“[…] GreedFall a fost o surpriză plăcută care mi-au depășit așteptările pe care le aveam și s-a distanțat prin câteva detalii semnificative de a fi comparat cu Witcher. ”

Gen: Acțiune

Lansare: 10 septembrie 2019

Studio: Focus Home Interactive

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One

Clasificare: A.P.15

Sinopsis:

GreedFall este cel mai mare RPG creat de dezvoltatorii Spiders pentru Playstation 4 și Xbox One. Având acţiunea plasată în secolul al XVII-lea, aflat sub semnul magiei, Greedfall are o identitate vizuală unică, inspirată de stilul baroc european, incluzând peisaje grandioase create în culori calde şi tonuri întunecate.

Explorează o lume nouă – alături de alţi colonişti, mercenari şi vânători de comori – atunci când vei păşi pentru prima dată pe o insulă izolată, plină de magie, comori şi secrete pierdute. Te aşteaptă o călătorie misterioasă în care vei fi prins în mijlocul tensiunilor dintre coloniştii care au invadat insula şi localnicii protejaţi de manifestaţiile de magie de pe insulă, sub forma unor creaturi supranaturale.

Concentrându-se pe identitatea RPG, GreedFall beneficiază de experienţa studioului Spiders în a crea lumi complexe, pline de mistere care aşteaptă să fie descoperite, interacţiuni complexe între personaje, şi le oferă jucătorilor posibilitatea de a îndeplini quest-uri şi obiective în moduri diferite – prin luptă, diplomaţie, viclenie sau stealth. Insula din Greedfall este o lume vie, aflată într-o continuă evoluţie. Acţiunile tale, de la cele mai simple alegeri şi până la cele mai importante decizii politice, vor influenţa şi afecta firul narativ dar şi relaţiile dintre diferitele facţiuni stabilite pe insulă.

Recenzie:

Nu știam că Spiders și Focus Home Interactive pregătesc un joc și când am văzut, prima oară, secvențe și imagini mi-a sărit inima din piept. Era un RPG, și la prima vedere se asemăna cu seria de jocuri Witcher, deși povestea și vremea când are loc acțiunea, erau complet diferite. Acțiunea are loc în secolul al XVII-lea, iar stilul vizual împrumută elemente din cel baroc european.

Pirați, mercenari, vânători de comori, băștinași, elfi, creaturi, magie, ființe supranaturale… WOW! Sincer, mi-a atras maxim atenția și abia așteptam să pun mâna pe joc. Apoi au apărut secvențe de gameplay și am asistat la dueluri în care erau folosite arme de foc, arme ușoare și grele și… magie, iar combinațiile vestimentare mi s-au părut foarte interesante. Luptele păreau clar foarte incitante, iar posibilitatea de a opri o luptă pentru a gestiona inventoriul și de a reconfigura personajul și atacurile mi s-a părut foarte interesantă.

Bun, a sosit pe adresa redacției jocul pentru testare, odată cu superbul Control – un alt titlu pe care-l așteptam cu sufletul la gură – și n-am mai stat pe gânduri și ne-am pus pe treabă, la PlayStation 4 Pro.

Povestea

O tot spun, de multă vreme încoace, fiind un veteran al jocurilor single player, că povestea contează foarte mult la un joc. Dacă se păstrează o balanță între poveste, gameplay și aspectul grafic/sunet, atunci jocul va fi probabil unul de succes.

GreedFall spune povestea personajului nostru aflat într-un oraș, într-o perioadă în care molimile și descoperirile de noi civilizații și tărâmuri sunt pe primul loc în agenda dezvoltării rasei umane. Și spun al rasei umane căci tot felul de creaturi sălășluiesc pe peste tot și au un rol important în joc. Mai mult de atât, ca și în vremurile noastre și între oameni și locatari se formează grupuri cu scopuri teritoriale și de bunuri și așa și începe jocul nostru.

Vestea că o nouă insulă, Teer Fradee, a fost descoperită îi pune în alertă pe toți cei care vor să cucerească, să exploreze și bineînțeles să colonizeze primii acele teritorii. Personajul tău începe de aici povestea în Serene și cu dorința de a rezolva problemele cu molimele și cu atracția sa pentru aventură, trebuie să facă orice pentru a ajunge pe acea insulă. Pentru a ajunge acolo are nevoie de o corabie și pentru a reuși să ajungă pe una va trebui să rezolve câteva probleme din oraș, să regleze anumite conturi și să-și găsească însoțitori/ajutoare.

