Lansare: 10 septembrie 2019

Studio: Konami

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

Clasificare: A.G.

eFootball Pro Evolution Soccer 2020 este un joc video de simulare de fotbal dezvoltat de PES Productions și publicat de Konami pentru Microsoft Windows, PlayStation 4 și Xbox.

Pro Evolution Soccer” a devenit deja o franciză cu o istorie grea în industria gaming-ului, fiind una dintre cele mai importante platforme de fotbal “european” la ora actuală. Însă, oarecum de neînțeles, pare a fi într-o continuă căutare a identității, drept dovadă a noii denumiri pe care o are titlul din acest an. După “World Soccer: Winning Eleven”, “World Soccer: Pro Evolution Soccer” și simplu “PES”, japonezii de la Konami s-au hotărât să ofere un nou titlu: eFootball PES 2020. Una din explicații ar fi o atenție mai sporită a producătorilor asupra noului feature: “eFootball”.

Lăsată fără licențele “UEFA Champions League” și “UEFA Europa League” (probabil cel mai important atu în față concurenței), seria ușor rănită încearcă să revină din nou în atenția fanilor iubitori de fotbal și nu numai. Și pot să spun că anul acesta nu numai că există, dar și oferă o replică serioasă verișorilor americani.

Interfața

Pentru acest an avem în față un meniu super-minimalist, fiind întâmpinați timid de câteva iconițe ce indică categoriile pe care le cunoaștem deja. În partea inferioară se găsesc featuring-urile și noutățile “live” în categoria “New Actions”. Apreciez spațiul aerisit, dar timpii de încărcare pe care i-am întâlnit navigând printre categorii, sunt cam iritanți.

eFootball – Pe lângă deja cunoscutele moduri: myClubMaster League și Become a Legend, anul acesta avem parte de o nouă structură a modului online: eFootball. Și aici avem un nou mod de joc numit “Matchday”, în care fanii pot reprezenta echipa favorită în cele mai importante meciuri live ale sezonului. În fiecare săptămână, PES 2020 va alege derby-urile și meciurile cele mai importante, iar jucătorii pot decide ce echipă vor reprezenta. La fiecare meci jucat, fanii pot aduna puncte pentru echipele lor cu fiecare pasă sau gol. Practic, prin acest mod încurajează cultura și esența fotbalistică, prin care fanii, din simpli spectatori în fața televizorului, au posibilitatea să demonstreze dragostea față de culorile echipei favorite live, printr-un mod competitiv.

Master League Modul care beneficiază de cele mai multe îmbunătățiri pare să ofere o experiență mult mai plăcută, sau cel puțin așa promite. Deja mă obișnuisem cu un mod de carieră calitativ din foarte multe puncte de vedere, dar introducerea unui sistem de filmulețe însoțite de dialoguri interactive transformă experiență de manager mult mai interesantă.

Practic, acest sistem îți oferă oportunitatea de a-ți exprima ideiile și concepțiile fotbalistice publicului larg. Iar progresul în carieră poate să depindă chiar și de acest aspect. Sigur, replicile pe care le poți alege sunt cam limitate, dar pentru moment poate reprezenta un imbold pentru viitor. Mai mult, ai ocazia să alegi ca posibil antrenor legende precum Maradona, Cruyff sau Romario. PES 2020 promite îmbunătățiri și la nivelul transferurilor prin folosirea unui algoritm ce se bazează pe informațiile reale de Mercato. Și nu în ultimul rând, atât prețurile cât și salariile jucătorilor reflectă în mod constant realitatea.

myClub – Anul aceste vine cu câteva noutăți interesante, precum alegerea unor echipamente dintr-o selecție exclusivă sau introducerea unei echipe naționale de jucători însoțiți de carduri cu un design unic. Noul mod Matchday de asemenea va fi integrat în acest sistem. Însă, din punctul meu de vedere cele mai importante îmbunătățiri au loc la nivelul cardurilor poate pentru că informațiile jucătorilor sunt ceva mai așezate și mai detaliate. Însă e în continuare departe de fenomenul Fifa Ultimate Team, cel puțin în spațiul americano-european.

Licențe – Pentru că mereu PES ne-a dat multe bătăi de cap din cauza lipsei acute de licențe m-am decis să dedic un capitol întreg acestui aspect. Numărului mare de licențe introduse în acest an pare să trădeze o intenție a celor de la Konami de a porni un război rece al licențelor cu americanii de la EA Sports, din păcate, un război din care cel mai mult are de suferit iubitorul de fotbal.

Obținerea drepturilor exclusive ale unor licențe precum Juventus și UEFA Euro 2020 a fost o neașteptată replică din partea japonezilor, și nu numai.

Pe lângă Juventus, sunt adăugate licențele pentru Barcelona, Bayern Munich și Manchester United.

O dată cu licențierea turneului european de fotbal, vom avea licențe pentru cel puțin 50 de echipe naționale pentru a reprezenta cât mai real competiția. Personal, un meci între Gibraltar și Kosovo poate stârni o reală distracție împreună cu amicii.

