, la vedere, zombies, iar noaptea nu-ți va fi deloc prietenă căci aceștia mișună peste tot inclusiv în hoarde pe care le vei confrunta numai… fugind mâncând pământul, fie pe motor fie cu abuz de stamina. Zombies omorâți lasă în urmă obiecte de colecție: urechi! Urechile pot fi date în orașe contra bani și aduc puncte la faimă.

Pe lângă orașe vei găsi pe hartă și anumite Ambush Camp-uri populate de oameni răi și supărați care trebuiesc eliminați și apoi descoperit buncărul de acolo care-ți va deveni un fel de Safe House. Acolo vei putea dormi, dacă cumva s-a făcut noapte și vrei să vină ziua și depozita sau schimba armele din stash. Între orașe și aceste Ambush Camp-uri pe care le-ai ocupat, vei putea să faci Fast Travel.

Vă spuneam mai sus că există posibilitatea să te trezești pe motor, prin pădure, fără niciun scop anume (nu mai sunt misiuni secundare, iar următorul punct din povestea principală e prea departe pe hartă) și vei încerca să străbați singur zone neexplorare din apropiere în speranța să dai de ceva de făcut. Am fost pus des în ceastă postură, dar am descoperit și mici… chestii interesate, să le zic așa și anume mici turnulețe de pietricele, puse aleatoriu pe hartă, care pot fi dărmâte. Nu, nu aduc nimic bonusuri sau ceva, doar faci asta… așa, de fun (?). Apoi, dacă ești atent pe hartă, când ești pe motor, apar scurt timp mici semne de întrebare, în apropierea ta. Acolo va fi ceva de făcut și merită să-ți încerci norocul. La un moment dat, în plină zi, curiozitatea și plictisul (tovarășul cred că adormise că nu mai zicea nimic la Walkie Talkie), m-au dus către o peșteră, Rebel Rock Cave și am pășit ușor, în întuneric. Când, deodată, undeva într-un fel de groapă, un puhoi de zombies au întors privirile spre mine și, bineînțeles a început hărmălaia și am rupt-o la fugă cu ei pe urmele mele. Evident, după golirea Staminei, și încercarea de a elimina 2-3 dintre ei, am fost scos din schemă.

Pentru că tot am ajuns la acest subiect, am să menționez și că atunci când te afli lângă motor, oriunde te-ai oprit și te-ai dat jos de pe el, dacă în jur nu este niciun pericol (se face roșie harta), poți face Quick Save. De asemenea, tot în cazul niciunui pericol în jur poți merge la meniul principal al jocului și salva liniștit.

Concluzie

Days Gone îl văd ca pe un joc care pică la fix într-o perioadă în care serialele și filmele cu zombie sunt foarte populare, iar amestecat cu o temă post apocaliptică nu are cum să nu fie un succes. Povestea este una interesantă, dar nu iese cu nimic în evidență, la fel și gameplay-ul în sine și asta o spun că am tot căutat acel ceva nou cu care a înscris de fiecare dată SIE cu exclusivitățile, atât la încasări cât și la numărul de premii strânse, dar și la inimile fanilor, dar nu l-am găsit. Nu, acel ceva nou, din nefericire, nu l-am găsit la Days Gone, dar în rest jocului nu ai ce să-i reproșezi. Motoare, zombies, lume post apocaliptică, elemente RPG – ingrediente folosite destul de des și cu succes în această perioadă, iar Days Gone nu face decât să le amestece pe toate într-un joc pentru care merită să ai un PS4Pro.

Mi-aș fi dorit ca relația dintre Deacon și Sarah să fie motivul principal al jocului. Focul dintre ei, melancolic vorbind, iubirea. Da, sună clișeic, dar uite, în cazul The Last of Us a funcționat perfect, la fel și în God of War. Acea legătură puternică dintre Joel și Ellie și Kratos și Boy au fost catalistul în acele jocuri și a făcut din poveste una de foarte mare succes. Ar fi putut fi la fel și în cazul lui Deacon și Sarah, dar scenaristul a decis să transforme ceva, care a pornit cu acel simbol interesant al jocului (numărul de zile trecute – Days Gone -, de la Ziua Z), în ceva care nu duce la ceva puternic, sau încărcat emoțional. La urma urmei, cel mai important aspect la un joc single player nu este povestea?

Days Gone îl găsiți din 26 aprilie în format retail pentru PlayStation 4 și digital în PlayStation Store. De asemenea, puteți opta pentru Special Edition (Jocul complet în cutie SteelBook, album de imagini fizic și digital, coloana sonoră originală pe CD, trei skinuri de motocicletă drifter, cheia reglabilă pentru reparații rapide și o temă dinamică pentru PS4) sau Collector’s Edition (Jocul complet în cutie SteelBook, figurina de ediție de colecție, șase insigne de colecție, o emblemă, patru autocolante și tot conținutul din ediția specială).

Mulțumim PlayStation România

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.