Fighting EX Layer – Recenzie

“Un joc care o să o spun de la început, îl consider infinit superior actualului Street Fighter V…”

Gen: Fighting

Lansare: 26 iulie 2019

Studio: Arika

Distribuitor: –

Platforme: PlayStation 4, PC, Mobile (Android, iOS)

După o perioadă lungă de așteptare personajele clasice EX revin din nou în ring! Kairi, Skullomania, Blaire, Pullum și alte personaje s-au întors într-un nou joc cu o grafică incredibilă și cu un nou sistem: “Gougi System”.

La mai bine de un an de la lansare oficială am decis să scriu despre probabil unul din cele mai subapreciate jocuri de fighting de pe scena actuală mondială. Un joc care o să o spun de la început, îl consider infinit superior actualului Street Fighter V, care şi el la rândul lui este inferior propriului său predecesor, Street Fighter IV. Menţionez seria Street Fighter datorită faptului că personajele pe care le întâlnim în Fighting EX Layer au fost prima dată văzute în Street Fighter EX, şi variante care au urmat, doar că în 1998 să primească un joc propriu numit Fighting Layer.

Pe cont propriu

Arika, firma care deţine aceste personaje şi cei care sunt în spatele jocului, vin cu produs care din punct de vedere al prezentării, calităţii şi aspectelor proprii jocului este la nivelul de Triple A. Însă la un preţ sub jumătate din ce ar costa un nou fighting game la lansare. Se vede pasiunea şi interesul depus de echipa Arika pentru acest joc încă din prima imagine şi din meniu de întâmpinare care este destul de curat şi complet. Foarte intuitiv te vei mişca între Online şi Offline şi vei pute explora diferitele extra-uri pe care le oferă jocul încă de la început.

Un roster diferit

Un lucru foarte important şi un punct forţe al acestui joc sunt personajele. Veteranii jocurilor de tip fighting vor recunoaşte de imediat şi vor aprecia cu siguranţă designul şi personajele cu care vine jocul. Este vorba de 18 la număr dintre care doar unul, Terry Bogard, cunoscutul personaj din seria Fatal Fury şi The King Of Fighters, este de cumpărat. Sunt câteva ore bune de trecut prin toate personajele fiecare cu schemele lor unice care sunt destul de intuitive pentru cunoscătorii acestor jocuri, iar foarte uşor de prins de cei nou veniţi.

Luptă fluidă

Cum am zis mai sus este un joc destul de intuitiv, atât datorită schemelor simple dar şi controlului foarte bun. Jocul răspunde excepţional la orice fel de mişcare. Nimic nu se simte ieftin sau că ar scăpa, nici cadre nici hitbox-uri. Contactul în momentul luptei este milimetric la fel ca şi timpul de reacţie pe care trebuie să îl ai chiar dacă jocul imita perfect viteza jocului Street Fighter. Aş putea chiar spune că faţă de SFV, Fighting EX Layer este un joc mai fluid şi mai lustruit în jurul sistemului de luptă care vine cu lovituri tipice genului acesta de joc. Dinamica jocului este de top.

Jocul vine şi cu două moduri de luptă, PROGRESSIVE şi CLASSIC. Primul vine în ajutorul noilor jucători făcând mai uşoare anumite scheme, în special acele Super-uri sau Ultra-uri cum se mai numesc în ziua de azi, pe când modul Classic va fi pentru doritorii de o experienţă retro în care combo-urile vor fi de la sfert de cerc la cerc complet.

Pe de altă parte mai există şi un sistem în joc numit GOUGI, în care vei folosi una din diversele deck-uri de buff-uri sau vei putea să îţi faci singur un grup de acest fel care te vor ajuta în luptă. Combinaţia asta de elemente face că jocul să adauge un nou nivel de dificultate, din poziţia în care vei avea nevoie să găseşti buff-urile potrivite fiecărui personaj cu care joci şi vei avea pe de altă parte necesitatea de a perfecţiona combo-uri şi alte scheme.

Un alt nivel audio-vizual

Pe partea vizuală, Unreal Engine nu prea dezamăgeşte niciodată. Dar nici atenţia la detalii cu care vine studioul Arika când este vorba de acest joc. Am mai folosit cuvântul “imita” mai sus, însă, pe partea vizuală pot spune că perfecţionează atâta materialul sursă cât şi ceea ce copiază de la Street Fighter. Personajele şi nivelele sunt colorate şi unice. Chiar dacă majoritatea level-urilor aduc aminte mai multe a Mortal Kombat decât a Street Fighter sunt destul de lustruite şi detaliate pentru un joc atât de ieftin. Personajele pe de altă parte sunt animate superb, în special când te uiţi de unde provin, era poligoanelor şi unde au ajuns astăzi, în prezent. Sunt dinamice cum am zis, colorate iar rar se iveşte un moment în care să pară că nu s-a lucrat suficient la o animaţie.

Pe de altă parte avem sunetul care este adus din anii ’90 şi perfecţionat în prezent. Muzica este energică şi curată, vibe-ul este total. Dacă există un element de explorat în afară jocului în sine este soundtrack-ul absolut bestial cu care vine jocul şi pot să recomand Elevated Railway (Daytime) sau Mist Fortress (Night) care poţi jura că este scoasă dintr-un joc arcade de driving din anii ’90 făcut de Sega. Separat de muzică, care repet, este bestială, tot ce ţine de lovituri şi alte sunete la fel şi ele sunt scoase din trecut şi aduse în prezent făcând jocul, sonor vorbind, nu doar armonios ci şi un pic retro, dându-ţi impresia de ceva foarte cunoscut într-un ambalaj nou şi cu un sistem al cărui timp de răspuns este aproape fără defect.

Următorul challenger

Sincer, nu am decât cuvinte, vorbe, de laudă despre Fighting EX Layer şi singurul lucru de care îmi este ruşine este ca nu l-am luat mai devreme. Decizia de a-l achiziţiona oricum a fost bazată pe faptul că varianta standard, pentru că da, existau două variante la momentul în care l-am achiziţionat, una standard şi una light, sau ceva de genul, la un preţ şi mai mic dar fără câteva din personajele variantei standard, a fost la o reducere de jumătate de preţ, ceva de genul până în 15 lire (echivalentul la 70 ron).

Mi-a luat gustul amar lăsat de Street Fighter V, un joc care ascunde mai mult de jumătate din roster în spatele unor Season Pass-uri destul de scumpe chiar şi reduse. Unul din jocurile la care îmi doream să excelez enorm însă din cauza sistemului “Cash Cow” am decis imediat după achiziţie să renunţ lăsându-l pe raft doar ca parte din colecţia mea de jocuri PS4 şi nu că ceva de interes activ. Lucru care Fighting EX Layer aş putea spune că a fost din momentul în care am intrat în prima mea luptă şi l-am ales pe Doctrine Darke. Fix în acel moment am ştiut că nu este un proiect de jumătate de măsură sau care încearcă să îmi ia banii cu personaje semi cunoscute ci este pur şi simplu din pasiune pentru un fighting care merita mult mai multă atenţie decât are, cum am mai zis, un an şi ceva mai târziu de la lansare.

Fighting EX Layer îl găsiți din iunie 2018 în format retail și digital pentru PlayStation 4 și PC via PlayStation Store și Steam și mobile (Android și iOS).