“Cel mai important aspect este faptul că acum jucătorii de FIFA se pot bucura de un gameplay mai flexibil și mai bine balansat.”

Gen: Sport

Lansare: 27 septembrie 2019

Studio: EA Sports

Distribuitor: EA

Platforme: Playstation 4, Xbox One, PC, Switch

Clasificare: A.G.

Sinopsis:

Bazat pe motorul grafic Frostbite, jocul FIFA 20 aduce la viață două fețe ale Sportului Rege – prestigiul scenei profesionale și o nouă experiență autentică a fotbalului de stradă în EA SPORTS VOLTA. Jocul FIFA 20 este plin de inovații, FOOTBALL INTELLIGENCE deblochează o platformă fără precedent pentru realismul la nivel de gameplay, FIFA Ultimate Team oferă mai multe modalități pentru a vă construi echipa dvs. de vis, iar EA SPORTS VOLTA întoarce jocul pe străzile orașului prin intermediul unui format autentic al meciurilor în componentă numerică redusă.

UEFA Champions League, Europa League și Super Cup revin din nou în FIFA 20 prin intermediul unor elemente UEFA autentice, cum ar fi transmisiunile oficiale, insignele și mingile folosite în meciuri, trofeele iconice și o varietate de moduri de joc, inclusiv FIFA 20 Ultimate Team, Modul Carieră, un mod Champions League standalone și multe altele.

Recenzie:

Din ‘99 de când am avut primul contact cu franciza parcă nu am mai simțit un hype atât de mare în rândul comunităților de FIFA ca anul acesta pentru cel mai longeviv și important joc de fotbal la nivel global. Și asta se întâmplă în ciuda faptului că titlul anterior (FIFA 19) a stârnit nenumărate controverse și frustrări din partea publicului. Și totuși există o explicație pentru acest hype. În ultimii ani, relațiile între comunitiatile de jucători și producători nu au fost tocmai cordiale, publicul bombarda mereu cu plângeri (majoritatea fondate) iar cei de la EA Sports, în cele mai multe cazuri, se făceau că plouă. Însă patch-urile folosite spre finalul titlului anterior au dat semne clare că în sfârșit EA Games reacționează pozitiv la vocea “consumatorului” de FIFA. Și astfel a ajuns ca FIFA 20 să se transforme într-un “Holy Grail” fără să pună nimeni mâna pe el.

Din fericire, în cele câteva ore petrecute, FIFA 20 pare a fi un joc construit pe baza dorințelor publicului și mai puțin pe diferite “artificii” care să ascundă lipsa unor idei constructive. Pe lângă nenumărate features, cel mai important aspect al noului titlu este schimbarea radicală a gameplay-ului.

Încep prin a evidenția cea mai bună veste pe care putea să o primească publicul român, și anume, după mulți ani de dorințe și așteptări, în sfârșit LIGA 1 este prezentă integral în joc. Și mă bucur nespus în special pentru comunitatea de FIFA din România (una foarte importantă la nivel internațional) care merită pe deplin acest cadou. Acum vei avea ocazia să joci cu echipa ta favorită din România și să obții rezultatele pe care le-ai visat de când ai început să îmbraci culorile preferate pentru prima oară. Astfel, sunt prezente toate licențele echipelor românești (logo, echipament) și ale jucătorilor angrenați în Liga 1. Un aport important pentru această reușită este adus și de echipa de producție EA Games de la București.

În schimb, pentru fanii lui Cristiano Ronaldo, FIFA 20 va fi un motiv de dezamăgire. Producătorii americani au pierdut licența echipei Juventus în detrimentul celor de la Konami, astfel CR7 & co. vor juca sub numele de Piemonte Calcio.

 Interfața

Se pare că și în acest an avem parte de o interfață similară cu cea din anii precedenți. Însă, dacă în trecut predomina stilul minimalist acum datorită noului design reușește oarecum să schimbe atmosfera într-una mai dinamică. S-a optat pentru un stil grafitti ce evidențiază noul mod “VOLTA cel mai important feature de anul acesta. Culorile sunt discutabile, fiind majoritatea aprinse îți obosesc ochii doar navigând prin interfață. Partea bună e că nu aici existau marile probleme ale jocului.

