Covorul roșu s-a strâns după cea de-a 72-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes însă Caravana Les Films de Cannes continuă în România cu o selecție de filme prezentate pe croazetă în 2018.

Cel de-al doilea weekend din iunie promite la Ateneul Bacău, de pe 7 până pe 9 iunie, proiecții cu filme de artă care în mod obișnuit nu ajung pe ecranele cinematografelor din oraș.

The Wild Pear Tree/Sub Umbra Părului Sălbatic, regizat de marele autor al cinematografiei contemporane turcești Nuri Bilge Ceylan, va deschide Caravana Les Films de Cannes à Bacău vineri, 7 iunie, de la ora 17:00. Prezentat în competiția oficială, Sub umbra părului sălbatic îl are în prim plan pe Sinan, pasionat de literatură, care și-a dorit dintotdeauna să fie scriitor. Întors în satul său natal din Anatolia, își adună toată energia ca să strângă banii necesari pentru a fi publicat, dar datoriile tatălui său, făcute la pariuri, îl ajung din urmă.

Tot vineri, de la 20:15 va rula Cold War/Războiul Rece (Premiul pentru regie, Cannes). Filmul este plasat în perioada războiului rece, în Polonia, și spune pasionanta poveste de dragoste dintre doi oameni de condiții sociale diferite, cu temperamente la poluri opuse, aparent nepotriviți, dar incapabili să renunțe unul la celălalt. Iubit de critici și de public, Cold War are forța de odinioară a cinematografului polonez clasic, coloana sonoră, pe ritmuri de jazz și rock and roll, împletindu-se perfect cu povestea furtunoasă a cuplului în „una dintre cele mai colorate experiențe pe care le vei vedea vreodată alb-negru”, scrie revista Time Out.

Sâmbătă, pe 8 iunie, de la ora 17:30 băcăuanii vor avea ocazia să vadă Sunset/Apusul (r. László Nemes) în avanpremieră, inaintea lansării sale în cinematografele românești pe 21 iunie. Filmul a avut o proiecție specială în închiderea ediției a 9-a a festivalului Les Films de Cannes a Bucarest.

În 2015, regizorul maghiar László Nemes lua pe sus lumea cinematografului cu primul său film, Son of Saul  – cu care a câștigat premiul Grand Prix la Cannes, iar apoi Oscarul pentru cel mai bun film străin al anului. Presa l-a considerat noul copil minune al cinematografiei europene. Cel de-al doilea film al său Sunset/Apusul a avut premiera în toamna anului 2018, în competiția principală a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat premiul criticii – FIPRESCI. Actorii din rolurile principale sunt Juli Jakab și românul Vlad Ivanov – proaspăt intors de pe croazetă dupa premiera filmul La Gomera în regia Corneliu Porumboiu – aflat la cel de-al doilea rol în limba maghiară (după Hier, de Balint Kenyeres). Acțiunea din Sunset are loc în Budapesta, înaintea începutului Primului Război Mondial iar anxietățile și premonițiile despre schimbarea violentă ce se pregătește sunt simțite din interiorul unui magazin șic de pălării și văzute prin ochii tinerei Irisz, o orfană care vine în oraș să lucreze la magazinul care odată fusese deținut de familia ei.

Autor al filmelor Gomora și Reality, ambele distinse cu Marele Premiu la Cannes, Matteo Garrone este unul dintre cei mai apreciați regizori contemporani, fiind considerat cineastul care a revigorat cinema-ul italian, alături de Paolo Sorrentino. Cel mai recent film al său, Dogman/Frizerul de câini se vede sâmbătă, de la ora 20:00, pe ecranul de la Ateneu, actorul Marcello Fonte primind Premiul pentru Cea mai bună interpretare masculine la Cannes. Într-o lume unde dreptatea aparține celor puternici, Marcello, un simpatic și caraghios frizer de patrupede, își completează veniturile de la salonul canin la care lucrează vânzând și ceva droguri– doar din când în când. Când Simoncino, client fidel de-al lui Marcello și fost boxer, e eliberat din pușcarie, cartierul ia foc – iar Marcello se vede nevoit să îi sară în ajutor.

În ziua de închidere, duminică, 9 iunie, Border/La graniță, de Ali Abbasi, câștigătorul premiului Un Certain Regard la Cannes 2018 va fi proiectat începând la 18:00. Filmul o are în prim plan pe Tina, un ofițer vamal, apreciată de colegi pentru nasul ei fin cu care poate mirosi sentimentele de vinovăţie sau ruşine la oameni. Variety scria că este „un melanj captivant de film romantic, noir nordic, realism social și horror fantastic, care sfidează și răstoarnă convențiile genului”. Regizorul iraniano-danez Ali Abbasi este la al doilea lungmetraj (după Shelley, 2016, în premieră mondială la Berlin, cu românca Cosmina Stratan în rol principal).

Tot duminică, de la 20:00, va rula Girl/Balerina, debutul belgianului Lukas Dhont, câștigătorul premiului Caméra d’Or – premiu pe care l-a câștigat și Corneliu Porumboiu în 2006, cu debutul A fost sau n-a fost? – și care a primit totodată și premiul pentru Cel mai bun actor și premiul FIPRESCI pentru Cel mai bun film din secțiunea Un Certain Regard.  Filmul spune povestea Larei care visează să devină balerină profesionistă. Victor Polster, actorul din rolul principal, avea doar 15 ani la momentul filmării și a fost ales la finalul unui casting de jumătate de an, din peste 500 de candidați.

Programul Caravanei Les Films de Cannes à Bacău la Ateneu

Vineri, 7 iunie

17:00 – The wild pear tree, r. Nuri Bilge CEYLAN, durata: 188 min
20:15 –  Cold War, r. Paweł Pawlikowski, durata: 88 min

Sâmbătă, 8 iunie

17:30 –  Sunset, r. László Nemes, durata: 144 min
20:00  – Dogman, r. Matteo Garrone, durata: 120 min

Duminică, 9 iunie

18:00 – Border, r. Ali Abbasi, durata: 110 min
20:00 – Girl, r. Lukas Dhont, durata: 109 min

Intrarea este liberă. Rezervări la 0756456894.

Din martie până în iunie, Caravana Les Films de Cannes dă șansa publicului din țară să vadă unele dintre cele mai recente filme, prezentate sau premiate la cel mai important festival de film din lume. Caravana duce mai departe demersul inițiat în 2016 de festivalul Les Films de Cannes a Bucarest de a se extinde cu ediții locale și de a reobișnui publicul din România cu un cinema de calitate.

Mai multe detalii pe http://filmedefestival.ro/les-films-de-cannes/caravana-les-films-de-cannes/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.