Lansare: 26 iunie

Durata: 1h 27min

Studio: Paramout Pictures

Clasificare: N-15

Kaya Scodelario … Haley
Barry Pepper … Dave

O tânără, fostă înotătoare de performanță, se întoarce în orașul natal care urma să fie lovit de un uragan de categoria 5. Exact când ajunge la casa tatălui ei, se dezlănțuie iadul: tatăl nu e de găsit nicăieri, iar ea va trebui să înfrunte ape care ucid și prin forța cu care năvălesc în oraș, dar și prin creaturile care invadează orașul, și intră în casele inundate, aligatori fioroși în căutare de pradă. E timpul ca fosta înotătoare să-și pună abilitățile la încercare, dacă vrea să-și salveze tatăl prins sub ape, dar și propria viață.

Crawl sau “Ape Ucigașe“, cum a fost numit la noi, s-ar putea să fie cel mai bun film de groază al anului 2019. Chiar dacă impresia cu care am intrat în cinema, după trailer, este că va fi noul “JAWS”, când am ieşit am ajuns la concluzia că nu este, dar este o experienţă oricum unică pe merit propriu.

Filmul spune povestea lui Haley, interpretată de Kaya Scodelario – pe care o ştim din filme precum “The Maze Runner” sau ultimul “Pirates of The Caribbean” – o înotătoare profesională care în timpul unei furtuni, de fapt, unui uragan, îl caută pe tatăl ei doar ca să rămână blocaţi amândoi într-o situaţia cel puţin precară în care mai mulţi aligatori au scăpat dintr-o fermă din apropriere şi dau târcoale casei şi cartierului. Şi vreau să spun că deşi sună banal, poate chiar ceva ce am mai văzut sau am mai auzit, filmul se ia în serios şi situaţia prezentată este absolut tratată cu seriozitate, realism (cât se poate) şi tensiune.

Să spun că filmul este tensionat nu face justiţie filmului. Momentele cheie de tensiune sunt combinate atât de bine cu sperieturile alea din filme de groază în așa fel încât pe tot parcursul filmului te vei aştepta următorul atac. Iar atacurile la rândul lor sunt brutale. Sunt suficient de grafice, dar nu bat spre o exagerare de gore ci mai degrabă spre realism – elementul cheie al acestui film. Am putea reduce la filmul la doi actori și jumate, Haley şi tatăl său jucat de Barry Pepper, care după nume nu sună foarte cunoscut însă după față îl veţi recunoaşte din filme precum “True Grit” şi din nou, “The Maze Runner”. Jumătatea face referinţă la câinele lor, Sugar, care este şi el un actor secundar în film de un oarecare folos. Restul actorilor sunt de fapt doar carne de tun, sau de aligator, cum preferaţi.

Că tot menţionăm realismul cinematografic care conduce acest film, vorbesc despre faptul că tot ce se întâmplă este absolut plauzibil şi pentru câteva momente, care par un pic mai tras de păr, totul se menţine cât se poate de aproape de sol şi realitate posibil. Chiar actriţa principală este mușcată de câteva ori de-a lungul filmului dându-i astfel un alt strat de pericol şi tensiune.

Pe cealaltă parte, producţia în sine nu pare foarte costisitoare, chiar mi-a adus aminte de un alt film recent cu un uragan, “The Hurricane Heist”. Însă profit de absolut orice pentru a da senzaţia de pericol real. Este un film care în mare parte se simte claustrofobic, jumătate din el întâmplându-se sub o casă. Însă nici când ies la suprafaţă sau mă rog, în exterior, acea senzaţie de claustrofobie şi pericol iminent nu dispare deoarece apa vine peste ei repede.

Chiar m-aş arunca să spun că este unul din cele mai inteligente filme de genul acesta pe care le-am văzut în ultima vreme. Niciodată nu pare să muşte mai mult decât ştie că poate, iar pe cealaltă parte nu încearcă să devină o capodoperă a horrorului cu acţiune, “Snakes On A Plane”. Toate momentele de groază şi tensiune sunt câştigate şi în special, câteva sunt într-un fel de contratimp, absolut imprevizibile, iar pentru un film de o oră şi treizeci de minute am rămas dorindu-mi să văd mai mult sau cel puţin ceva asemănător şi la fel de bun.

Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Crawl/”Ape ucigașe” rulează cinema din 26 iunie și este distribuit în România de Ro Image.