“Sophie Turner se vede că a crescut ca actriţă, am mai văzut-o şi în alte filme, dar aici, acum, în X-Men, are o gamă de emoţii pe care le interpretează foarte bine şi prezenţa ei în film este într-adevăr o forţă care cară filmul”

Regizor: Simon Kinberg

Scenariu: John Byrne, Chris Claremont

Gen: Acțiune, Aventură, SciFi

Lansare: 7 iunie

Durata: 1h 53min

Studio: 20th Century Fox

Distribuitor: Odeon Film

James McAvoy … Professor Charles Xavier
Michael Fassbender … Erik Lehnsherr / Magneto
Jennifer Lawrence … Raven / Mystique
Nicholas Hoult … Hank McCoy / Beast
Sophie Turner … Jean Grey / Phoenix
Tye Sheridan … Scott Summers / Cyclops
Jessica Chastain … Vuk

În Dark Phoenix, X-Men se confruntă cu cel mai formidabil și puternic dușman: chiar unul de-al lor, Jean Grey. În timpul unei misiuni de salvare în spațiu, Jean este aproape ucisă când este lovită de o forță cosmică misterioasă. Odată ce se întoarce acasă, această forță nu numai că o face infinit mai puternică, dar mult mai instabilă. Luptând cu această entitate din interiorul ei, Jean își dezlănțuie puterile în moduri pe care ea nu le poate înțelege și pe care nu le poate înfrâna. Când Jean scapă de sub control și îi rănește pe cei pe care îi iubește cel mai mult, începe să descopere legătura care îi ține pe X-Men împreună. Acum, odată cu destrămarea acestei familii, ei trebuie să găsească o cale de a se uni, nu numai pentru a o salva pe Jean, ci și pentru a salva planeta de străinii care doresc să declanșeze această forță și să conducă galaxia.

X-Men: Dark Phoenix este ultimul film apărut şi aş putea spune, de moment, că ultimul din seria care a început cu First Class. Al patrulea la număr, vrea să încheie o serie care a avut momente epice şi altele mai puţin strălucite, însă încearcă să o facă într-un mod un pic mai emoţionant şi mai tras dintr-o lume a benzilor desenate sau a desenelor animate, decât din perspectiva unui film.

E dificil de discutat fără a intra în spoilere însă deja am început acest film cu stângul, dintr-un motiv evident, trailer-ul a spus mai mult din poveste decât trebuia. La baza lui da, este o altă perspectivă asupra personajului Phoenix în care se transformă Jean Grey, lucru pe care l-am văzut deja într-un film anterior, X-Men 3: The Last Stand, însă în această variantă există mai multe fire şi plot-uri care îmbogăţesc acest personaj, interpretat de Sophie Turner, pe care o cunoaştem din Game Of Thrones, că Sansa Stark. Revin toate personajele din celelalte filme însă au un rol mai de fundal în timp ce în film urmărim personajul lui Jean Grey în mod exclusiv cu câteva momente în care filmul revine asupra lui James McAvoy care reintră în piele personajului Charles Xavier. La fel revine şi Nicholas Holt ca Beast, Tye Sheridan ca Scott Summers (Cyclops) sau Jennifer Lawrence ca Raven (Mystique).

La fel de dificil este de realizat ceea ce este în neregulă cu acest film, pe o parte avem un regizor la primul său “feature”. Dar la fel de bine poate să fie şi faptul că nu este scris atât de bine; este previzibil, atât ca plot cât şi ca dialog, iar personajele câteodată, din discuţii, par destul de neconturate, în ciuda faptului că avem alte trei filme înaintea acestuia. De aia l-aş compara cu un comics sau cu un desen animat, pentru că dacă te pui să citeşti un comic oricare dintr-un arc ai avea aceeaşi senzaţie, lipseşte ceva context, însă poţi liniştit să îl citeşti până la capăt. Cam aşa este şi cu filmul ăsta, face parte dintr-o serie, dar la fel de bine putea să fie unul singur şi independent. Este şi un origin story şi o continuare şi un alternate timeline şi toate cele. Şi poate problema că, încercând să se facă ceva atât de voluminos, poate chiar complex, în ceva simplu, a fost o greşeală. Viziunea regizorului rămâne ca o problemă, însă nu din cauza acţiunii, care şi ea pe alocuri e problematică, ci ca material cu care lucrează, aşa că dacă în loc de fier ai lemn, sabia la final de lemn va fi.