Odată ce vei reuși cele de mai sus, primul pas pe corabie (care se va face după confruntarea primei creaturi din joc), lumea se deschide și vei călători pe insulă unde vei ajunge într-un prim oraș și vei descoperi băștinași, iar aventura se va întinde pe o hartă întreagă plină de mici orașe, multe surprize și nu în ultimul rând… creaturi de confruntat.

Jocul oferă multe ore de gameplay, harta e destul de mare, iar misiuni secundare și zone de acces interzise, la începutul jocului, te vor face să te întorci la locații. Deblocarea hărții se poate face integral (parcurgând teritoriul), dar cel mai bine este să o faci treptat căci și monștrii au un nivel din ce în ce mai mare, cu cât înaintezi mai mult pe hartă și cu toate că vei putea să te strecori pe lângă ei (dacă ai această abilitate dezvoltată corespunzător), trebuie să și lupți pentru a dezvolta personajul și pentru a crește în nivel.

Povestea principală te va ghida în locații diferite și pitorești prin aspectul grafic, faună, floră și creaturi. Din păduri, mlaștini sau mine, vei ajunge în munți, în peisaje superbe dictate de mecanica automată de tranziție zi-noapte, ceea ce aduce acea dorință de rejucabilitate pe care am întâlnit-o, spre exemplu, în seria de jocuri menționată mai sus, de la CD RED PROJEKT.

Gameplay

Înainte să intrăm în detalii, ne pregătim de joc configurându-l după bunul plac din meniul de unde-ți poți modifica setările la joc, audio, control și video, care are suport HDR pentru cei cu varianta PRO a PS4. Odată ce ai terminat de configurat dăm drumul la treabă și avem de ales între patru niveluri de dificultate: Easy, Normal, Hard și Extreme. Nu, jocul nu începe încă pentru că urmează să configurăm și personajul și aici veți pierde ceva vreme căci acesta se poate modifica în detaliu, atât la capitolul aspect cât și la statistici și abilități, acest lucru după ce îți alegi între clasele: Warrior, Technical și Magic.

După ce ai configurat totul, dacă tot suntem la capitolul “meniu”, cel din joc este mult mai stufos, dar organizat pe categorii ușor de accesat și personalizat, unde este cazul.

Inventory-ul și tot ce se află pe personaj se accesează rapid putând opta să vedem toate statisticile amănunțite la tot. Avem acces la arme, armură, obiecte magice și tot ce conține inventoriu, aranjat pe categorii precum obiecte, plante și alte componente care vor putea fi folosite pentru crafting.

Harta poate fi micșorată și mărită și afișează regiunile vizitate cu tot cu punctele de interes, în funcție de poveste sau misiunile secundare, iar de la un tab dedicat poți alege pe care să le urmezi.

La alt tab din meniu, ai stânse detalii despre personajele pe care le întâlnești sau creaturi și despre obiecte, plante și locații și ai, de asemenea și un ghid amănunțit despre tot ce faci prin joc, acestea urmând să apară la începutul jocului sub formă de tutoriale.

Într-un alt tab găsești Abilitățile, Atributele și Talentele cărora li se pot atribui puncte la un un fel copac (tree) al căror ramuri le vei extinde după placul tău. Aici menționez că, cu ajutorul unor poțiuni poți reseta anumite puncte și pune în altă parte.

Armele sunt de trei feluri, ușoare (ex. săbii), grele (ex. buzdugane), arme de foc (ex. pistol, flintă) fiecare cu atribuțiile și statisticile sale și slot-uri pentru upgrade-uri. Pentru a le putea folosi este nevoie să ai și tu anumite atribute sau talente sau un nivel mai mare. Armele de foc au nevoie de muniție și aceasta, plus alte obiecte sau bănuți le vei găsi atât prin loot de la creaturi sau inamici cât și prin lăzi împrăștiate prin orașe sau insulă sau le puteți cumpăra.

Costumația este formată din obiecte de pus pe cap, mânuși, încălțăminte și armură plus ceva de pus la gât, iar dacă vrei să ai mai multe puteri magice, poți folosi și anumite inele. De pus pe cap poți pune diferite pălării, măști sau coroane, la mânuși și încălțăminte poți opta pentru chestii din materiale textile și până la adevărate părți de armuri. Armura diferă și ea și multor dintre ele, prin slot-uri, li spot monta anumite obiecte care vor îmbunătăți și mai mult atribuțiile și puterea obiectele vestimentare. Este valabil și pentru arme, slot-urile disponibile putând fi ocupate, prin crafting, cu obiecte care să le îmbunătățească performanțele. Toate aceste modificări vor fi vizibile în joc pe personaj, ceea ce face ca aspectul acestuia să fie destul de detaliat vizual.