Pe lângă licențele de echipă, PES 2020 va avea exclusivitate pe stadioanele: Camp NouJuventus Alliantz Stadium și Bayern Alliantz Arena. Dar, chiar și cu acest val impresionant de licențe, consider că PES este departe de a satisface toți fanii, pentru că în continuare numărul de echipe nelincențiate este foarte mare.

Gameplay

Din fericire și în PES 2020 ne putem bucură de un gameplay reușit. Însă asta nu i-a oprit pe cei de la Konami să aducă îmbunătățiri și la acest capitol. Pe lângă cele existente, se vor alătura câteva tehnici ce pot transforma jocul mai fluid, mai receptiv, și mai creativ.

Finesse Dribbling implementat cu ajutorul legendei Andreas Iniesta va aduce îmbunătățiri consistente în ceea ce privește relația jucătorului cu mingea. Fotbaliștii se vor comporta diferit și vor mangâia balonul în funcție de personalitatea și skill-urile sale. Ceea ce am simțit cu adevărat în joc, iar dacă nu-ți cunoști jucătorii suficient de bine vei întâmpina probleme în a-i gestiona.

1st Touch Techninques permite noi interacționări ale jucătorilor cu mingile de întâlnire, fotbaliștii putând creea capcane adversarilor prin diferite tehnici de reacție și poziționare. Tehnici ce pot fi decisive într-un meci echilbrat.

Context-Sensitive Kick Accuracy este o tehnică ce va determina calitatea șuturilor și paselor în funcție de poziția și postura jucătorilor în teren. Dacă în momentul pasei jucătorul se află într-o poziție greșită față de coechipierul sau, mingea se va deplasa la alt coechipier sau va întâlni un adversar. Întradevăr, pasele sunt foarte bine implementate dându-ți un adevărat sentiment de satisfacție. Iar ca o caracteristică interesantă, mingea capătă altitudine dacă este lovită cu mai multă forță.

La nivel defensiv, am observat o eficiență mai mare dacă așezarea defensivă ocupă spațiu suficient încât progresia în atac a adversarilor să fie pusă în dificultate decât o presiune constantă din partea jucătorilor. O altă metodă eficientă ar putea reprezenta dublajul prin gestionarea unui jucător secund controlat cu butonul de șut. Iar prin apăsarea consecutivă a butonului “X” (am jucat pe PlayStation 4 Pro) poți opri un atac periculos printr-un fault intenționat.

Însă, din păcate nici gameplay-ul nu este ocolit de anumite probleme, chiar destul de serioase. De exemplu, în câteva cazuri am fost pus în situația în care atunci când atacantul advers a demarat un sprint spre poartă în întâmpinarea mingii, fundașii mei au un moment de blocaj de parcă au rămas uluiți de ce se întâmplă în jurul lor și practic oferea șansa atacantului de a rămâne singur cu portarul. În multe alte momente schimbarea jucătorului mi-a dat adevărate bătăi de cap în contextul în care primeam jucătorul poziționat greșit. Sunt probleme puține la număr dar fundamentale în gestionarea unui joc iar prezența lor pot influența negativ starea de spirit. Nu mai zic de prezența unor glich-uri care ar fi trebut să dispară din peisajul tehnologiei actuale, gen jucător blocat în plasa porții, jucători care se ciocnesc între ei și aleargă unul în altul, sau fotbaliști comportându-se nenatural. Însă nimic din toate aceste probleme nu se compară cu vocile și reacțiile îngrozitoare ale comentatorilor.

Grafica

Pe partea grafică, PES 2020 excelează la anumite capitole și dezamăgește la altele. De exemplu, imaginile din timpul jocului te absorb pur și simplu datorită unor factori ce influențează pozitiv calitatea acestora. Sistemul de iluminare este încântător, iar mișcările jucătorilor sunt cât se poate de naturale. Publicul este divers și reușește să recreeze o atmosfera la fel de plăcută. Până și camera se deplasează similar cu tehinicile actuale de broadcasting folosite în timpul meciurilor.

Însă doar din perspectiva jocului căci în cutscenes, lucrurile nu stau la fel de bine precum mă așteptăm. Desigur, reprezentarea grafică a unor jucători precum Ronaldo este excepțională, dar expresiile lor faciale sunt atât de ridicole încât celebrul bust al lui Ronaldo e imitiație pe lângă ele. În continuare se insistă pe culori vii, saturate și contraste puternice ce nu par a fi pe gustul tuturor.

Concluzie

Probabil cele mai multe întrebări au fost despre cum va reuși franciza PES să se resusciteze după pierderea celor mai importante licențe în detrimentul concurenței. Și aș îndrăzni să spun că au gestionat cât se poate de bine momentele mai puțin favorabile ba chiar au reușit să ofere o replică pe masură. Și in același timp, și-au văzut de treaba aducând diferite îmbunătățiri și noi caracteristici. Însă nu uit anumite probleme importante la nivel de gameplay ce necesită rezolvări prompte, altfel va strica un joc foarte bine făcut. eFootball PES 2020 e cu siguranță cel mai bun joc al seriei, dar care vine cu probleme majore la pachet. eNjoy!

eFootball PES 2020 îl găsiți din 10 septembrie în format retail pentru PlayStation 4 și Xbox One pe Gameshop și digital în PlayStation Store și Xbox Store și Steam.

Mulțumim Best Distribution