Personal, am observat toate aceste probleme, iar ca să dau şi câteva exemple, în ciuda scenelor de acţiune care sunt bune, se întâmplă în ele lucruri care au puţin sens, o să fiu şi mai concret, căci trebuie să mă fac înţeles. Este o scenă mai spre sfârşit în care se bat în stradă diverşi mutanţi, fără un motiv concret, haotic, iar la un moment dat Magneto scoate un metrou din subteran doar ca să îl aducă pe strada să blocheze o poartă în urma lui. Spectaculos din toate punctele de vedere însă foarte puţin sau deloc logic. Şi aşa sunt multe scene de acţiune în film care arată spectaculos şi sunt făcute pe un buget enorm însă nu au sens. Mai există şi celălalt plot cu Jessica Chastain în care nu vreau să intru că este un spoiler major, care nici el nu prea duce undeva ci doar există pentru că filmul avea nevoie de un personaj negativ.

Acum că am descărcat toată această energie negativă şi ne-am luat din drum ceea ce eu am considerat probleme cu filmul, trebuie să menţionez că personal mi-a plăcut. Mai mult chiar ca Apocalypse, care la rândul lui nu a fost unul prea strălucit, însă era acolo, un X-MEN în plus. Filmul per ansamblu este distractiv ca film de acţiune cu supereroii şi chiar emoţionant pe alocuri. Iese în evidenţă, Michael Fassbender, printr-un acting “Less is more”. Nu este că în celelalte de central și agresiv însă felul în care îşi joacă personajul aici este atât de bun că face din puţinele scene în care apare să fie highlight-uri ale filmului. Pe partea cealaltă recunosc că Jennifer Lawrence este verigă slabă din această serie, arătând de o plictiseală nemaiîntâlnită până acum. La mijloc Sophie Turner se vede că a crescut ca actriţă, am mai văzut-o şi în alte filme, dar aici, acum, în X-Men, are o gamă de emoţii pe care le interpretează foarte bine şi prezenţa ei în film este într-adevăr o forţă care cară filmul, dar şi cu ajutorul distribuţiei. Pentru ceea ce a fost filmul ca rezultat final, bifează absolut toate punctele de trecere, iar ştiu că folosesc prea des fraza “Un exerciţiu în…” dar asta de fapt a fost un test pe care regizorul, din punctul meu de vedere l-a trecut, nu cu 10 dar a făcut tot necesarul pentru a scoate un film competent. De lăudat este partea cu muzica, unde Hans Zimmer a intervenit. Şi se aude tare bine. Este un film bogat în muzică, una este o temă generală care sună asemănător cu “I’d Love To Change The World”, dar probabil piesa folosită pentru Phoenix este cea mai uşor de recunoscut.

Filmul per total, dacă aş fi nevoit să îi dau o notă este un 7, nici rău rău dar nici extrem de bun. Are plusuri şi minusuri, unele mai evidente ca altele şi țin exact de cel care îl vede, dar din punctul meu de vedere, în ciuda unui final cumva slab pentru un build-up de patru filme, pot spune că mijloacele sunt mai importante decât sfârşitul deschis cu care rămânem. Că se putea şi mai bine? Da. Că se putea şi mai rău? Evident. La sfârşit important este pentru ce te uiţi la un film de genul şi nu doar ca să scoţi lucruri rele şi negative.

Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Dark Phoenix va rula la cinema din 7 iunie și este distribuit în România de Odeon Film