Cu excepția noului mod, meniurile sunt aceleași pe care le cunoaștem deja.

Volta – Cel mai important feature de anul acesta va aduce fotbalul de stradă din nou în universul FIFA. Volta, este noul mod Story ce înlocuiește trilogia “The Journey” aflată la final încă de anul trecut. Practic, vechiul FIFA Street este inserat în jocul de bază dar de această dată fotbalul de stradă este însoțit de poveste. Și pot să spun că în ansamblu arată bestial, în ciuda unor mici floop-uri. Dacă vei reuși să treci peste voice acting-ul mediocru, garantez că te vei bucura de experiența acestui mod.

Vizual arată extrem de bine, cu diferite locații una mai exotică și extravagantă decât cealaltă. Te vei plimba prin diferite zone ale lumii și vei descoperi diferite culturi fotbalistice, de la Joga Bonito Braziliană la skyscraper-urile japoneze. Volta ne pune la dispoziție un total de 17 terenuri diferite cu design unic, specific zonelor geografice.

Gameplay-ul este destul de distractiv, aici poți să-ți etalezi toate skill-urile și dacă nu ești suficient de talentat și totuși îți dorești un joc spectaculos poți activă opțiunea Auto Skills. Poate singurul inconvenient pe care l-am întâlnit a fost rată mare de rebound, practic mingile sutate de adversari spre poartă ajungeau din nou la ei. Dar, per total, acest mod este o sursă de distracție care nu ar trebui ratată.

Carrer Mode – Cu un sistem îmbunătățit de creare a antrenorului din punct de vedere fizic, FIFA 20 introduce în premieră varianta feminină de manager. Sunt introduse noi cut-scenes pe lângă cele existente, precum conferințele de presă sau întâlniri pentru negocieri în locuri mai neobișnuite. De această dată, pe lângă rezultatele de pe teren, relația ta cu clubul va fi influiențată într-o mare măsură și de obiectivele pe care deseori le ignoram în trecut. Iar pe lângă acestea comunicare cu presă este la fel de importantă.

La nivel vizual, interfața are detalii grafice ale clubului și a competiției în care joci. Însă toate aceste “artificii” nu aduc mari îmbunătățiri unui mod încă iubit de public dar ignorat din ce în ce mai mult de producătorii jocului. În continuare rezultatele celorlalte meciuri în care nu ești implicat sunt ireale, așa ajungând la un clasament realmente utopic în care Real Madrid și Barcelona se bat pentru evitarea retrogradării.

FIFA Ultimate Team – Ce se poate observa prima dată este sistemul de obiective. Regândit aproape de la zero acum poți câstiga experiență pe care o aduni pentru a obține recompensele de sfârșit de sezon. Sezon care ține aproximativ o luna. Ai posibilitatea de a-ți personaliza clubul prin diferite noi opțiuni precum: al 4-lea echipament, teme pentru stadioane, coregrafii ale fanilor sau diferite celebrări pe care le obții din recompense. Meniul de acțiune al jucătorilor din Squad a fost și el reconfigurat pentru o fiabilitate mai mare.

FUT este în continuare modul pe care se bazează cel mai mult cei de la EA Games. Microtranzactiile sunt în floare cu excepția unor țări care au interzis la nivel legislativ acest mod pe motiv că se aseamănă oarecum cu un sistem de pariuri. Ceea ce nu pare a fi departe de adevăr. Acest Pay-to-win a luat amploare, iar nivelul de competitivitate scade din ce în ce mai mult.

Gameplay

Erau semne evidente faptul că în ultimii ani gameplay-ul din FIFA se îndepărta din ce în ce mai mult de conceptul real al fotbalului și de așteptările și dorințele publicului. Iar titlul precedent a reușit nefericita performanță de a atinge limita extremă a insuportabilității, accentuate oarecum și de ignoranța producătorilor de a asculta doleanțele comunităților de FIFA. Iar modificările radicale aduse gameplay-ului în acest titlu e un semn clar al unui feedback pozitiv a celor de la EA Games față de fani.

