Festivalul Filmului European s-a încheiat duminică, după o ediție în premieră în afara granițelor Uniunii Europene, la Chișinău și în patru orașe din România. 23.FFE s-a desfășurat la București (11 – 23 iunie, în 13 cinematografe și spații alternative), la Chișinău (Cinematograful Odeon, 21-23.06), Râmnicu Vâlcea (Cinema Geo Saizescu, 21-23.06), Tîrgu-Mureș (Cinematograful Arta, 21-23.06) și Sibiu (Centrul Cultural Ion Besoiu, 28-30.06) și a atras 7 000 de spectatori.

Pe lângă proiecțiile celor 58 de filme din 28 de țări, 23.FFE a oferit spectatorilor teatru și muzică, ateliere, întâlniri și lansări de carte. Evenimentele conexe au prilejuit întâlniri și discuții cu cineaști și actori, master-class de film experimental, ateliere de educație cinematografică pentru profesori, elevi de liceu și de gimnaziu, cine-concerte cu Foley’Ala și EYOT (Serbia), lansarea volumului bilingv Iosif Demian. Note de autor și a Blu-ray-ului Baloane de curcubeu. Au fost prezenți la București și Chișinău cineaști și alți oameni de cultură, care au ajutat publicul să „ia pulsul Europei”, în completarea vizionării filmelor, răspunzându-le la întrebări sau încurajându-i să își pună întrebări. Astfel, ne-am bucurat să îi avem alături pe regizorii Iosif Demian, Tudor Giurgiu, Adi Voicu, Emanuel Pârvu, Adina Dulcu, Mihai Pîrcălabu, Gheorghe Preda, Dario Bischofberger, Alecu Deleu, Mihai Nichiforeac, Pavo Marinković, Rouzbeh Rashidi, actorii Mihai Smarandache, Carmen Florescu, Adrian Titieni, Cecilia Stassi, scriitorul și scenaristul Marin Mălaicu-Hondrari și alții oameni din domeniul cinematografiei: Dan Burlac (directorul programului Romanian Short Waves), Laura Baron (monteur, producător), Alexander Dumreicher-Ivanceanu (producător), Annamaria Lodato (Arte), Dan Mircea Duță (filmolog), Ileana Bîrsan (critic de film).

Organizat în timpul Președinției române a Consiliului Uniunii Europene, Festivalul a inclus o secțiune dedicată filmelor LUX (cu sprijinul Biroului Parlamentului European, prezentând cele trei filme finaliste ale Premiului LUX 2018 al Parlamentului European). Celelalte secțiuni speciale ale FFE au oferit filme reprezentative pentru cinematografia din Republica Moldova, filme documentare propuse de canalul ARTE, filme clasice, restaurate, o colecție de filme despre viața în Germania de Est, dedicată marcării a 30 de ani de la căderea Zidului Berlinului, precum și prima retrospectivă în România a filmelor ultimului visător, Bernardo Bertolucci, marele cineast italian dispărut anul trecut.

FFE a stat și sub semnul sinergiilor film – teatru. Cea de-a 23-a ediție a debutat la Teatrul Național București cu un moment-surpriză susținut de actorii Ion Caramitru și Horațiu Mălăele și a inclus în program și spectacole de teatru, astfel încât spectatorii să poată face comparația între viziunea filmului și a teatrului asupra aceluiași text: Persona și Psycho. Doi mari actori de film și teatru, Dorina Lazăr și Horațiu Mălăele, au fost omagiați cu Premii de Excelență.

Premiul Publicului a mers către Sper să mori data viitoare 🙂 / I Hope You’ll Die Next Time 🙂 (Ungaria, 2018), al regizorului maghiar Mihály Schwechtje. Premiul este onorific, de popularitate, acordat filmului care întruneşte cele mai multe voturi online din partea cinefililor.

“În 2019, am avut un număr record de zile de festival (20!) şi de spectacole de film. Bucureştenii au rezistat cu brio celor aproape 6 ore de Novecento, saga epică a maestrului Bertolucci, proiectată pentru prima dată pe un mare ecran românesc. La Chişinău, un public entuziasmat a aplaudat „double bill”-ul Persona, filmul şi piesa de teatru. Prietenii şi admiratorii lui Tudor Caranfil s-au întâlnit ca să-l omagieze cu recunoştinţă şi mult dor la proiecţia capodoperei mute, Vântul, reorchestrată inspirat de trupa Foley Ala, iar amatorii de literatură înaltă şi de cinema de calitate au asistat la o închidere cu reverberaţii de gong shakesperian.

Am încercat şi, cred, am reuşit, să avem o selecţie densă, dar variată, care să ostoiască toate gusturile cinefilului modern: de la cele mai populare (comedii), la cele mai pretenţioase, mai inclasabile şi mai bizare (thrillere, experimentale, horrror-fantastice). Nu ne-am adresat doar iubitorilor de cinema evazionist, ci şi celor care vor să privească realitatea în faţă şi să recapituleze momentele istorice ale ultimilor 30 de ani sau amatorilor de teatru, muzică şi pictură. Mi-am dorit să-i redau cinemaului acea sclipire de „artă a tuturor artelor”, a subliniat Anca Grădinariu, directorul artistic al FFE.23.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.