Am spus la început că vei avea companioni, pe parcursul poveștii urmând să se adune mai mulți, dar cu tine nu-i poți lua pe toți, deci va trebui să-i alegi, în funcție de poveste sau ce statistici este nevoie să aibă aceștia în luptele din acea zonă. Da, poți să le atribui și lor arme și costumații și vor crește și ei în nivel. În funcție de abilitățile fiecăruia vor fi mai buni în anumite aspecte și poți atribui și tu pentru îmbunătățirea lor. Poți purta conversații cu aceștia, câteodată ajutând la poveste, iar pe câmpul de luptă nu vor da înapoi de la confruntări și sunt foarte utili.

Harta o parcurgi treptat și vei descoperi zone precum, sate, castele și mici grupuri care vor face parte din povestea de bază și vor oferi misiuni secundare bune pentru a dobândi puncte, bani, obiecte sau multe altele, iar pentru distanțe lungi de parcurs poți apela, contra-cost, la caravane, sau fast travel dacă descoperi focuri de tabără. La focurile de tabără te poți odihni putând opta pentru anumite perioade ale timpului; îți poți alege membri echipei active sau poți face crafting, înainte să pleci mai departe. Orașele mai mari îți pun la dispoziție o locuință. Atât focurile de tabără cât și aceste locuințe servesc și ca salvări – dacă vei muri, de acolo se va relua salvarea. Anumite scurtături pe hartă pot fi accesate doar dacă ai deja anumite abilități, dar există posibilitatea să ajungi acolo dacă ocolești, sau pur și simplu sunt puse acolo să poți reveni când avansezi mai mult în poveste și la nivelul personajului.

Pe drumurile foarte lungi, din când în când, echipa va face un popas unde va găsi un comerciant de unde poți face negoț, apoi îți continui drumul. Harta e împărțită în mai multe mici regiuni pe care va trebui să le descoperi singur, iar puncte de interes sunt bifate pe hartă cu semnul “?” respectiv semnul “!” cele care țin de poveste și misiuni secundare.

Misiunile sunt destul de multe și variate, de multe ori acestea putând fi rezolvate în mai multe etape. De la a rezolva dispute între vânzători și până la a elibera anumite zone de monștri, diversitatea nu va plictisi aproape deloc – lucru care atrage și la rejucabilitate căci acestea vor putea fi rezolvate prin mai multe metode de abordare.

Inamicii sunt și ei destul de mulți ca număr, aceștia fiind grupați și ei pe categorii, de la creaturi specifice anumitor zone de pe hartă și până la băștinași, elfi, ființe supranaturale și altele. Spre exemplu, vei găsi urși și lupi, în zonele împădurite, aceștia fiind de mai multe subcategorii și deseori existând și anumiți căpitani ai acestora. Boșii nu lipsesc nici ei. Aceștia sunt, deobicei, mai greu de învins și necesită tactici anume, iar dacă sunt doborâți vei fi premiat cu Trofeu în contul tău de PS și loot pe măsură, dar și răsplată din partea celor care te-au pus să-i învingi făcând parte din misiuni secundare sau din firul epic principal. Când te apropii de un grup de creaturi/inamici care au un craniu deasupra înseamnă că aceștia sunt peste nivelul tău și este posibil să nu ieși victorios din luptă, dar am întâlnit cazuri care am reușit să-i dobor, după o luptă mai lungă decât dacă, probabil aveam un nivel mai mare. Fiecare inamic are o bară de viață și armură. La anumite atacuri/arme pot fi imuni sau le va lua foarte puțin din viață, iar cu altele ai mai mult succes. La atacuri, prima oară se distruge armura apoi ajungi să faci damage la bara de viață.

Intri în luptă dacă te apropii foarte mult de inamici existând și posibilitatea să nu te angajezi în luptă sau să te furișezi pe lângă ei, dacă sunt în fața obiectivului tău. Odată angajat în luptă, în funcție de inamic, poți adapta armele și tactica putând pune pauză oricând în timpul luptei. Poți configura taste rapide pe controller pentru healing, sau poțiuni, respectiv declașarea focului de armă de la arma de foc. Există mai multe forme de atac și posibilitatea de a schimba rapid dintre arma ușoară sau grea. Atacurile vor umple o bară, separat, care va putea fi consumată printr-un combo sau o serie de mai multe atacuri. Există, de asemenea și posibilitatea de parare a loviturilor sau evitarea acestora, de multe ori acestea fiind vitale în luptă. Coechipierii aleși potrivit, în funcție de inamici, sunt foarte importanți, iar dacă unul dintre ei este bine echipat și are multă viață și inamicul se concentrează asupra lui, tu te poți concentra pe atac fără să-ți faci griji de viața ta. Metoda nu dă mereu rezultate, spre exemplu când vei lupta împotriva unui fel de tauri, aceștia dau și din copite și atacă și cu coarnele, o soluție fiind să-i amețești și în același timp să ataci cu toate puterea.