Schimbările sunt majore încât va trebui să petreceți ceva timp în “Practice Mode” pentru a va putea obișnui cu noul motor de joc. Atât faza defensivă cât și cea ofensivă este regândită încât să ofere jocului un nivel ridicat de receptivitate și creativitate. Ambele faze au suferit un downgrade vizibil. La prima vedere jocul pare mai lent, deplasările și schimbările de poziție ale jucătorilor sunt un pic mai greoaie ceea ce îl transformă într-o experiență mai apropiată de fotbalul real.

Dacă în titlul anterior posibilitățile ofensive erau limitate la anumite skill-uri overpowered care îți asigura victoria precum “La Croqueta”, acum aceste skill-uri sunt mai greu de realizat necesitând mai multă îndemânare și precizie. Iar calcularea timpului este mai importantă că niciodată datorită unor noi features aduse gameplay-ului. Acum contra-atacurile par să nu mai decidă scorul final așa cum se întâmpla deseori în trecut, iar jucătorii termină mai repede benzina, un detaliu care trebuia pus la punct.

Din punct de vedere devensiv, modificările aduse au un impact și mai mare asupra stilului de joc. Dacă anul trecut ne puteam baza în mare parte pe un sistem automat de defense, acum acest aport dispare aproape în totalitate, astfel va trebui să ne descurcăm în apărare în limita aptitudinilor noastre. În aceași situație ca pe faza ofensivă, calcularea timpului este la fel de importantă, practic orice decizie greșită de a atacă mingea la momentul nepotrivit poate aduce repercusiuni nedorite în propria apărare. Încă un aspect pozitiv e că acum fundașii sunt mai rapizi și mai receptivi în fața adversarilor, în special în duelurile 1 vs 1.

Modificările actuale pe plan defensiv ridică mult nivelul de dificulate comparativ cu anul trecut, iar pentru a ne putea adapta noului sistem cu siguranță ne va lua ceva timp. Sistemul fazelor fixe a fost regândit în totalitate. Acum FIFA ne pune la dispoziție o țintă vizibilă pe care o putem folosi pentru a stabili direcția mingii. La penalty controlul țintei este ceva mai complicat pentru că depinde de mișcările fine ale buronului “L” și de aptitudinile fotbalistului pe care îl controlezi. Rata de obținere a golurilor din corner s-a micșorat drastic, practic acum va fi mult mai dificil să înscrii. În schimb loviturile libere sunt ceva mai ușor de transformat în goluri, așa că va trebui să evităm faulturile din apropierea careului.

Noile features aduse gameplay-ului promit o experiență mai plăcută a jocului, diversitatea animațiilor și a noilor concepte de mișcare ale jucătorilor în raport cu mingea va reuși să ne ofere noi opțiuni ofensive cât și defensive.

Dynamic 1v1s – este un concept care te ajută să obții controlul asupra jucătorului tău în duelurile 1 vs 1. Precizia momentului potrivit este decisiv în a obține skill-ul dorit iar rata de reușită este foarte mare. Cu această ocazie au fost adăugate câteva noi skill-uri precum “strafe dribbling”, o abilitate ce te ajută să menții posesia balonului fiind față în față cu oponentul. Pentru că e un skill overpowered și ușor de executat, cel mai probabil va fi folosit destul de des. În apărare, Dynamic 1v1s îți va permite un control mai mare asupra jucătorului prin noul concept “Active Touch Tackle”. La fel ca în atac, conteza foarte mult momentul când vrei să deposedezi un adversar. Însă mare problema cu care m-am confruntat la acest capitol a fost că în cele mai multe cazuri în urma unui tackle mingea sarea tot la adversar.

