Am avut plăcerea ca în prima zi de East European Comic Con 2019 să fac cunoștință cu o parte din dezvoltatorii jocurilor indie care au fost prezentate în zona RGDARomanian Game Developers Association. Anul acesta Institutul Francez a fost și el implicat, aducând alături de români și câțiva dezvoltatori francezi entuziasmați să-și prezinte creațiile, însă nu toți dintre ei au fost prezenți pentru a schimba o vorbă.

Lista completă a jocurilor disponibile pentru testare de către vizitatorii Comic Con cuprinde Interrogation, Void and Meddler, Bossgard, Pikuniku, Raiders of the Lost Island, NaissancE, Move or Die (care a avut propriul stand, un joc care a crescut frumos de-a lungul anilor), Bury me, My love, Second Hand Frankie’s Revenge, Another Lost Phone și Unbound: Worlds Apart. Am apucat să și butonez o parte din aceste jocuri, cu unul din ele petrecând chiar o oră.

Primul joc care mi-a atras atenția a fost Interrogation datorită aspectului de graphic novel și a ziarelor și dosarelor prezente pe birou, gata să te imerseze în atmosfera jocului. În acest puzzle game cu gameplay managerial ești un detectiv care trebuie să facă suspecții să-și recunoască vina, iar pe parcursul campaniei vei lua tot felul de decizii manageriale cu echipa ta care vor avea un impact asupra poveștii. Având în vedere că am petrecut în jur de 50 de minute cu acest joc, scriu separat un preview din care poți afla mai multe.

Trebuie să recunosc că pentru Void and Meddler, aventura cyberpunk point-and-click pe stil retro nu am avut toată răbdarea necesară să parcurg întregul demo. Introducerea jocului nu este tocmai captivantă, ceea ce m-a atrans însă este atitudinea sictirită și nihilistă a protagonistei. Stilul grafic este și el un plus, la care se adaugă o interfață minim-invazivă și curată a invetarului și ale acțiunilor personajului. Lipsa unor actori vocali m-a abătut și sper că se va înregistra cândva dialogul, că este păcat să nu auzi monologurile protagonistei, iar coloana sonoră devine repejor repetitivă. Primul episod al creației franceze a ieșit în 2015 și urmează să vedem anul acesta episodul 3. Fiind un iubitor al genului P’n’C adventure îi voi oferi jocului o șansă nouă.

Despre Bossgard am aflat mai multe de la Nicoleta, game designer din cadrul Sand Sailor Studio, același studio bucureștean din spatele lui Black The Fall. Bossgard a ieșit pe 18 aprilie pe Steam și este un multiplayer asimetric cu mare potențial despre care sper să se vorbească din ce în ce mai des. În acest co-op 5 vs 1 ideal pentru petreceri, cinci dintre prietenii tăi vor prelua rolurile unor eroi cu abilități și personalități unice și vor face echipă pentru a te doborâ pe tine, boss-ul. Pentru tu vrei să fii boss-ul, clar. Cumva ideea jocului m-a dus cu gândul la Evolve și la board game-urile care implică un dungeon master. Am discutat cu Nicoleta inevitabil despre problema boss-ilor care au devenit în multe jocuri plictisitori sau redundanți. Mecanica multora constând a fi doar mai mare decât un inamic normal și ți se cere să execuți pas-cu-pas niște Quick-Time-Events. Acum poți face tu însuți un boss fight cât mai antrenant pentru prietenii tăi.

Nici de Pikuniku nu auzisem înainte deși s-a lansat la începutul anului. Am testat versiunea de Nintendo Switch, ocazie cu care m-am acomodat neașteptat de repede cu controller-ele simpaticei console. Acest platformer non-linear bazat pe explorare și puzzle-uri cu aspect minimalist se găsește atât pe Steam cât și pe GoG și itch.io. Am fost văzut râzând de unul singur la birou, distrat de animațiile personajelor. Fluiditatea cu care te deplasezi în lumea jocului a fost primul lucru care mi-a atras atenția după grafica simpatică. Este tentant să vrei câteodată să doar explorezi lumea jocului și să dai cu șutul în tot ce prinzi, inclusiv în NPC-uri nevinovate.

Bury Me, My Love și Another Lost Phone sunt jocuri pentru mobile. Aș numi Bury me, my Love un text game contemportn. De ce? Asemeni lui Emily is Away și altele, joculețul simulează perfect o aplicație de chat în care vorbești cu un personaj. Este disponibil și pe Steam însă are cu siguranță mai mult farmec dacă este jucat pe smartphone sau tabletă. Titlul are o semnificație aparte și spune povestea emoționantă a unei femei care migrează din Syria, pe nume Nour, iar personajul de la celălalt capăt al mesajelor este soțul ei, Majd, care o sfătuiește pe tot parcursul călătoriei ei spre Europa, el rămânând acasă.

Și mai imersiv decât Bury Me este Another Lost Phone. Mi s-a părut interesant cum jocul simulează conținutul unui telefon fictiv, cu tot cu sistem de operare. Ideea jocului este că ai găsit un telefon și încerci să afli cui aparține pentru a-l returna, iar indiciile întortocheate se află printre mesajele și pozele din memorie. Și atenție, este simulată și bateria, deci poți considera că ai și un timer.

Nu am apucat să mă apropii destul de toate jocurile, mi-ar fi plăcut să mai încerc măcar Raiders of the Lost Island, un co-op survival în care trebuie să-ți construiești adăpost înainte să te înece potopul.

Am fost încântat să văd că aproape de fiecare dată când am trecut pe acolo, erau vizitatori cam la fiecare joc. Dacă ar fi să judec ochiometric, aș afirma că cele mai populare titluri au fost Bossgard, Raiders și Unbound. Nu se compară cu aglomerația de la standurile furnizorilor de hardware, unde au loc nelipsitele turnee de LoL, CS:GO, Overwatch sau unde mai nou se găsea în circa trei locuri Mortal Kombat ca free-play. Totuși, aș putea spune că numărul de vizitatori se apropia de cel din zonele PlayStation, Nintendo și zona celor de la Snakes and Wizards, unde poți retrăi nostalgia arcade-urilor de tip Pac-Man sau Street Fighter. Se simte un progres în creșterea interesului public pentru jocuri indie, încet dar sigur, și asta mă bucură.

Sunt curios dacă la ediția de la Cluj din octombrie a Comic Con-ului vor mai participa diverși dezvoltatori independenți, însă în 2020 presimt o prezență și mai pregnantă.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.