NPC-uri sunt destule cu care poți interacționa prin discuții și care-ți dau misiuni de făcut, pe lângă comercianți, blacksmiths și alții. Discuțiile contează și ele și ajută la desfășurarea poveștii. Poți avansa într-o discuție dacă deți anumite abilități (ex. charisma), iar șansele sunt afișate în dreptul răspunsului și dacă reușești mergi mai departe, dacă nu discuția nu mai avansează. De asemenea, sunt situații în care poți cumpăra obiectul pe care ai putea să-l găsești într-o misiune, avansând mai repede.

Tehnic

Încă din primele minute de joc personajele nu te vor impresiona ca aspect și animații, de aproape numărul mic de poligoane văzându-se ușor, dar astea se vor observa doar atunci când se poartă discuții cu coechipierii sau NPC-urilor și am găsit și câteva probleme la combinațiile de la costumații. Spre exemplu dacă pui și o pelerină la armură, vor trece texturi prin ea atunci când personajul se mișcă sau se luptă. Nici interactivitatea cu mediu exterior nu e tocmai fericită, dar mi-a plăcut că odată uciși inamicii, rămân acolo, iar luptele intense cu multe efecte și personaje nu au avut efect asupra fps-ului. Nu poți sări și pare câteodată ciudat să ajungi la vreo cracă de trecut, sau prag de pământ și să nu poți trece de ele.

Din punct de vedere auditiv, muzica de fundal este aleasă perfect pentru joc și crește în volum și intensitate atunci când intri în luptă. Efectele, natura, luptele se aud în detaliu, dar cel mai mult îmi place efectul audio atunci când folosești armele de foc. Ca și în realitate, se aude când cocoșul lovește cremenea și apoi bubuitura când pleacă glontele pe țeavă. Foarte cool.

Grafic, HDR-ul îți face treaba aducând o atmosferă superbă jocului. Apusurile/răsăriturile, atunci când ieși de la întuneric la lumină și alte mici artificii vizuale fac deliciul jocului, iar întinderile vaste și paletele de culori sunt pur și simplu incredibile. Castelele și arhitectura, în general, au primit ceva atenție și te aduce parcă, pe tine, ca jucător, în secolul al XVII-lea cu toate lucrurile tipice acelor vremuri. O plăcere să călătorești, deși nu avem o hartă și un stil open-world ci aceasta fiind divizată în mici porțiuni din care îți alegi câte direcții îți permite jocul. Timpii de încărcare apar atunci când străbați acele porțiuni de pe hartă, folosești caravana sau folosești fast travel între locații/focuri de tabără.

AI-ul coechipierilor lucrează bine în lupte, deși grupurile de creaturi sau inamici parcă sunt puși pe hartă fără să aibă un scop anume. Pur și simplu stau acolo (nu am observat să interacționeze între ei sau mediul) și așteaptă să te bați cu ei sau să-i ocolești.

Concluzie

GreedFall aduce laolaltă elemente pe care le întâlnim în multe RPG-uri de gen, dar perioada în care are loc acțiunea și însăși premiza jocului și povestea aduc originalitate deși la prima vedere arăți cu degetul spre Witcher. Dacă stă camera departe de personaj, treci cu vederea micile artificii grafice (care ar putea să dispară printr-un patch, la 1.03 încă existau) și nu iei în seamă lipsa comportamentului inamicilor întâlniți pe hartă (care-i poți ocoli fără probleme că nu se mișcă de acolo) și iei în calcul frumusețea grafică și atmosfera mediului înconjurător ajutate și de o muzică potrivită și nederanjantă, atunci te bucuri de GreedFall pentru că te va ține în fața lui ore bune de gameplay.

Diversitatea și numărul misiunilor principale/secundare sunt, de asemenea, un atuu și te fac să revii sau pur și simplu să reiei jocul prin ochii unui personaj nou, dintr-o clasă diferită și cu abilități, statistici și strategii de luptă diferite.

Datorită acestora cred că GreedFall a fost o surpriză plăcută care mi-au depășit așteptările pe care le aveam și s-a distanțat prin câteva detalii semnificative de a fi comparat cu Witcher.

GreedFall îl găsiți din 10 septembrie în format retail pentru PlayStation 4 și Xbox One pe Gameshop și digital în PlayStation Store și Xbox Store.

Mulțumim Best Distribution

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.