Physics Driven Ball Movement – În acest an deplasarea mingii a fost revizuită și îmbunătățită suficient încât să ofere mișcări ceva mai reale. Față de anii anteriori mingea pare mai ușoară, capătă altitudine atunci când e lovită cu putere și țopăie după fiecare contact aerian. Îmi place feeling-ul și parcă nu se mai simte ca o minge dezumflată. Cu ocazia noului sistem de deplasare a mingii acum poți folosi Driven Shot în momentul în care mingea se află în aer, oferind o nouă oportunitate de a înscrie goluri spectaculoase. În multe momente am observat faptul că mingea capătă întradevăr efectul dorit în functe de unghiul de lovire.

În ansamblu, îmbunătățirile de anul acesta reprezintă un upgrade pozitiv comparativ cu anii trecuți deși la unele capitole mi se pare că cei de la EA Games au mers în cealaltă extremă din dorința de a repara un gameplay defectuos. De exemplu, defending-ul este prea manual și dificil de gestionat în special pentru cei care experimentează FIFA pentru prima oară.

Grafica

Din păcate, la capitolul “fotbal pe iarbă” îmbunătățirile se văd doar la nivel microscopic, iar din acest punct de vedere, FIFA ne rămâne datoare. Sigur, ele există, dar nu reușesc să ofere un impact vizual care să ne surprindă. Pare mai degrabă o versiune grafică a ultimilor doi ani ceva mai șlefuită. Se pot observa îmbunătățiri la nivelul tribunelor ce par acum mai dense și mai animate.

Un atu al graficii actuale este sistemul de iluminare care chiar își face treaba în special pe PlayStation 4 Pro și TV-urile care suportă HDR. Iar împreună cu sistemul de vreme dinamică, ce permite schimbarea vremii meteorologice în cursul jocului, experiența meciurilor este mai satisfăcătoare comparativ cu anii precedenți. Ani în care de fiecare dată am fost oarecum răsfățați de cei de la EA Games cu un motor grafic de ultimă generație.

Se pare că și în acest an voi fi iritat de faptul că unele ligi au prioritate față de celelalte în ceea ce privește aspectul fotbaliștilor. De exemplu Premier League beneficiază de cea mai multă atenție din acest punct de vedere, unde în proporție foarte mare fețele jucătorilor sunt reproduse comparativ cu Seria A sau La Liga Santander, campionate care atrag din ce în ce mai multă atenție. Să sperăm că noi fețe reproduse vor fi adăugate împreună cu viitoarele patch-uri așa cum s-a întâmplat în titlurile precedente.

În schimb, la capitolul “Volta” sunt extrem de încântat de ce am văzut până acum. La nivel de imagine arată foarte bine, în special construcția și diversitatea terenurilor reprezintă un deliciu vizual. Cel puțin, pe mine m-au cucerit terenurile din Tokyo și Miami. Din punct de vedere grafic, Volta reprezintă un upgrade masiv pentru versiunea “FIFA Street”.

Cred că este prima dată după mulți ani când playlist-ul nu mai este prezent doar pentru a umple cu ceva sonorul și pot să spun că anul acesta m-a încântat, la propriu. Selecția de melodii este foarte bine gândită, iar unele din ele se potrivesc perfect cu vibe-ul pe care îl simți în sufletul de microbist. Vocile comentatorilor nu deranjează, iar atmosfera din tribune este foarte bine recreată.

jucătorii de FIFA se pot bucura de un gameplay mai flexibil și mai bine balansat

Concluzie

FIFA 20 este cu siguranță mai bun decât titlurile precedente și asta se datoreza în mod deosebit nivelului de responsivitate a producătorilor față de doleanțele publicului. Iar cel mai important aspect este faptul că acum jucătorii de FIFA se pot bucura de un gameplay mai flexibil și mai bine balansat.

FIFA 20 îl găsiți din 27 septembrie în format retail și digital pentru PlayStation 4 și Xbox One, Switch și PC în PlayStation Store, Nintendo eShop, Origin și Xbox/Microsoft Store.

Mulțumim EA Sports România

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.